کد خبر: ۲۸۰۵۰۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۷     ۰۴ دی ۱۳۹۳
مركز پژوهش‌هاي مجلس:
مركز پژوهش‌هاي مجلس با اعلام اينكه بودجه ۴۷ هزار ميليارد توماني عمراني سال ۹۴ بسيار غيرواقعي است، اعلام كرد: دولت معمولاً از طريق عدم تخصيص بخشي از بودجه عمراني، كسري بودجه جاري را پوشش مي‌دهد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «تسنيم» مركز پژوهش‌هاي مجلس در تحليلي درباره محل انجام سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني نوشت: اصولاً سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني براي نگهداري و توسعه ظرفيت‌هاي اقتصادي انجام مي‌شوند.

اعتبارات سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني(موسوم به تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي) در لايحه بودجه سال 1394 با رقم 47.8 هزار ميليارد تومان در مقايسه با قانون 1393(41.2 هزار ميليارد تومان) 16 درصد افزايش يافته است. با توجه به اينكه بنا بر پيش‌بيني‌ها، اعتبارات عمراني تخصيص داده شده تا پايان سال 1393 حدود 30 هزار ميليارد تومان خواهد بود و با در نظر گرفتن اينكه دولت با محدوديت جدي در منابع مواجه است، رقم 47.8 هزار ميليارد تومان ارائه شده در لايحه بسيار غيرواقعي به نظر مي‌‌رسد.

با توجه به عملكرد اعتبارات عمراني در بودجه سنوات گذشته و براي جلوگيري از عدم ايفاي تعهدات دولت، توصيه مي‌شود از تعريف و تصويب طرح عمراني جديد به شدت پرهيز شود و نيز با توجه به اينكه محدوديت‌هاي موجود، توزيع منابع بين همه طرح‌هاي عمراني عملاً كارآيي منابع را به شدت كاهش خواهد داد، لذا بايد سياست دولت در سال گذشته مبني بر تخصيص منابع به طرح‌هاي اولويت‌دار و با پيشرفت فيزيكي بالا تداوم يابد. در ميان طرح‌هاي با اولويت، طرح‌هايي كه قرار بوده در سال 1393 خاتمه يابند، ولي محقق نشده است، در اولويت بالاتري قرار داده شود. اما در حالي كه ظرفيت منابع بودجه‌اي قابل اختصاص به طرح‌هاي عمراني محدود بوده و در چند سال اخير افزايش چنداني نداشته است، چرا معمولاً و به صورت سنتي، دولت‌ها در لوايح بودجه، اعتبارات طرح‌هاي عمراني را زياده از حد قابل حصول پيش‌بيني مي‌كنند. اين اقدام معمولاً با دو هدف صورت مي‌گيرد:

1. فراهم كردن امكان چانه‌زني و توافق با دستگاه‌هاي اجرايي در مرحله تهيه بودجه و با نمايندگان در فرآيند تصويب بودجه.

2. نشان‌دادن اهتمام دولت در گسترش فعاليت‌هاي عمراني و آباداني كشور.

معمولاً به دليل عدم تحقق منابع و وجود كسري بودجه، دولت از طريق عدم تخصيص بخشي از اعتبارات طرح‌هاي عمراني بخشي از كسري‌هاي موجود در بخش‌هاي اجتناب‌ناپذير مانند حقوق و دستمزد، يارانه‌ها و ساير امور را پوشش مي‌دهد. اعداد و ارقام تحقق بودجه‌هاي جاري و عمراني در ساليان گذشته به خوبي نشان مي‌دهد كه معمولاً تمام بودجه‌هاي جاري تخصيص داده شده‌اند (دولت‌ها مجبور بوده‌اند تخصيص بدهند) اما بودجه‌هاي عمراني معمولاً با نوسان و زيرعدد مشخص شده و در قانون محقق شده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها