عصر خودرو نوشت: برادران شاسی بلند و سدان چانگان 2 عضو پرحاشیه دیگر این آزمایش بودند
که داستان حضورشان در گروه سایپا به نسبت برلیانس و Zotye متفاوت است.
چانگان به عنوان یکی از 4 خودروساز بزرگ چین شناخته میشود و شریک تجاری
فورد، پژو-سیتروئن و سوزوکی در چین است. این خودروساز در زمینه طراحی و
مهندسی فنی مراکز تحقیقات گستردهای در اروپا، آمریکا، ژاپن و دیگر
مهدهای خودرو دارد که هر کدام وظیفه مدیریت و طراحی بخشی از محصولات
چانگان را بر عهده دارند و مهمترین بخش که این دو محصول را از دیگر چینی
ها متمایز میکرد دستپخت مرکز تحقیقات این شرکت در ایتالیا یعنی طراحی
ظاهری و داخلی بود. برلیانس، با یک نگاه به محصولاتش ناخودآگاه هویتش
در چین را فاش میکند؛ شریک تجاری ب ام و و تویوتا که در حقیقت محصولات
اختصاصی اش در هیچ بخشی جز الهام گیری طراحی به سمت ب ام و تمایل
ندارند.
کیا سراتو
در حالی که کم کارکردترین نمونه های نسل دوم کیا سراتو هنوز هم در بازار
کشورمان روی مرز 100 میلیون خرید و فروش میشوند، سایپا نمونه 2 لیتری
اتوماتیک آن را بعد از حضور روی خط تولید حدود 90 میلیونتومان قیمتگذاری
کرده و همین موضوع باعث شد تا در نخستین انتخاب برای آزمایش به سراغ تنها
محصول غیرچینی جدید سایپا یعنی سراتویی برویم که در روز آزمایش نمونه 2
لیتری آن با گیربکس اتوماتیک در نظر گرفته شده بود. قبل و بعد از سوار شدن
به سراتو با کمی گشت و گذار در کابین به دنبال نتایج کیفی مونتاژ سایپا
بودیم که متوجه شدیم خودرو مورد آزمایش از نمونه های وارداتی است. برخی
دیگر از افراد حاضر در آزمایش توصیه میکردند ابتدا پشت فرمان چینیها
بنشینیم تا شیرینی عملکرد سراتو در مانورهای پیست آزادی محسوس تر باشد
اما در نهایت سراتو به عنوان دسر برای روز آزمایش انتخاب شد. عملکرد خودرو
با توجه به ارتفاع مناسب از سطح زمین، سیستم فرمان و تعلیق هماهنگ قابل
توجه بود و به سختی در رانندگی شهری اثری از انحراف در مانورها به چشم
میخورد.
فضای کابین در مقایسه با مگان چنگی به دل نمیزند و شاید یک مگان سوار
در نخستین مواجهه با سوگلی جدید سایپا تصمیم به فروش اروپایی مغرورش
نگیرد. عملکرد گیربکس، ترمزها و کشش خودرو نیز در طول آزمایش و طی یک
دور در پیست آزادی کاملا قابل قبول و بدون نقص بود؛ البته توجه داشته
باشید که در این آزمایش ضمن مشکل کمبود زمان، رانندگی شهری مد نظر ما
بود. سراتوها تماما به صورت CKD با قطعات منفصله در سایپا به تولید
میرسند و پیش بینی میشود بازار کاذبی در حدود حداقل 10 میلیون تومان در
انتظار نخستین کسانی باشد که هر دو مدل 1600 یا 2000 را تحویل میگیرند.
برلیانس H320
یکی از متفاوتترین و شکیل ترین اعضای 7 تیر سایپا و حاضر در این آزمایش
هاچبک برلیانس با نام H320 بود که بنا بر شنیدهها قرار است به خطوط
تولید پارس بپیوندد و در کنار مدل شاسی بلند یعنی V5 به تولید برسد.
هاچ بک 1.2 تنی جدید سایپا مانند V5 به شریک ژرمنش شباهت زیادی پیدا کرده
و دست کمی از بامو سری 1 ندارد. طراحی خارجی آن با توجه به ابعاد و حس و
حال هاچبک داغی مانند سری 1 در نگاه نخست تصورات مدل سدان را از ذهن
خارج میکند. مشخصات فنی H320 مشابه مدل سدان H230 است با این تفاوت که
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک این بار 103 اسب بخار و 143 نیوتن متر گشتاور از
پیشرانه خودساخته برلیانس را به محور جلو منتقل میکند. H320 در پیست
عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت و مانورهای اسپرتتری از مدل سدان
را با جیغ لاستیک ترکیب میکرد تا خط و نشان سایپا برای 206
ایرانخودروییها در غیاب تیپ 6 تکمیل شود.
چانگان EADO
بعد از مواجهه با طراحی ساده کابین برلیانسها و نفوذ صدای موتور به داخل
اتاق تجربه سواری با EADO دست کمی از آرامش اولیه سراتو نداشت. روکش با
کیفیت و ارگونومی صندلی های این خودرو در ترکیب با کابین جذاب و امکانات
مناسب از EADO سدانی ایدهآل ساخته اند که با فاکتور قیمتی 79.9 میلیون
تومان کمی از تصورات مثبت دور میشود. گیربکس این خودرو از نوع 4 سرعته
اتوماتیک است و عایق بندی مناسب کابین از جمله مهمترین تفاوتهای آن با
دیگر چینی های حاضر در آزمایش بود. EADO توسط سایپا با گارانتی 5 سال یا
150 هزار کیلومتر به مشتریان عرضه میشود.
برلیانس H230
H230 عنوان سدان شهری برلیانس است که در 2 مدل مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی
و گیربکس نیمهاتوماتیک AMT در میدان آزمایش حضور داشت. این خودرو که با
کد H2 نیز شناخته میشود در زمره برنامههای سایپا برای تولید قرار دارد.
اعداد پیشرانه و گیربکس این سدان آن را روی کاغذ بینهایت به تندر 90 نزدیک
و شبیه میکنند اما وقتی پشت فرمان بنشینید وضعیت متفاوت میشود. طراحی
داخلی متفاوت از هر خودرو دیگری و مرکب از رنگ نقرهای و مشکی است. بخش
نقرهای کیفیت قابل توجهی روی داشبورد ندارد و نمایشگر بزرگ سیستم صوتی و
رادیو در دل آن جای گرفته است. کلیدهای تنظیم سیستم تهویه دستی به صورت
گردشی هستند و سیستم صوتی به ورودی USB مجهز شده است. در مدل AMT همانطور
که از نام آن یعنی نیمهاتوماتیک برمیآید، خودرو از کلاچ بی بهره است
اما در عوض تعویض به صورت دستی و مشابه عملکرد تیپترونیک انجام میشود.
البته این گیربکس هم در حالت گذر دور موتور از 6000 و همچنین حالت A امکان
تعویض به صورت اتوماتیک را نیز دارد که البته تاخیر بالای آن شما را مجبور
به تجربه تیپترونیک به تنهایی میکند. یکی از نکات جالب در این خودرو
معکوس ندادن در هنگام نیاز و حتی با فشردن دسته دنده بود که امکان هر گونه
آزمایش مانورپذیری این سدان 1.2 تنی را از ما گرفته بود. H230 مجهز به
گیربکس دستی اما عملکرد قابل قبولتری را از خود به نمایش گذاشت. کیفیت
ساخت کابین شما را در حد یک خودرو حدود 50 میلیون تومان راضی نمی کند اما
فضای کابین و صندلی ها با کمی اغماض قابل قبول به نظر میرسند.
آریو (سایپا S300)
شاید آریو بیش از دیگر محصولات جدید سایپا شناخته شده باشد چرا که از ورود
این محصول به شرایط فروش سایپا بیش از یک سال میگذرد و اندیشه رقابت آن با
جیلی 7 باعث شده تا نبرد این خودروساز دولتی و واردکننده خصوصی تماشایی
باشد با این تفاوت که آریو بیش از آنکه در خیابانها به چشم بخورد، با خرید
و فروش حواله در بازار نامش بر سر زبانهاست. آریو از پیشرانه 4A92 تحت
لیسانس میتسوبیشی بهره میبرد و قدرتی مشابه چانگان EADO تولید میکند.
گیربکس آن نیز مانند EADO از نوع 4سرعته اتوماتیک است اما وقتی نوبت به
قابلیت های فنی و مانور میرسد آریو کاملا در برابر سدان چانگان دست و پا
بسته است. فرمانپذیری خودرو تعریف چندانی ندارد و 100 کیلوگرم وزن بیشترش
نسبت به EADO آن را بیش از پیش متفاوت جلوه میدهد. طراحی آریو هر چند
ساده تر از دیگر برادران جدیدش در سایپا جلوه میکند اما در حقیقت بر پایه
محصولی قدیمی از تویوتا شکل گرفته و منطقی ترین و اصولیترین طرح به نظر
میرسد. حضور آن در کنار سراتو به نوعی بازار 70 تا 90 میلیونی را در
تسخیر سایپا قرار میدهد و با قیمتی حدود 75 تا 80 میلیونتومان، حدود 10
میلیون تومان از اصلی ترین رقیبش یعنی جیلی 7 ارزانتر است.
چانگان CS35
CS35 کراس اوور شهری دیفرانسیل جلو چانگان است که با در نظر گرفتن ظاهری
جذاب گزینه ای مناسب برای کسانی است که به دنبال یک شاسی بلند با کیفیت و
متفاوت و قیمتی زیر 100 میلیون تومان هستند. CS35 نیز مانند EADO با
گارانتی 5 سال یا 150 هزار کیلومتر به مشتریان عرضه میشود و از مشخصات فنی
مشابه EADO بهره میبرد. شتابگیری خودرو چندان طوفانی نیست اما برای
رانندگی شهری با توجه به پیشرانه پیشرفته مصرف سوخت مناسبی در سیکل ترکیبی
را در اختیار راننده میگذارد. گیربکس 4 سرعته اتوماتیک نیز هماهنگی
مناسبی با موتور خودرو دارد اما وزن مشابه 1.3 تنی آن با EADO تفاوت عمده
ای در عملکرد نمونه سدان و شاسی بلند به وجود نمیآورد. پایداری مناسب در
پیچ ها و فرمان پذیری قابل قبول نیز از دیگر نکات مثبت این شاسی بلند
83.9 میلیون تومانی است.
برلیانس V5
بعد از تجربه رانندگی با شاسی بلند چانگان فرصت را برای بررسی و مقایسه
این مدل با شاسی بلند پرحاشیه برلیانس یعنی مدل V5 غنیمت شمردیم. این
شاسیبلند که پیشفروش آن مدتی قبل توسط سایپا آغاز شده بود، در نمونه مجهز
به گیربکس 5 سرعته دستی برای آزمایش در اختیار ما قرار گرفته بود.
پیشرانه 1.6 لیتری آن مشابه آریو بر پایه موتور 4A92 میتسوبیشی طراحی شده و
حداکثر توانش به 116 اسب بخار میرسد. در همراهی این توان 151 نیوتن متر
گشتاور برای به حرکت در آوردن محور جلو V5 تولید میشود. اتاق V5 از نظر
فضای سر و نشیمن دورنمای بهتری از چانگان CS35 داشت و به عنوان یک شاسی
بلند شهری خانوادگی میتواند گزینه مناسبتری از CS35 باشد به خصوص که از
طراحی مشابه ب ام و X1 نیز بهره میبرد. V5 با قیمتی حدود 95
میلیونتومان گرانترین محصول جدید سایپاست. عملکرد این خودرو در مانورها
و پیچ های پیست آزادی چندان قابل قبول نبود و فرمانپذیری در مقابل شاسی
بلند دیگر حاضر در آزمایش یعنی CS35 حرفی برای گفتن نداشت.
4