به گزارش پایگاه 598، حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان در سفر یکروزه خود به
استان قزوین در نشستی با خبرنگاران این استان اظهار کرد: کتاب مستقلی به
نام تفکر و پژوهش برای پایه ششم در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در
پایههای هفتم و هشتم نیز کتاب تفکر و سبک زندگی تدوین میشود که با کمک
آن دانشآموزان با پایه تفکر و پژوهش آشنا میشوند تا بتوانند به کارهای
پژوهشی ورود کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه
داد: همچنین پیشبینی شده است از این پس ۱۰ تا ۲۰ درصد تولید محتوای
کتابهای آموزشی مدارس بومی و منطقهای شود؛ ضمن اینکه در کتاب فارسی، چهار
درس سفید در نظر گرفته شده است تا معلمان به عنوان تولیدکنندگان
برنامههای منطقهای برای آن تولید محتوا و ارزشیابی کنند.
محمدیان
تصریح کرد: با روند پژوهشی که وزارت آموزش و پرورش طی میکند، انتظار
میرود سال ۱۴۰۲ که دورهای از کتابهای تازهتألیف از سال ۸۹ به عنوان سال
پایه به پایان میرسد، تغییر و تحول ملموسی از نظر دانشی، مهارتی و رفتاری
مشاهده شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: بر این اساس با
تدوین کتابها و رویه پژوهشی این وزارتخانه، تفاوت معناداری در حوزه پژوهش
در مدارس پیشبینی میشود و هماکنون نیز طی سه سال مدت تألیف کتابهای
تازهتألیف تغییر سطح آگاهی و نیز رضایت معلمان و خانوادهها به چشم
میخورد.
وی در خصوص تدریس کتابهای کمکآموزشی در مدارس نیز
خاطرنشان کرد: تنها آن دسته از کتابهای آموزشی مورد تأیید وزارت آموزش و
پرورش قرار دارند که در سامانه سامانبخشی کتاب تأیید شده باشند و برخی از
کتابهای کمکآموزشی که حتی در رسانه ملی نیز تبلیغ میشود، مورد تأیید
وزارتخانه نیست.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اضافه کرد: غیر از کتابهای درسی، معرفی و تدریس هیچ کتاب دیگری در مدارس اجباری نیست.
محمدیان
بیان کرد: مدارس هوشمند در چند سال آینده به شبکه ملی مدارس ایران متصل
میشوند و با اولویت مناطق آموزشی محروم بقیه نیز به این سامانه اتصال
مییابند.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: هماکنون ۳۵ هزار
مدرسه در سراسر کشور به این شبکه متصل هستند و در صورت فراهم شدن
زیرساختهای لازم از سوی مخابرات، این وزارت آمادگی اولیه را برای اتصال
بقیه مدارس دارد.
وی عنوان کرد: همچنین در نظر داریم برای ۶۰۰ هزار دانشآموز کشور رایانامه دانشآموزی راهاندازی کنیم.
رئیس
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: در راستای ارتقای سطح
پژوهشی و انتقال تجربیات میان ایران با دیگر کشورها، در حال حاضر با برخی
کشورها تعامل و ارتباط مطلوبی داریم.
محمدیان خاطرنشان کرد: سطح
آموزش و پرورش کشور در منطقه قابل قبول است و با برخی کشورهای اروپایی نیز
در عرصههای پژوهشی میتوانیم همکاری داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش
و پرورش اضافه کرد: یک درصد بودجه کشور معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان به
حوزه پژوهش اختصاص دارد که در آموزش و پرورش نیز جاری است.
فارس-وی
با بیان اینکه رتبهبندی معلمان موضوعی جدی است و پرداختن به آن ضرورت
دارد، یادآور شد: این موضوع در دستور کار دولت قرار میگیرد و امید است تا
پایان سال طرح نظام رتبهبندی معلمان ارائه شود.
رئیس سازمان پژوهش و
برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: نیازمند نظام رتبهبندی هستیم و آموزش و
پرورش نباید تنها دستگاه مشمول قانون هماهنگ نظام پرداخت باشد.