کد خبر: ۲۸۶۸۹۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۶     ۲۷ دی ۱۳۹۳
«حذف تحریم صنعت خودرو در حد حرف بود و عملی نشد».
به گزارش پایگاه 598، دنیای اقتصاد درباره وعده حذف تحریم صنعت خودرو در توافق ژنو نوشت: در شرایطی که خودروسازی ایران روزهای دشواری را پشت سر می‌گذاشت، «توافق موقت هسته‌ای» میان ایران و گروه 5+1 امضا شد تا «جاده مخصوصی‌ها» در آستانه رفع تحریم قرار گیرند. یکی از بندهای مهم این توافقنامه که در ژنو به امضا رسید، لغو تحریم علیه خودروسازی ایران بود و سبب شد جاده مخصوصی‌ها پس از 6 ماه سخت و نفسگیر، به آینده امیدوار شوند.

این روزنامه اقتصادی می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که پس از لغو تحریم علیه خودروسازی ایران رخ داد، چراغ سبز بازگشت شرکای قدیمی به «جاده مخصوص»  بود؛ به نحوی که پژو و رنو تلویحا از تمایل خود برای از سرگیری فعالیت‌هایشان در ایران خودرو و سایپا صحبت به میان آوردند. نمایندگان این دو شرکت حتی مذاکرات مستقیمی نیز با مسئولان خودروسازی ایران و حتی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام دادند تا مقدمات حضور دوباره فرانسوی‌ها در «جاده مخصوص» فراهم شود. در کنار رنو و پژو اما برخی خودروسازان بزرگ دنیا نیز برای آمدن به ایران ابراز تمایل کردند، تا جایی که حتی خبر رسید آمریکایی‌ها (به خصوص شرکت جنرال موتورز) علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و حتی خرید سهام شرکت‌های خودروساز ایرانی است. همه اینها در حالی است که آشتی رنو و پژو با خودروسازی ایران و آمدن خودروسازان بزرگ دنیا به «جاده مخصوص» فعلا در حد حرف باقی مانده و به لحاظ عملی، اوضاع چندان فرقی با روزهای تحریم نکرده است.

دنیای اقتصاد خاطر نشان کرد: حتی در همایش صنعت خودرو ایران که حدود یک ماه و نیم پیش در برج میلاد تهران برگزار شد، نمایندگان خودروسازان فرانسوی تنها از تمایل به حضور دوباره در ایران گفتند، اما در عمل اتفاقی تا به امروز نیفتاده است. آن طور که کارشناسان و خودروسازان خارجی عنوان می‌کنند، تا تحریم‌های اصلی لغو نشوند، امکان حضور بزرگان صنعت خودرو دنیا در ایران وجود ندارد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها