کد خبر: ۲۶۷۷۳۸
زمان انتشار: ۲۰:۴۷     ۱۵ آبان ۱۳۹۳
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می گوید: ما از لحاظ قانونی، موانعی داریم. سازمان غذا و دارو قانونا کارخانه ای که خودش مجوز داده، کنترل می کند و می گوید بازرسی و برخورد با واحدی که زیرپله ای است و مجوز ندارد در شرح وظایف من نیست.

به گزارش پایگاه 598 ؛ نان همیشه قوت قالب ایرانیان بوده و بر خلاف بسیاری کشورها، همیشه نقش پر رنگی در سفره مردم کشور داشته است. طبق آمارها ایران بزرگترین مصرف کننده نان در جهان است. سرانه مصرف نان در ایران حدود 160 کیلو است. این در حالی است که مصرف این ماده غذایی در کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و آلمان به ترتیب 56 و 70 کیلوگرم در سال است.

تنوع مدل های مختلف نان در ایران هم منحصر به فرد است و در هیچ کشوری پیدا نمی شود. به همین خاطر است که شاید نان بربری داغ و پنیر و یا نان سنگک و دیزی را نتوان با هیچ وعده غذایی حتی اعیانی و گران قیمت هم عوض کرد.

اما خیلی وقت ها هم هست که نان تازه در دسترس نیست و مجبور هستید از سوپر مارکت، نان بسته بندی شده و با نام های مختلف بخرید. یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر برای صنعت نان کشور به وجود آمده است، موضوع تولید این محصول در فضاهای بدون مجوز و غیر بهداشتی است که از آن با عنوان " نان های زیرپله ای" یاد می شود.

نان های بی شناسنامه؛ دغدغه اتحادیه نانهای صنعتی


رییس اتحادیه نانهای صنعتی هم درباره رواج تولید نانهای غیربهداشتی توسط تولید کنندگان زیر پله ای هشدار داده و گفته هیچگونه نظارتی روی عملکرد اینگونه واحدهای تولید کننده نان وجود ندارد. محسن لزومیان، نانهای زیرپله ای را نه رقیبی برای صنعت که وجود آنها را تهدیدی برای سلامت می داند و در عین جال از برخورد نشدن با چنین پدیده هایی تعجب می کند.

وی در گفتگویی اختصاصی می گوید: نانهای زیرپله ای نانهایی هستند که بدون شناسنامه، بدون پروانه بهره برداری صنایع و بدون مجوز بهداشت تولید می شوند و جا و مکان ساخت آنها هم نامشخص است. اینکه از چه آرد و آبی این نان درست می شود معلوم نیست. از مغازه دارها که می پرسیم می گویند مکان تولید آنها را نمی دانیم. وقتی هم که از سازمان غذا و دارو می خواهیم با آنها برخورد کنند، از ما آدرس می خواهند.

لزومیان ادامه می دهد: شما اگر به فروشگاه ها سر بزنید انواع و اقسام این نانها را با اسم های مختلف می بینید. اسم یک نان " اسکو" هست. مگر از اسکو نان به تهران می آورند؟

رییس اتحادیه نانهای صنعتی می گوید: وقتی این نانها را آزمایش کردیم متوجه شدیم کیفیت مناسبی ندارند و جوش شیرین و جوهر قند بالایی برای پخت آنها به کار رفته است.

وی تصریح می کند: سالها است پیگیر این قضیه هستیم ولی مسئولان کار خاصی در این زمینه انجام نمی دهند. طبق قانون باید وزارت بهداشت با متخلفان برخورد کند.

وزارت بهداشت: کارگاههای نان را ساماندهی می کینم

اما غلامی معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت ادعای وجود نانهای زیرپله ای را رد کرده و می گوید: وزارت بهداشت در حال ساماندهی کارگاههای تولید نانهای فانتزی سنتی است.

وی، دعواهای صنفی را هم در اظهارات رییس اتحادیه نانهای صنعتی موثر می داند و می گوید: ادعا نمی کنم 100 درصد اما در حد توان و امکاناتمان، ساماندهی اصناف مربوطه را انجام می دهیم. شماره تلفن 1490 را هم برای گزارش های مردمی گذاشته ایم.

از طرف دیگر دکتر زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از تولید نان های زیرپله ای و بدون مجوز با خبر است. وی می گوید: ما این مشکل را در مورد نمک هم داریم. مشخص نیست نمک زیرپله ای را چه کسی باید جمع آوری و ضبط کند.

عبداللهی در پاسخ به اینکه آیا نباید وزارت بهداشت این کار را انجام دهد؟ می گوید: ما از لحاظ قانونی، موانع داریم. سازمان غذا و دارو قانونا کارخانه ای که خودش مجوز داده، کنترل می کند و می گوید بازرسی و برخورد با واحدی که زیرپله ای است و مجوز ندارد در شرح وظایف من نیست.

وی می افزاید: گاهی فکر می کنم شاید باید از نیروی انتظامی کمک بگیریم. واحدهای زیرزمینی خیلی زیاد هستند. همه چیز هم تولید می کنند. از نمک تقلبی گرفته تا سس و نان و سالاد.

به هر حال چیزی که مشخص است این است که یک روز داستان حلیم و آش غیر استاندارد در رسانه ها بازتاب دارد، یک روز خمیر مرغ و فراورد های گوشتی، یک روز روغن پالم و لبنیات و روزی دیگر نان و نمک غیربهداشتی. این وسط تنها راهی که باقی می ماند این است که مردم خودشان ناظر باشند و بازرس.

منبع:  صبحانه

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها