کد خبر: ۲۸۸۹۰
زمان انتشار: ۱۷:۵۱     ۱۱ آذر ۱۳۹۰
واکنش رسانه های غربی در مواجهه با تسخیرسفارت انگلیس:
خبرگزاری USA Today با انتشار مقاله ای درباره اعتراضات دانشجویان ایرانی در سفارت انگلستان تحلیل خود را در این خصوص بیان داشت و آنچه که در موضع گیری های اکثر دولتمردان انگلیسی در این مقاله مشهود بوده این است که آنان خود با وقاحت تمام به رفتار خصمانه ی دولت هایشان در مقاطع مختلف تاریخی علیه کشور و ملت ایران واقف اند و بدون اعلام پشیمانی از آنان سخن می گویند. نکته ی تکراری دیگری که در این مقاله گنجانده شده تلاش برای نشان دادن یک اجماع بین المللی ضد ایران است و جالب توجه ان است که از تنش بین ایران و انگلیس، با عبارت تنش بین ایران و غرب یاد شده است.
سرویس بین الملل پایگاه 598، تسخیر سفارت انگلیس توسط دانشجویان بسیجی واکنش های گوناگونی را در سطح بین المللی در پی داشت. اما روباه پیر باز هم با مکر و حیله به دنبال آن است که با فرار به جلو، از شرایطی که خود باعث به وجود آمدنش است سوء استفاده کند. نکته ای که در مقاله ی منتشر شده در خبرگزاری USA Today به چشم می خورد و در موضع گیری های اکثر دولتمردان انگلیسی مشهود بوده این است که آنان خود با وقاحت تمام به رفتار خصمانه ی دولت هایشان در مقاطع مختلف تاریخی علیه کشور و ملت ایران واقف اند و بدون اعلام پشیمانی از آنان سخن می گویند.

نکته ی دیگری که در این مقاله کاملا مشهود است، تلاش نویسنده در القای دست داشتن حکومت ایران در این اقدام انقلابی است. این تلاش در حالی صورت گرفته که وزارت امور خارجه بلافاصله پس از تسخیر سفارت انگلستان بیانیه ای صادر نمود و دولت و حکومت را از این دست داشتن در این واقعه مبری کرد. ولی نویسنده ی این مقاله تلاش زیادی به خرج داده تا موضع خود را اینگونه اثبات کند: این نوشته، بسیجی بودن آن دانشجویان را مترادف عضویتشان در سپاه قدس نشان دانسته؛ پس از آنجاییکه سپاه قدس شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که تحت نظر رهبر عالیقدر نظام آیت الله خامنه ای می باشد، پس این اقدامات با نظر و اجازه ی ایشان انجام شده است!!

نکته ی تکراری دیگری که در این مقاله گنجانده شده تلاش برای نشان دادن یک اجماع بین المللی ضد ایران، منزوی نشان دادن کشورمان، و ترس و واهمه ی غرب از اقدامات ایران بالاخص برنامه ی هسته ای است و جالب توجه ان است که از تنش بین ایران و انگلیس، با عبارت تنش بین ایران و غرب یاد شده است.

مقاله منتشر شده در این خبرگزاری به شرح ذیل می باشد: "لندن (آسوشییتد پرس)- پس از تشدید چشمگیر تنش ها بین ایران و غرب، انگلیس دستور اخراج تمام دیپلمات های ایرانی را ظرف 48 ساعت صادر کرده و سفارت غارت شده اش در تهران را در روز چهارشنبه تعطیل نمود.

در حالیکه شک و شبهه ها درخصوص برنامه ی هسته ایران رشد فزاینده ای به خود گرفته بود، اخراج تمام کارکنان سفارت ایران، باعث عمیق تر شدن انزوای این کشور در بین کشورهای جهان شد. حداقل چهار کشور اروپایی دیگر خواستار کاهش روابط دیپلماتیک با ایران شدند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه ی انگلیس که پس از یورش اوباش خشمگین ایران به محوطه ی سفارتخانه ی انگلستان -یک محل اقامت دیپلماتیک- در تهران، پایین کشیدن پرچم بریتانیا، آتش زدن یک وسیله ی نقلیه، و پخش اسناد به غارت رفته از پنجره ها گفته بود کلیه ی دیپلمات های انگلستان باید از ایران خارج شوند، تدابیر دولت برتانیا را اعلام کرد.

حمله ی چند ساعته ی روز سه شنبه، یادآور هرج و مرج اشغال سفارت ایالات متحده در سال 1979 بود. معترضین، بنری با نام امام حسین، یکی از قدیسان تشیع در قرن هفتم را جایگزین پرچم انگلیس کردند و یکی از غارتگران، تصویری از ملکه الیزابت دوم را که از دیوار کنده شده بود به دیگران نشان می داد.

ویلیام هیگ به قانونگزاران مجلس عوام گفت: "اینکه دولتمردان ایران نتوانسته اند از سفارتخانه ی ما حفاظت کنند یا اینکه این یورش بدون رضایت حکومت ایران رخ داده گفته ای بی اساس است."

کناره گیری دیپلماتیک از این حمله به سرعت در دیگر کشورهای غربی که در ایران سفارتخانه دارند پخش شد. نروژ اعلام کرد سفارت خود را به عنوان یک اقدام احتیاطی به طور موقت تعطیل می کند، و آلمان، فرانسه، و هلند نیز سفیران خود را برای مشورت فراخواندند. ایتالیا نیز در فکر فراخواندن سفیر خود است.

ایران در حال حاضر 18 دیپلمات در انگلستان دارد. در حدود 24 کارمند سفارت انگلیس و وابستگان این سفارت در تهران مستقر بودند.

کاخ سفید این حملات را محکوم کرد. سخنگوی کاخ سفید، جاش ارنست، گفت ایالات متحده از اخراج دیپلمات های ایران حمایت می کند.

وزیران امور خارجه ی اتحادیه ی اروپا روز پنج شنبه با هم ملاقات می کنند تا درباره ی تحریم های احتمالی جدید علیه ایران گفتگو نمایند.

وزیر بودجه ی فرانسه، آقای والری پکریس گفت اتحادیه ی اروپا باید تحریمی کلی بر نفت ایران اعمال کند یا دارایی های بانک مرکزی ایران را مسدود نماید. دولتمردان انگلستان اظهار داشتند بریتانیا از اقدامات جدید علیه بخش انرژی ایران حمایت می کنند.

آقای هیگ مدعی شد آنهایی که در حمله ی روز سه شنبه شرکت داشتند، اعضای گروه دانشجویی وابسته به سازمان شبه نظامی بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند که به صورت گسترده در دانشگاه ها به جمع آوری نیرو مشغول است.

او گفت: " ما باید از ابتدا آگاه باشیم که این [بسیج] سازمانی است که تحت کنترل عناصر حکومت ایران قرار دارد."

آقای هیگ به پارلمان گفت خوابگاه های کارکنان و سفیر انگلستان در این حمله از بین رفته و اموال شخصی پرسنل آن ربوده شدند.

او گفت: " این نقض مسئولیت های بین المللی است که هر کشوری باید از انجام آنها شرم داشته باشد."

برخی، از لحن خشن آقای هیگ هراسیدند. دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه ی انگلستان گفت امیدوار است که این سخنان قاطع" نوای ناهنجار نواختن بر طبل جنگ نباشد."

حکومت ایران علنا از "رفتار غیر قابل قبول" معترضین اعلام پشیمانی کرده است؛ معترضینی که حمله های آنان پس از تظاهرات های ضد انگلیسی رخ داد که با اجازه ی خود دولتمردان ایران انجام گردیدند.

در هر حال، تندروهای رژیم ایران در حمایت از معترضین سخن گفته اند که نشان دهنده ی عمیق تر شدن نزاع بر سر قدرت درخصوص این است که ایران در آینده باید چه موضعی اتخاذ کند.

محمد محمودیان، یکی از نمایندگان آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، یورشگران را ستایش کرده و گفت آنها "کانون فتنه انگیزی" را هدف قرار داده اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران گفت "خشم [معترضین] ناشی از چندین دهه رفتار سلطه طلبانه ی بریتانیا است."

اخراج دیپلمات های ایران و خروج مقامات انگلیسی از تهران باعث تشدید اختلافی شد که در هفته ی گذشته، پس از پیوستن بریتانیا به ایالات متحده و اتحادیه ی اروپا در وضع تحریم های اقتصادی جدید به وجود آمد. این اقدامات تنبیهی در پی گزارش سازمان ملل اعمال شدند که دربردارنده ی شواهد جدیدی از احتمال توسعه ی سلاح های هسته ای توسط ایران بود.

روز یکشنبه پارلمان ایران در اقدامی تلافی جویانه با تصویب لایحه ای خواستار کاهش سطح روابط با انگلستان شد.

ایالات متحده و بسیاری از متحدینش بیم آن را دارند که برنامه ی هسته ای ایران سرانجام به [ساخت] سلاح های هسته ای منتهی شود. تهران اصرار دارد که این کشور فقط در پی ساخت رآکتور برای به دست آوردن انرژی و سوخت است ولی فناوری تولید سوخت هسته ای خود را رها نخواهد کرد.

تنش های بین ایران و غرب در ماه اکتبر به اوج رسید، زمانیکه مقامات ایالات متحده نمایندگان مرتبط با سپاه قدس ایران- شاخه ی نخبگان سپاه قدرتمند پاسداران انقلاب اسلامی- را به دخالت داشتن در توطئه ی قتل سفیر عربستان سعودی در امریکا متهم کردند.

انگلستان پیش از این در سال 1989 نیز به ایران دستور داده بود دیپلمات های خود را از این کشور خارج کند. این واقعه زمانی رخ داد که روابط دو کشور پس از اعلام یک فتوا- که یک فرمان مذهبی است- آسیب دید. در این فتوا به مسلمانان دستور داده شده بود سلمان رشدی نویسنده ی انگلیسی کتاب آیات شیطانی –که گفته میشد در آن به اسلام اهانت شده بود- به قتل برسانند.

تنش های بین ایران و بریتانیا به قرن نوزدهم برمی گردد که پادشاهی ایران امتیازات بزرگ صنعتی را به لندن داد که بعدها باعث کنترل ویژه ی انگلستان بر صنعت نفت ایران گردید. انگلستان و امریکا در سال 1953 در سازماندهی یک کودتا و سرنگونی نخست وزیر ناسیونالیست ایران و به قدرت رساندن شاه غربگرا کمک کردند.

ایران اخیرا از تصمیم انگلستان برای تقدیر از سلمان رشدی با اعطای لقب شوالیه در سال 2007، و از دخالت بریتانیا در واکاوی برنامه ی هسته ای ایران خشمگین شده بود.

در ماه مارس سال 2007، ایران 15 ملوان و تفنگدار انگلیسی را که گفته میشد وارد آب های سرزمینی این کشور در خلیج فارس شده اند بازداشت کرد. اتهامی که انگلیس آن را رد کرده است. این 15 نفر پس از دو هفته اسارت آزاد شدند."

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها