کد خبر: ۲۸۳۹۹
زمان انتشار: ۰۲:۱۲     ۰۷ آذر ۱۳۹۰
کوثری تأکید کرد:
نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاکید کرد، درصورت ادامه فشارهای بی منطق انگلیسی‌ها و اصلاح نشدن راه و روش آنها، بدون شک در زمینه قطع ارتباط بررسی و تصمیم گیری خواهیم کرد.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از شبكه خبري العالم : "اسماعيل كوثري" شامگاه يكشنبه اظهار داشت:  طرح كاهش روابط با انگلستان از دو سال قبل در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي مطرح شد، و در نهايت ازكارشناسان دولت و وزارت خانه هاي مربوط دعوت شد و بحث بسياري زيادي صورت گرفت.

وی افزود: در مرحله اي به موضوع كاهش روابط و در مرحله ديگر به موضوع قطع رابطه رسيديم، و علت آن بود كه عوامل انگلستان در سفارتخانه اين كشور در تهران دخالتهاي بي جا و بي منطقي در رابطه با بحث اغتشاشات بعد از انتخابات دهم داشتند؛ بر همين اساس تصميم گرفتيم نسبت به اين موضوع عكس العمل نشان دهيم.

ادامه خباثت انگلیس پس از انتخابات دهم

کوثری تأکید کرد: پس از به اتمام رسيدن فته و بحث انتخابات دهم، ديديم كه مسئولان انگليس تصميمي غير منطقي براي تحريم بانك مركزي ايران گرفتند.

کوثری خاطرنشان کرد: ما در ارتباط با مسأله قبلي تصميم گرفتيم صبر كنيم شايد مسئولان سياسي انگلستان خودشان را اصلاح كنند، ولي متأسفانه نه تنها خودشان را اصلاح نكردند بلكه به خباثت خودشان ادامه دادند.

کوثری تأکید کرد: به همين دليل در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تصميم گرفته شد كه حتما كاهش روابط با انگلستان، در صحن مجلس مطرح شود.

زیر بار فشار انگلیس نمی رویم

وی تاکید کرد، مطرح شدن مسأله كاهش روابط با انگلیس به دلیل آن است که شايد مسئولان سياسي انگلستان راه و روششان را اصلاح كنند؛ و اگر اصلاح كردند ما بررسي و تجديد نظر مي كنيم.

کوثری گفت: ولي اگر بخواهند شدت ببخشند، قطعا ما هم در رابطه با قطع ارتباط، بررسي و تصميم خواهيم گرفت.

کوثری خاطرنشان کرد: اگر آنها بخواهند بر اساس منطق و چارچوب قانون بين الملل حركت كنند، ما هم هيچگاه ارتباطمان را قطع نمي كنيم. ولي اگر بخواهند از راه زور و فشار و چپاول و بی منطقي به ما فشار بياورند، قطعا بدانند كه ما زير بار فشار آنها نخواهيم رفت.

 

کاهش روابط با انگلیس در سطح دیپلماتیک و اقتصادی

وی درباره این طرح کفت: كليات اين طرح امروز تصويب شد و جزئيات آن كه شامل بحث كاهش رابطه ديپلماتیک بود كه در اصل سفير به كاردار تبديل شد، و حداكثر ظرف 15 روز وزارت امورخارجه بايد سفير انگلستان را فرا بخواند، و در نهايت به او ابلاغ كند، و انگلیسی ها بايد حداكثر كارداري را جايگزين كنند.

کوثری تأکید کرد: سفير انگليس بايد بزودي اخراج شود و مجلس اين موضوع را تا عملياتي شدن آن دنبال مي كند. دولت موظف به اجرای قانون است و با توجه به حضور امروز نماينده شوراي نگهبان در صحن مجلس،  اين قانون بايد كاملا اجرا شود.

کوثری خاطرنشان کرد: همچين در بعد اقتصادي، فرهنگي، تجاري و بازرگاني هم حتما بايد روابط كاهش پيدا كند؛ زيرا انگلستان نمي خواهد بر اساس منطق سياست خود را دنبال كند، و هنوز خيال مي كند كه بعد از جنگ جهاني دوم است، و با هر كشوري هر طوري كه بخواهد مي تواند برخورد كند.

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، تأکید کرد: دوران زورگويي، قلدري و چپاول كشورها گذشته است، و ملتها و كشورها خودشان تصميم مي گيرند.

روش مقابله با تحریم ها را بلدیم

کوثری درباره واکنش ایران به دیگر کشورهای اروپایی در صورت پیوستن آنها به تصمیم انگلیس گفت: قطعا كشورهاي اروپايي به ما نياز دارند و ما هم در مواردي با اين كشورها ارتباط داريم؛ اگر آنها بخواهند از راه تحريم بانك مركزي خواسته هاي خودشان را تحميل كنند، قطعا بدانند كه ما نمي گذاريم كه آنها به هدف خود برسند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان انگليسي حتما خودشان ضرر مي كنند و پشيمان خوهند شد؛ زيرا ما راه رو روش مقابله با تحريم ها را بلديم و تا به حال بسياري از نيازمندي هاي خودمان را تهيه كرده ايم.

کوثری تاکید کرد: مسئولان سياسي و تصميم گيرنده انگلستان باید بدانند كه ما مي توانيم خواسته ها و نيازمندي هاي خودمان را از كشورهاي ديگر تأمين كنيم، اما انگلستان بازاري در ايران دارد كه در نهايت خودش اين بازار را از دست مي دهد، ما نيازهاي خودمان را مي توانيم از كشورهاي مختلف كه تا به حال تأمين مي كرديم، از اين به بعد هم تأمين كنيم، و نيازي به انگلستان نداشته باشيم.

کوثری تأکید کرد: كشورهاي اروپايي خودشان اكنون مشكلات اقتصادي متعددي دارند، و به دنبال بازارهايي مي گردند، آنها مي خواهند كه با ما ارتباط داشته باشند، و آنها بيشتر به ما نياز دارند.

به کشورهای اروپایی وابستگی نداریم

کوثری افزود: ما ازكشورهاي مختلف نيازهاي خودمان را تأمين مي كنيم و زياد وابستگي به اين كشورها نداريم، و سطح ارتباط بازرگاني و تجاري را كم كرديم.

کوثری با بیان اینکه دیگر کشورهای اروپایی زير بار تصميم غيرمنطقي انگلستان نخواهند رفت، اظهار داشت: حتي اگر كشورهاي ديگر اروپا چنين اقدامي را صورت دهند، با مشكلي مواجه نخواهيم شد.

تصمیم های ایران فراتر از تنگه هرمز است

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، درباره واکنش ایران به تهدیدها، و اداره تنگه هرمز و خطوط دريايي گفت: ما فراتر از اين را مي بينيم، زير اين گذرگاه ها در اختيار خودمان است و هر موقع كه اراده كنيم مي توانيم تصميم بگيريم؛ ما فراتر از آن را در دسترس داريم و مي توانيم بر گذرگاه هاي ديگر مسلط شويم و تصميمي بگيريم كه براي ما مشكلي ايجاد نكند، بلكه براي آن كشورها مشكل ايجاد كند. کوثری تأکید کرد: اگر بخواهند بصورت فيزيكي برخورد كنند، ما هم ازهمان راه فيزيكي مي دانيم كه چگونه با آنها برخورد كنيم، كه آنها را دچار مشكل كنيم.

توصیه ایران به ترکیه و کشورهای همسایه

کوثری گفت: ما تا آنجا كه بشود از كارهايي كه خارج از محدوده مرزي ما باشد پرهيز مي كنيم، و به كشورهاي همسايه خودمان از جمله تركيه هميشه توصيه مي كنيم كه همراه و يار استكبار جهاني نباشند.

وی افزود: ولي در صورت ضرورت، حتما اين توانمندي را داريم كه اگر آمريكايي ها و يا صهيونيست ها بخوهند کاری انجام دهند، می توانیم در كوتاهترين زمان به سپر موشكي در خاك تركيه آسيب برسانيم كه كارايي خود را ازدست بدهد.

کوثری گفت: مسئولان تركيه بايد در اين زمينه بيشتر به فكر باشند، و تا آنجايي كه مي توانند مقاومت كنند، كه این مسأله عملياتي نشود.

کوثری ادامه داد: صهيونيست ها و آمريكايي ها به تركيه فشار مي آورند، و تركيه هم تا جايي شايد بتواند مقاومت كند، ولي شاید تا حدي ديگر نتواند كاري از پيش ببرد؛ بنابراین ما براي آن مرحله نيز فكر كرده و برنامه ريزي داريم كه در كوتاهترين زمان آن را از كار بياندازيم.

تجدیدنظر در روابط با آژانس درصورت ادامه تبعیت از آمریکا

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، درباره روابط ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما هميشه سعي كرده ايم با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري خوبي داشته باشيم، و تا به حال هم اينگونه بوده، ولي اگر آژانس بخواهد بر همين اساس تابع آمريكايي ها باشد، قطعا ما اين مسأله را بررسي مي كنيم و تجديدنظر خواهيم كرد.

کوثری تأکید کرد: ما نمي خواهيم از آژانس خارج شويم، ولي اين حق ما است كه وقتي ببينيم آژانس كارايي خود را به معناي واقعي  از دست داده، از راه هاي ديگر وارد شويم.

وی افزود: كشورهايي كه عضو ان پي تي هستند همه بايد با هم يكسان باشند، نه اينكه آمريكايي ها هر موقع دلشان خواست به رييس آژانس فشار بياورند، و گزارش دلخواه آنها را منتشر كند. دراین صورت اين سازمان نمي تواند يك سازمان بين المللي باشد، بلكه سازمان يك كشور مثل آمريكا است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها