کد خبر: ۲۸۴۰۷
زمان انتشار: ۰۹:۰۶     ۰۷ آذر ۱۳۹۰
لندن - وزارت خارجه انگلیس دقایقی قبل در واكنش به رای قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به كاهش سطح روابط تهران - لندن، از این اقدام ابراز تاسف كرد.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از ايرنا : یك سخنگوی وزارت خارجه انگلیس كه به نام وی اشاره نشده، در این بیانیه گفته است: رای پارلمان ایران به اخراج 'دومینیك چیلكات' سفیر انگلیس در تهران 'قابل تاسف' است.

این سخنگو مدعی شده است كه حركت ایران 'غیرقابل توجیه' می باشد و افزوده است: این حركت غیرقابل توجیه كمكی به انزوای فزاینده ایران و نگرانی های بین المللی درباره برنامه هسته ای و سابقه حقوق بشری آن كشور نخواهد كرد.

وی گفته است: اگر دولت ایران (بر اساس این مصوبه) عمل كند، ما هم با مشورت شركای بین المللی خود، پاسخ محكمی خواهیم داد.

رای قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح كاهش روابط ایران و انگلیس بازتاب زیادی در رسانه های این كشور داشت و به نظر می رسد مقامات انگلیسی را غافلگیر و عصبانی كرده است.

روزنامه دیلی تلگراف لندن روز یكشنبه و پس از تصویب طرح دو فوریتی كاهش روابط ایران و انگلیس در مجلس شورای اسلامی نوشت: ایران سفیر انگلیس در تهران را اخراج می كند.

این روزنامه انگلیسی در نسخه آن لاین خود گزارش داد: مجلس ایران به تلافی تحریم های جدید غرب علیه برنامه هسته ای آن كشور به اخراج سفیر انگلیس از تهران رای مثبت داد.

این روزنامه افزود: قانونگذاران ایران با 179 رای موافق همچنین كاهش روابط دیپلماتیك با انگلیس به سطح كاردار و به حداقل رساندن مناسبات اقتصادی دو كشور را تصویب كردند كه می تواند ظرف دو هفته اجرایی شود.

'نمایندگان مجلس ایران همچنین احتمال تنبیه دیگر كشورهایی كه رفتارشان در قبال ایران مثل انگلیس باشد را مطرح كردند.'

شبكه 'بی بی سی' نیز گزارش داد كه مجلس ایران با اكثریت قاطع به كاهش روابط دیپلماتیك با انگلیس رای مثبت داد.

این شبكه انگلیسی گفت: این اقدام پس از آن صورت می گیرد كه وزارت دارایی انگلیس روز سه شنبه هفته گذشته با متهم كردن بانك های ایران به تسهیل فعالیت های اتمی، تحریم های تازه ای را علیه آنها اعمال كرد.

'بی بی سی' افزود: هنگام بررسی طرح كاهش روابط سیاسی ایران و انگلیس، تعدادی از نمایندگان مجلس فریاد مرگ بر انگلیس سر دادند.

'این طرح برای اجرایی شدن باید از سوی شورای نگهبان ایران تایید شود.'

این شبكه خبری نیز گفت: رای امروز نمایندگان پارلمان ایران می تواند به اخراج دومینیك چیلكات سفیر انگلیس كه فقط یك ماه از شروع كارش در تهران می گذرد، منجر شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها