کد خبر: ۲۸۸۲۵۰
زمان انتشار: ۰۹:۴۴     ۰۱ بهمن ۱۳۹۳

پس از حوادت دلخراش کمربندی امام علی (ع) در چند روز گذشته که در عرض ۲۴ ساعت متاسفانه ۹ هموطن جان خود را از دست دادند ، متاسفانه امروز نیز تصادفی در شهرک پردیسان بر اثر بالا بودن سرعت خودرو بودیم براستی این جنون سرعت در قم تا کجا پیش خواهد رفت ؟

به گزارش قم نا ، امروزه تصادفات رانندگی یکی از سه عامل اصلی مرگ ‌ومیر در ایران و نهمین عامل مرگ ‌ومیر در جهان است. بر اساس آمار در دنیا در سال ۲۰۱۲ بیش از یک‌ میلیون ‌و۲۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و حدود ۵۰ میلیون نفر نیز دچار معلولیت شدند یا بیماری‌های دیگر بر اثر تصادفات به وجود آمده که منجر به خانه‌نشینی‌ افراد حادثه دیده شده است.

در ایران در سال گذشته حدود ۱۹هزارنفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و ۸۰۰ هزارنفر مصدوم شدند و این در حالی است که به این مساله اهمیت چندانی داده نمی شود و تنها  با شروع تعطیلات نوروزی، هر سال در کشور نخستین خبری که در رسانه‌ها منعکس می‌شود و توجه همگان را به خود جلب می‌کند، علاوه بر چند و چون قیمت‌ها و تغییرات در بازار، آمارها و گزارش‌های مربوط به مسافرت‌ها، مصرف سوخت، شلوغی جاده‌ها و البته سوانح و آمار کشته یا زخمی شده است.

چندی پیش سردار کاظم مجتبایی در دیدار با آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید به کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده ای قم طی هفت ماهه گذشته در محورهای مواصلاتی این استان اشاره کرد و گفت: قم از نظر کاهش تصادفات و تلفات جاده ای در هفت ماهه گذشته با کاهش بیش از ۳۴ درصدی مواجه بوده است.

اما باز رانندگانی هستند که هنوز فقط گواهینامه رانندگی دریافت کرده اند و فاقد فرهنگ آن هستند چندی پیش بود که ۹ نفر در کمربندی امام علی (ع) در ۲۴ ساعت بر اثر دو سانحه کشته شدند؟ براستی این جنون سرعت در قم تا کجا پیش خواهد رفت ؟

متاسفانه امروز نیز در شهرک پردیسان بر اثر بی احتیاطی یک دستگاه وانت مزدا باید منتظر حادثه تلخی می بودیم که با عنایت پروردگار حادثه تلخی رخ نداده است این خودرو با چنان سرعتی در حال حرکت و حرکات مارپیچ بوده است که پس از ناتوانی راننده در کنترل خودرو با دیوار برخورد کرده است و خوشبختانه در آن ساعت با توجه به تعطیلی مدرسه در نزدیکی محل برخورد به عابرین صدمه ای نرسیده است.

IMG-20150120-WA0010

رعایت نکردن انضباط در فرهنگ رانندگی، ریشه در عوامل زیادی دارد؛ از جمله نبودآموزش‌های مناسب، نهادینه نشدن احترام به حقوق دیگران، جاده و خودروهای غیراستاندارد و مهم‌تر از همه فرد‌گرایی و ترجیح منافع خود بر دیگران. گرچه رانندگی به‌عنوان یک فرهنگ شهروندی محسوب می‌شود، اما کارهای فرهنگی موثر چندانی در این حوزه صورت نگرفته است. نمی‌توان صرفا به ارائه آمار و سیاهه‌ای از اقدامات فرهنگی در این حوزه بسنده کرد، چون نتیجه یک کار موثر در انضباط رانندگی نه در ارائه گزارش‌ها بلکه در کف خیابان‌ها نمایانگر خواهد شد. نکته این که چنانچه این فرهنگ همسان با هنجارهای شهروندی تعریف و تعیین نشود آنچه رخ خواهد داد نابهنجاری و دست‌اندازی به حقوق دیگران خواهد بود. البته جامعه به مرور و در صورت تکرار در برابر این نوع از ناهنجاری‌ها واکسینه خواهد شد و مبادا چنین شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها