به
گزارش ایسنا، وقتي شخص براي خريد لباس و پوشاك به بازار مراجعه ميكند و
پشت ويترين مغازهها به دنبال جنس موردنظر خود ميگردد، اولين چيزي كه نظر
وي را به خود جب ميكند، لباسها نيستند؛ بلكه اين مانكنها هستند كه
ناخودآگاه چشم مشتري را به سمت خود جلب كرده و از اين طريق مدت زمان بيشتري
براي ديدن لباسهاي موجود در ويترين مغازهها صرف ميكند.
با توجه
به اينكه در ايران به دليل محدوديتهاي مختلف عملا چيزي به نام هفته مد به
صورت گسترده و علني برگزار نميشود، اين مانكنها هستند كه به نوعي جور كار
فروشندگان پوشاك را كشيده و به جاي انسانهاي واقعي پرو لباس را به خريداران
نشان ميدهند.
اگرچه امروزه حضور مانكنها در ويترين مغازههاي لباس
فروشي بيشتر نمادين شده و جنبه كاركردي چنداني ندارند، اما صاحبان
مغازههاي لباس فروشي هم به خوبي درك كردهاند كه بدون مانكن ويترين آنها
جلوه چنداني ندارد.
در ايران هم چند دهه است كه استفاده از مانكن در
مغازههاي لباس فروشي آغاز شده و البته ماجراي مانكن در اين مدت با فراز و
نشيبهاي زيادي مواجه شده است. طي سالهاي اخير نيروي انتظامي بارها با
عنوان غيراخلاقي بودن مانكنهاي موجود در مغازههاي لباس فروشي اقدام به
جمعآوري آنها كرده است، اما با وجود همه محدوديتها مانكنها هنوز
توانستهاند به حيات خود در راستههاي لباس فروشي ادامه دهند.
از
ارزش بازار مانكن در ايران اطلاعات دقيقي در دست نيست، اما احمد طاهرنژاد -
توليدكننده مانكن، در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، با اشاره به اينكه انواع
مانكن به صورت غيرقانوني و قاچاق عمدتا از چين و تركيه وارد ايران
ميشوند، گفت: اين مانكنها علاوه بر اينكه عمدتا كيفيت پاييني دارند، در
بسياري از موارد از نظر فرهنگي نيز با جامعه ايران در تضاد هستند. ما سعي
كردهايم در توليدات خود مشكلات فرهنگي موجود در مانكنهاي وارداتي را برطرف
كرده تا از نظر شرعي و اخلاقي مشكلي نداشته باشند.
وي افزود: البته
توليد مانكن در ايران متولي خاصي ندارد و اتحاديهاي هم ندارد، اما به هر
حال ما تمام تلاش خود را كردهايم كه مانكنهاي توليد داخل هيچ مشكلي با
فرهنگ كشور نداشته باشند.
طاهرنژاد با بيان اينكه مانكن نماد كار
پوشاك و لباس است، اضافه كرد: متاسفانه برخي فروشگاهها از مانكن به درستي
استفاده نميكنند و پوششهاي بدي را تن مانكن ميكنند كه از نظر فرهنگي
تبعات منفي در پي دارد.
وي خاطرنشان كرد: بعضا مشاهده ميشود كه يك
تاپ تنگ به مانكن ميپوشانند. دست آنرا هم خالكوبي ميكنند تا مانكن بيشتر
جلب توجه كند كه اين موضوع از نظر فرهنگي مشكل ساز ميشود؛ در حالي كه
ميتوان يك لباس شيك به تن مانكن كرد.
به گفته او توليدات داخلي
مانكن نه فقط براي فروشگاههاي لباس بلكه براي نمايشگاههاي مد، سينما و
رستورانها نيز مورد استفاده قرار ميگيرند.
اين فعال صنعتي با اشاره
به اينكه حدود پنج توليدكننده بزرگ مانكن در تهران فعاليت ميكنند، اظهار
كرد: مانكن جزئي از دكوراسيون مغازههاي لباس فروشي بوده و بدون آنها فروش
پوشاك قطعا كاهش خواهد يافت. در حال حاضر انواع مانكنهاي زنانه، پچگانه،
مردانه و آشپز در كشور توليد ميشوند.
طاهرنژاد توضيح داد: مواد
اوليه لازم براي توليد مانكن شامل رزين اشباع شده، كبالت، پشم شيشه و اسيد
ميشوند كه حدود ۶۵ درصد اين مواد از خارج و مابقي از داخل تامين ميشوند.