کد خبر: ۲۷۷۵۳۵
زمان انتشار: ۲۰:۳۳     ۱۹ آذر ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598 ، پایگاه اینترنتی آنتی وار در گزارشی به قلم کریس فلوید نوشت: 

نتایج تحقیقات سنای آمریکا درباره روش های بازجویی و شکنجه های سازمان جاسوسی این کشور(سیا) سرانجام منتشر شد. این گزارش با وجود اجمالی و متخصر بودن، جزئیات را درباره اقدام سراسر شرارت آمیز سیا افشا می کند؛ اقدامی که موجب بحث در این باره شده است که چه خوب می شد اگر سیستم دولتی که منجر به ارتکاب چنین جنایت هایی شده است، تغییر می کرد. همچنین با انتشار این گزارش، فرصت مناسبی برای تلاش گسترده در جهت شناسایی و مجازات همه کسانی که در برنامه شکنجه سیا دست داشته اند، فراهم شده است. 
 
حتی قبل از انتشار این گزارش، روزنامه نیویورک تایمز - که شکل دهنده اندیشه لیبرال برای ملت آمریکاست-در صفحه نخست خود در پایگاه اینترنتی این روزنامه مقاله ای با عنوان « بوش و شکنجه گران را عفو کنید» درج کرد. این نخستین ایده ای بود که تایمز پیش از انتشار گزارش سنا مطرح کرد.
 
من اطمینان دارم راست های افراطی، تا پایان امروز تحقیقات سنا را محکوم خواهند کرد و به دفاع از شکنجه های سیا ادامه خواهند داد؛ همان کاری که در هفته های اخیر و پیش از انتشار گزارش سنا کرده بودند. راست گرایانی که دیدگاه میانه روتری دارند - و شامل شاخه لیبرال حزب امپریالیست حاکم (و سردمداران آن در رسانه های ترقی خواه) هستند- نیز دست کمی از راست گرایان افراطی نخواهند داشت و همان رویکردی را اتخاذ خواهند کرد که در گذشته در مورد افشای شکنجه های سازمان یافته، جوخه های مرگ کاخ سفید، برنامه های گسترده جاسوسی، جنگ افروزی، تهاجم نظامی و ... در پیش گرفته بودند. 
 
یکی از نکات اصلی گزارش سنا درباره شکنجه های سیا این بود که روش های بازجویی و شکنجه که با دستور بلندپایه ترین مقامات دولتی، -و در مقیاسی گسترده تر از آنچه که قبلاً اذعان شده بود- استفاده شده، غیرمؤثر بوده است. نتیجه گزارش سنا حاکی از آن است که این روش ها علاوه بر غیرمؤثر بودن، غیرسازنده نیز بوده است. این همان چیزی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نمی تواند تحمل کند. به همین دلیل، جان برنن، رئیس سیا را فرستاد تا این اتهامات را رد کند. برنن نیز به طور علنی اعلام کرد شکنجه ها مؤثر بوده است و ابزار خوبی محسوب می شود. 
 
وی گفت: «ما معتقدیم بازجویی از مظنونان با استفاده از «روش های سختگیرانه بازجویی» به دسترسی به اطلاعاتی منجر شد که به خنثی کردن طرح های حمله، دستگیری تروریست ها، و نجات جان انسان ها کمک کرد. اطلاعات به دست آمده از این بازجویی ها، کمک زیادی به شناخت ما درباره القاعده کرد و تا امروز در تلاش های ما در مبارزه با ترویسم مؤثر بوده است.» 
 
«روش های سختگیرانه بازجویی» در واقع همان تمایل تکنوکراتیک به اقدامات خشونت آمیز سازمان یافته علیه انسان های درمانده و دست بسته است. برنان گفت شکنجه ها جان افراد را نجات داده است. وی حتی اذعان کرد اوباما هنوز از نتایج برنامه شکنجه در مبارزه با تروریسم استفاده می کند. بنابراین دولت باراک اوباما معتقد است شکنجه ابراز خوبی به شمار می رود. 
 
یکی از علل اصلی مخالفت حامیان شکنجه با انتشار گزارش سیا این بود که علنی شدن این جنایات موجب بروز خشم و احساسات ضدآمریکایی در جهان خواهد شد. این یک استدلال سطحی است. چرا که کسانی که هدف برنامه «مبارزه با تروریسم» آمریکا قرار گرفته اند، همواره می دانند که چه بر سرشان می رود. گزارش اخیر صرفاً مدرک و مهر تایید دیگری است بر جنایات جنگی و اقدامات خشونت آمیزی که این افراد متحمل شده اند. 
واکنش تشکیلات حاکم در آمریکا -بویژه خود دولت اوباما- به گزارش سنا،یک رسوایی واقعی است، نه خود این گزارش. چرا که همه واکنشی که دولت اوباما به این گزارش نشان داد این بود که بگوید شکنجه خوب است، باعث نجات جان انسان ها می شود، مؤثر و ضروری است، و ما به آن نیاز داریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها