کد خبر: ۲۸۵۴۰۸
زمان انتشار: ۱۳:۰۶     ۲۲ دی ۱۳۹۳
حجت الاسلام و المسلمین سید محمود نبویان عنوان نمود:
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای سریع القلم نوع حکومت جمهوری اسلامی ایران را ضد پیشرفت می داند ، چون در صلح نیست و نمی تواند محیط اقتصادی خود را آزاد بگذارد. ایشان حتی تصریح می کند که « فرآیند جهانی شدن با ماهیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی در تعارض است.»
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، حجت الاسلام دکتر سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در جمع تعدادی از اساتید و دانش پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با موضوع تحلیل وضعیت فرهنگی کشور به سخنرانی می پرداخت با اشاره به انتشار کتابی از آقای سریع القلم به همراه پیشگفتار آقای رئیس جمهور با عنوان « ایران و جهانی شدن، چالش ها و راه حل ها » اظهار داشت: اگر کسی به بنده می گفت که در بعد از گذشت بیش از سی سال در نظام اسلامی چنین کتابی نوشته شده که این چنین به نظام اسلامی و فرهنگ تشیع می تازد، باور نمی کردم؛ اما متأسفانه با چشم خود دیده و خوانده ام.



نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی قضیه تأسف بار تر می شود که کسی که امروز رئیس جمهور کشور است، آن را تأیید کرده و نویسنده آن را نیز مشاور خود قرار می دهد تا در سیاست گذاری او به ایشان مشاوره دهد و نویسنده معتقد است ما باید به فرآیند جهانی شدن ملحق شویم؛ البته فرآیندی که هر چند اقتصاد در آن نقش مهمی دارد، اما سیاست و فرهنگ نیز دو ضلع دیگر مثلث هستند. این فرآیند موقعیت نظام عملی و سیاسی سرمایه داری را تثبیت کرده است.

وی با اشاره به سخنان سریع القلم در کتاب مبنی بر این که در این فرآیند هر قدرتی که به لحاظ اقتصادی قوی تر است، حق طبیعی دارد که قواعد جهان را در این سه بعد تنظیم کند، ادامه داد: لذا وقتی هفتاد درصد از اقتصاد جهان، سهم 8 کشور است و آمریکا در رأس آن ها قرار دارد، حق طبیعی اوست که بتواند این قواعد را تنظیم کند. بر این اساس اگر ایران بخواهد جهانی بشود، باید همان قواعدی را بپذیرد که آمریکا ترسیم کرده است.

سید محمود نبویان با اشاره به این که نویسنده کتاب بدون توجه به پیشرفت های چشمگیر ایران در زمینه های متعدد علمی و رسیدن به قدرت در منطقه جهان و اذعان کشور های استکباری بر این نکته، خواستار تغییر سیاست و فرهنگ است، ادامه داد: به نظر نویسنده، سیاست و فرهنگ ما با قواعدی که در مسیر جهانی شدن باید از آن پیروی کنیم، ناسازگار است؛ لذا برای پیشرفت چاره ای جز تغییر سیاست و فرهنگ نداریم!!!

وی با اشاره به سخنان سریع القلم اظهار داشت: بر اساس این نگاه، برای جهانی شدن، راهی جز افزایش اعتماد در محیط بین المللی و پذیرش ریسک وجود ندارد، چرا که توسعه بدون تعامل بین المللی ممکن نیست.

نبویان ادامه داد: در این کتاب تصریح شده است که هر کشوری که تحت نظارت سیاسی غرب باشد، رشد بیشتری هم خواهد یافت! ایشان در این کتاب، راه توسعه اقتصادی را خصوصی سازی عنوان می کند؛ البته نه هر نوع خصوصی سازی، بلکه خصوصی سازی ای که حضور قدرت های جهان نیز در آن چشم بخورد.

وی ادامه داد: تأسف زمانی بیشتر می شود که ایشان استقلال اقتصادی و حتی استقلال سیاسی را مانع توسعه اقتصادی می داند و  نظر می دهد که برای خصوصی سازی، باید قدرت ها در نظام سیاسی و قوه مقننه نیز دخالت داشته باشند و در اولویت گذاری سیاسی کشور نیز با آن ها مشورت شده و با نظر آن ها، امور مختلف را نظارت و مدیریت کرد ! این در حالی است که استقلال یکی از شعار های مردم برای انقلاب بود.

دکتر نبویان با اشاره به مغایرت قانون اساسی جهوری اسلامی ایران با این سخنان اظهار داشت: آقای سریع القلم نیز به این مسأله به خوبی واقف است؛ لذا می گوید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با نظم موجود جهانی و ماتریس قدرت و ثروت آن، نه آن که اختلافاتی دارد، بلکه در تضاد اصولی است ( لذا باید با یکی از آن ها را قبول کرد ).

وی با اشاره به تصریح نویسنده کتاب به تضاد اصول انقلابی و قانون اساسی با روند جهانی شدن، اظهار داشت: ایشان تصریح می کند « سرمایه داری به عنوان یک مکتب اقتصادی و با توجه به انگیزه ها و اهداف و افق های محدود آن، با تفکر اسلامی منطبق نیست، لذا تا زمانی که خواسته های اسلامی جمهوری اسلامی ایران، از محیط بین المللی خود جنبه حداکثر گرایی داشته باشد، تعارض موجود ادامه پیدا خواهد کرد. » در واقع به نظر ایشان، حل تضاد، دست برداشتن از خواسته های اسلامی است!!

استاد نبویان خاطر نشان کرد: نویسنده کتاب، اسلام و به خصوص شیعه را از آن جهت که عدالت خوهای ملاک اصلی آن است، متضاد با اصول سرمایه داری و روند جهانی شدن می داند. یعنی اگر بخواهیم به رشد و توسعه برسیم، باید اسلام و تفکر شیعی را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: آقای سریع القلم نوع حکومت جمهوری اسلامی ایران را ضد پیشرفت می داند ، چون در صلح نیست و نمی تواند محیط اقتصادی خود را آزاد بگذارد. ایشان حتی تصریح می کند که « فرآیند جهانی شدن با ماهیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی در تعارض است.»

این نماینده مجلس افزود: نویسنده کتاب حتی در ادامه تأکید می کند که ابعاد سیاسی و فرهنگی و اقتصادی جهانی شدن، قابل انفکاک از یکدیگر نیستند!! تا مبادا گمان شود که بدون پذیرش فرهنگ و سیاست غرب بتوان به پیشرفت رسید !!!

نبویان با اشاره به این که در نظر آقای سریع القلم امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، به نوعی سبب عقب ماندگی کشور شده اند، اظهار داشت: وی تصریح می کند که یکی از دلایل عقب ماندگی کشور ما، مدیران اصلی کشور هستند که از طبقه عادی کشورند و مدیران جزء اشراف و سرمایه داران و آشنا با فرهنگ غربی نبوده اند . به نظر ایشان فقط سه نفر اندکی چنین بوده اند هاشمی، خاتمی و شهید بهشتی ! نتیجه این که امام (ره) و مقام معظم رهبری که نه جزء اشراف هستند و نه صاحب سرمایه و ثروت و نه ساکن در خارج از کشور، سبب عقب افتادگی کشور شده اند؛ چون نمی توانند بین الملل گرا باشد.

وی افزود: آیا قابل تحمل است که بعد از 36 سال کسی در نظام اسلامی ، بگوید باید اسلام و انقلاب اسلامی را گنار بگذاریم!! آیا چنین فردی باید مشاور رئیس جمهور باشد !!

نبویان خاطر نشان کرد : تا قبل از مطالعه این کتاب، نمی فهمیدم که منظور مذاکره کنندگان  فعلی که می گفتند 8 سال گذشته، مقاومت بوده است و اکنون زمان تعامل است، چیست و تعامل را چگونه معنا می کنند؛ اما اکنون برایم روشن شد که تعامل به معنای پذیرش اقتصاد، سیاست و فرهنگ غرب است!

نبویان با اشاره به این که ریشه فکری فتنه و ریشه شعار نه غزه نه لبنان بر اساس تفکرات غربی این چنینی است، افزود: نویسنده کتاب دشمنی ایران را با اسرائیل مورد سئوال قرار می دهد که وقت، منابع و انرژی قابل توجهی را به خود اختصاص داده است و لذا نتیجه می گیرد که جمهوری اسلامی ایران باید با نظم موجود جهانی به صلح برسد؛ به عبارت دیگر اگر جمهور اسلامی ایران، ماهیت خود را به صورت حداکثر گرا حفظ کند، نمی تواند در فرآیند جهانی شدن، وارد شود.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: نویسنده کتاب، به قدری در مقابل غرب خاضعانه و ذلیلانه برخورد کرده است که حتی می گوید نباید مبانی فلسفی غرب را مورد سئوال قرار داد؟ یعنی حتی بدون دلیل باید مبانی فلسفه آن ها را پذیرفت ؛ ولو آن که اشکالی داشته باشد و مبادا که بر فلسفه آن ها اشکال گرفته شود. بر این اساس، قاعدتا موسسات و محققانی مانند موسسه امام خمینی (ره) و محققان آن نیز در عقب ماندگی کشور نقش داشته اند!

وی خاطر نشان کرد: به طور اجمالی باید گفت ایشان در کتاب خود، مکتب اسلام و به ویژه اندیشه های شیعی، قانون اساسی، اصول اساسی انقلاب اسلامی، عدالت طلبی جمهوری اسلامی در بیرون از مرز ها، ماهیت و اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی، استقلال طلبی اقتصادی و سیاسی، مقابله با سیاست های کشور های استکباری و به ویژه آمریکا، انتقاد از مبانی فلسفی غرب، تفکیک بین اقتصاد غرب با فرهنگ و سیاست غرب، مدیریت افرادی از اقشار پایین جامعه مانند امام (ره) و رهبری را موانع جهانی شدن و پیشرفت عنوان می کند و البته طبیعی است که برای رسیدن به توسعه باید این موانع را از بین برد!

نبویان با اشاره به این که این کتاب در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به چاپ رسیده است، خاطر نشان کرد: آیا واقعا مصلحت نظام چنین اقتضا می کند که دست از اسلام و انقلاب و رهبر برداریم تا جهانی بشویم و تحت قاعده ای که آمریکا تنظیم می کند، بازی کنیم ؟

وی با اشاره به این که آقای روحانی نیز برای این کتاب، پیشگفتاری نوشته اند، به قرائت بخشی از این پیشگفتار پرداخت و خاطر نشان کرد: آقای روحانی؛ آیا از محتوای کتاب خبر داشتید و پیش  گفتار نوشتید که واویلاست و اگر می دانستید و چنین پیش گفتاری نوشتید که واویلا تر است ؟ آقای روحانی؛ آیا می دانستید که ایشان چنین تفکری دارد و مشاور خودتان قرار داده اید ؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها