دنیای اقتصاد نوشت: یک فروشگاه، شرکت یا حتی سازمان برای معرفی
خدمات و سرویسهای خود به مردم و جذب آنها به خدماتشان از راههای گوناگونی
استفاده میکنند.
برای مثال یک فروشگاه شاید برای جذب خریداران
بیشتر دست به حراج فصلی بزند یا یک شرکت برای معرفی خود در جامعه از طریق
تبلیغ گسترده در رسانهها، توجه مردم را به خود جلب کند، اما همین شرکتها،
سازمانها و فروشگاهها کمتر به فکر معرفی خود در فضای وب و جذب مخاطبان
به سوی خود از این راه هستند. در واقع در حال حاضر مدیران و صاحبان یک سایت
معتقدند که طراحی یک سایت و فعال شدن آن در فضای مجازی پایان کار است و
میتوانند بعد از این مراحل منتظر بازخورد گستردهای از سوی کاربران باشند،
اما به باور کارشناسان و فعالان این حوزه، پایان کار طراحی یک سایت نیست.
چرا که بسیاری از سایتهای ایرانی در حال حاضر با بودجهای کلان طراحی
شدهاند و شاید در ابتدای فعالیت، از بازدید خوبی هم از سوی کاربران مواجه
بودهاند، اما به دلیل عدم توجه به محتوا و مخاطب به مرور زمان روبه
فراموشی رفتهاند.
بیتوجه به بازدیدکننده
اگر نظر کوتاه به
سایتهای ایرانی فعال در فضای مجازی بیاندازید قطعا شاهد این موضوع خواهید
شد که به غیر از چندین سایت مطرح که بازدیدکنندگان ثابت و بالایی دارند
سایر سایتها تقریبا به شکل یک ویترین در فضای مجازی حضور دارند و
بازدیدکنندگان آنها شاید شامل مدیران همان سایت باشد.
یکی از
دغدغههای اصلی مدیران وبسایتها، جذب بازدیدکننده برای وبسایتشان است.
هر نوع وبسایتی که در نظر بگیرید، با هدف افزایش مخاطب، ایجاد شده است. از
یک وبسایت شخصی تا وبسایتهای بزرگ تجاری. اگر بخواهم در یک کلمه،
مهمترین دلیل افزایش بازدیدکننده یک وبسایت را بیان کنیم، چیزی نخواهد
بود جز «محتوای وبسایت».
رضا لعالی مدیرعامل شرکت هایپر مدیا،
یکی از طراحان تخصصی وبسایت در حوزه رسانه، محتوای سایت در ایران را به دو
دسته سیاسی و غیرسیاسی (اجتماعی، اقتصادی، اطلاعرسانی، تفریحی و..) تقسیم
میکند و میگوید: «در ایران یک سایت سیاسی که از یک جریان خاصی سیاسی هم
پیروی میکند از بازدیدکنندگان بالایی برخوردار است، چرا که به دلیل دسترسی
به یک سری منابع خاص میتواند خبرهای داغ و دسته اولی را منتشر کند. همین
خبرها باعث میشود طرفداران این جریان خاص یا مخالفانش برای کسب یک خبر
دسته اول به این سایت مراجعه کنند.» وی در ادامه میافزاید: «اما به غیر از
این سایتها که از بازدیدکنندگان بالایی برخوردار هستند سایتهایی مثل
سایت سازمانهای مهم اطلاع رسانی مانند سایت دولت، سایت تامین اجتماعی و...
به دلیل انتشار اخبار مورد نیاز مردم بازدیدکنندگان ثابتی دارند.» به باور
این فعال برخی از مدیران سایتها هیچگاه در برنامه طراحی سایت، مخاطب را
در نظر ندارد و همیشه سعی میکنند آن چیزی که در ذهن دارند را پیاده کنند و
اگر هم کمی حرفهای باشند به محتوا توجه میکنند. در پایان کار هم تازه به
این نتیجه میرسند که باید به دنبال مخاطب یا بازدیدکننده از سایتشان
باشند.
وی در خصوص اینکه توجه به نظر بازدیدکننده بر عهده چه
کسی است، میگوید: «شرکتهایی که کار طراحی یک سایت را برعهده میگیرند اگر
کمی با تجربه باشند باید قبل از طراحی سایت راههای جذب مخاطب به یک سایت
را به صاحبان آن سایت توضیح دهند، اما از آنجا که بیشتر شرکتهای طراحی
سایت در کشور به مسائل فنی بیشتر توجه دارند، تنها پیشنهادی که به مدیران
یک سایت میدهند پیشنهادات فنی برای بهبود کارآیی سایت است.» وی در ادامه
تاکید میکند که اگر مدیران یک سایت هم نسبت به محتوای سایت خود برای جذب
بازدیدکننده حساس باشند، شاید به دلیل اینکه نمیدانند از این محتوا کی و
کجا استفاده کنند، بنابراین نمیتوانند در جذب بازدیدکننده موفق عمل کنند.
اما جذب بازدید کننده به یک سایت تنها مربوط به طراحی یک سایت یا محتوای آن
برای جذب مخاطب خلاصه نمیشود، چرا که تقویت زیرساختهایی مانند پهنای
باند کافی و داشتن فضا و دامنه اینترنتی استاندارد هم در این زمینه
تاثیرگذار است.
اوج و خیز بازدید از سایت
در حال حاضر به جز
سایتهای پر بیننده و سایتهای سازمانی که بازدیدکنندگان ثابتی دارند،
سایتهایی هم هستند که در یک زمان با افزایش بازدیدکنندگان و در زمانی دیگر
با کاهش بازدید مواجه هستند.
مهدی رودکی، متخصص در زمینه دانش
seo، به وجود آمدن افتوخیز بازدیدکنندگان یک سایت را به مدیریت غلط یک
سایت ارتباط میدهد و میگوید: «در ابتدای طراحی یک سایت اکثر مدیران
انتظار دارند آنچه که در ذهن دارند را پیاده کنند و بعد از پیاده سازی وقتی
سایت با مشکل مواجه میشود، دوباره میخواهند طراحی سایت را تغییر دهند.
همین امر باعث فرار کاربران میشود. چون با یک طراحی ثابت و محتوای
استاندارد روبهرو نیستند.» وی در ادامه میافزاید: «در فضای اینترنت
سایتهایی هستند که مدیران آنها برای رقابت با سایتهای پر بیننده ممکن است
یک خبر دست اول منتشر کنند و بازدیدکنندهای را هم به طرف خود جذب کنند،
اما بعد از این حرکت آنها به فکر محتوای جدیدتر و جذابتر نیستند و همین
امر باعث میشود که مراجعه به سایت آنها با افت و خیز همراه باشد.» به
باور وی این سایتها تنها به فکر جذب بازدیدکننده با انتشار یک خبر هستند
چه دروغ و چه راست و به سایر بخشها از جمله محتوای دیگر سایت توجه ندارند.
براساس اظهارات فعالان این حوزه در حالا حاضر استاندارد مشخصی برای جذب
بازدیدکنندگان از یک سایت وجود ندارد و در کل نمیتوان برای آن هم
استانداردی به وجود آورد. محمود بشاش، محقق و کارآفرین حوزه وب، معتقد است
که نمیتوان استاندارد مشخصی در این خصوص تعریف کرد. به باور وی
پارامترهایی هستند که قابل بررسی هستند، ولی اینکه بتوان براساس یک
استاندارد، مثلا تعداد بازدیدکننده یک وبسایت را تخمین زد، وجود ندارد.
از جستوجوگرها کمک بگیرید
بر
اساس آمارها، بیش از ۸۰ درصد بازدید کنندگان هر وبسایت، از طریق موتورهای
جستوجو به وبسایت هدایت میشوند. در واقع همین موتور جستوجوها هستند
که میتوانند مراجعه کاربران به یک وبسایت را افزایش یا کاهش دهند. براساس
آمارها کاربران در جستوجوهای خود به آن دسته از سایتهایی برای مراجعه
اعتماد میکنند که در رده ۱ تا ۱۰ نتایج جستوجو باشند. رودکی به عنوان یک
SEO کار، با بیان اینکه جذب کاربران به سایت از طریق موتور جستوجو در
ایران مورد توجه قرار نمیگیرد، میگوید: «در حال حاضر میتوان از طریق
تبلیغات در سایتهای پربیننده یا ارسال ایمیل باعث جذب مخاطب به یک سایت
شد، اما شاید یکی از موثرترین راهها برای راهنمایی کاربر به یک سایت حضور
در رتبهبندیهای جستوجوگرها از جمله گوگل باشد، اما در ایران به این تخصص
کمتر توجه میشود.» به گفته وی در حال حاضر در کنار برنامهنویس وب،
گرافیک کار وب، سئوکارهایی وجود دارند که کارشان مدیریت جذب مخاطب است که
با مجموعه فعالیتهایی که انجام میدهند باعث میشوند یک سایت در بهترین
رتبه جستوجوگر قرار بگیرند. اما متاسفانه در ایران بازار سئوکارها به دلیل
نبود آموزشگاههای تخصصی برای آموزش این رشته چندان رونق ندارد.
براساس
اظهارات وی هر سایت هم به کمک سئو نمیتواند در رتبههای اول جستوجوگر
قرار بگیرد و در این زمینه هم رقابت سختی وجود دارد و تنها کسانی میتوانند
در این رقابت پیروز باشند که ظاهر سایت استاندارد و محتوای قوی داشته
باشند. محمود بشاش، اما با مخالفت بر تمرکز روی ردهبندی در موتور
جستوجوها اظهار میکند که چرا ما میگوییم که محتوای یک وبسایت برای
افزایش ترافیک آن حیاتی است؟ قطعا منظور این نیست که این محتوا خوراک
موتورهای جستوجو باشد. اتفاقا اگر مدیر وبسایت هدف اصلی خود را موتورهای
جستوجو قرار دهد، زشتترین و نامقبولترین وبسایت ممکن را ایجاد خواهد
کرد. وی تصریح میکند که محتوای وبسایت برای بازدیدکننده وبسایت مهم است.
بازدیدکنندهای که ببیند محتوای اصیل، به روز و در یک وبسایت وجود دارد،
حتما آن وبسایت را به طور مرتب بازدید خواهد کرد. پس مدیران وبسایت باید
حتما این موضوع را سرلوحه تمامی فعالیتهای افزایش بازدید وبسایت خود قرار
دهند.
راههایی برای افزایش بازدید از یک سایت
نحوه طراحی وبسایت (User Experience)
زبان برنامهسازی وبسایت
پارامترهایی که به شرکت میزبانی کننده وبسایت مربوط است
میزان فعالیت وبسایت در شبکههای اجتماعی
محبوبیت وبسایت از نظر لینکهای ورودی به وبسایت
قابلیت نمایش وبسایت در دستگاههای موبایل
نبود یک وبسایت در لیست فیلترینگ کشور