کد خبر: ۲۶۹۴۸
زمان انتشار: ۰۹:۴۰     ۲۸ آبان ۱۳۹۰
تحرکات جدید آمریکا برای حضور و قدرت نمایی در شرق آسیا ، حساسیت چین را برانگیخته و پکن این رفتارها را با دقت زیر نظر گرفته است.

به گزارش 598 به نقل از واحد مرکزی خبر از پکن ، رسانه های چین با ارائه مقالات و تحلیل هایی درباره خطر نفوذ آمریکا هشدارهایی داده اند. روزنامه «سن کاشی شی» چاپ پکن به نقل از هفته نامه اخبار دفاعی آمریکا نوشت: آمریکا و هند و ژاپن در نظر دارند تا قبل از پایان سال جاری میلادی گفتگوهای استراتژیک برگزار کنند. این روزنامه چینی زبان افزود: برخی ناظران سیاسی ، هدف از این اقدام را مهار و کنترل چین و برخی دیگر آن را نتیجه طبیعی تحولات ناشی از خیزش قدرت های محلی در این منطقه تفسیر کرده اند.

به نوشته روزنامه «سن کاشی شی» هند و ژاپن و آمریکا در سال 2009 نیز تصمیم به برگزاری این گفتگو ها داشتند اما به علت بدگمانی ها و سوء ظن های پکن آن را عملی نکردند.

به نوشته این روزنامه ، یک تحلیل گر امور دفاعی معتقد است برگزاری گفتگوهای سه جانبه این سه کشور نشان می دهد که روابط منطقه ای در حال تغییر است و واشنگتن می خواهد اجازه دهد دهلی نو در منطقه آسیا و اقیانوسیه نقش فعال تری را ایفا کند.

روزنامه سن کاشی شی افزود: هدف دیگر این گفتگوها ، حفظ توازن قوا بین ژاپن و چین است زیرا هند و چین فقط نیم قرن است که رقابت می کنند اما رقابت چین و ژاپن تاریخ طولانی تری دارد و به ویژه در شرایطی که روابط دفاعی ژاپن و آمریکا در حال ضعف قرار دارد ژاپن مجبور خواهد بود از طریق تعمیق روابط با هند به ایجاد توازن با چین بپردازد. دیگر رسانه های چین نیز حضور نظامی آمریکا را در استرالیا و نزدیک تر شدن واشنگتن به کشورهای جنوب شرق آسیا ازجمله اندونزی ، حاکی از تغییرات در روابط منطقه ای و با هدف اعمال فشار بر چین تحلیل کرده اند. 156 279

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها