کد خبر: ۲۷۶۶۷۰
زمان انتشار: ۲۲:۴۳     ۱۶ آذر ۱۳۹۳
عضو شورای پول و اعتبار درباره دلایل افزایش قیمت دلار در بازار در روزهای گذشته اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش نرخ ارز، کاهش قیمت نفت است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز، هادی قوامی در گفت‌وگو با تراز افزود: بالاخره وقتی که قیمت نفت به حدود ۶۰ دلار کاهش پیدا می‌کند، عرضه ارز در آینده کاهش می‌یابد و بر این اساس، به طور طبیعی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که کاهش قیمت نفت روی درآمدهای ارزی دولت اثر می‌گذارد، تصریح کرد: به عبارتی، دولت قبلا هر بشکه نفت را ۱۲۰ دلار می‌فروخت و ارز به‌دست می‌آورد، اما در حال حاضر این درآمد نصف شده است.

عضو شورای پول و اعتبار عنوان کرد: به طور طبیعی فعالان بازار ارز یا کسانی که نیاز به ارز دارند، می‌دانند که عرضه ارز دولت در آینده محدود می‌شود و همین موضوع، پیش‌بینی نسبت به آینده را خراب می‌کند، بنابراین تقاضا برای ارز را افزایش می‌دهد.

قوامی متذکر شد: در حال حاضر خیلی‌ها ارز را نگهداری می‌کنند تا در آینده بتوانند نیازهای خود را برآورده کنند و عده‌ای هم در این میان، انگیزه‌های دلالی دارند.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث می‌شود که هم‌اکنون تقاضا برای ارز افزایش پیدا کند و چون پیش‌بینی نسبت به آینده خراب شده است، روی افزایش قیمت ارز تاثیر می‌گذارد.

عضو شورای پول و اعتبار در پاسخ به این پرسش تراز که آیا دولت با افزایش نرخ ارز به‌دنبال جبران کسری بودجه خود است؟ تاکید کرد: خیر، این اتفاق هزینه‌های دولت را هم بالا می‌برد.

قوامی با بیان این‌که دولت هم عرضه‌کننده و هم مصرف‌کننده ارز است، خاطرنشان: به عبارتی، وقتی که این اتفاق بیفتد، به طور طبیعی تورم اتفاق می‌افتد. به این ترتیب با توجه به این‌که دولت در بازار مصرف‌کننده است، به طور طبیعی این تورم بر هزینه‌های دولت اثر می‌گذارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها