کد خبر: ۲۶۶۸۶۴
زمان انتشار: ۱۷:۱۲     ۱۱ آبان ۱۳۹۳
بارها دیده شده که مصرف کننده داخلی پس از باز کردن بسته بندی آنچنان مبهوت کیفیت و خلاقیت بکار رفته در بسته بندی شده که حتی دلش نمی خواهد آنرا به سطل زباله بیاندازد!
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ در میدان رقابت بین المللی تولیدکنندگان، یکی از مهمترین عوامل موفقیت "بسته بندی" است. بله به همین سادگی! بسته بندی کالا آنچنان اهمینت بالایی دارد که بعضا لزوم توجه به آن مهمتر از کیفیت کالای تولیدی هم می شود!
این یک حقیقت است: اگر شما به عنوان تولیدکننده کالا؛ بهترین کیفیت جهان! را دریک بسته بندی نامناسب قرار دهید، شک نداشته باشید رغبتی برای خرید آن وجود ندارد. در اینگونه موارد شما با استدلال سیمانی و غیرقابل تغییر مشتریان مواجه خواهید بود. آنها با خود می گویند: تولیدکننده ای که ظاهر محصولات خود را اینچنین نامناسب عرضه می کند حتما در باطن نیز حرفی برای گفتن ندارد و به همین راحتی کالای شما مشتری خود را از دست می دهد.
از این رو بسته بندی (البته به عنوان یک صنعت مجزا) در روند تولید جایگاه ممتازی دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژیک در مراحل تولید کالا، صنعت بسته بندی نیز در مسیر پیشرفت و نوآوری قرار گرفته و حتی گوی سبقت را نیز ربوده و موفقیت هایی فوق العاده ای را کسب کرده است.

پل ارتباطی

اگر از مساله تبلیغات صرف نظر کنیم، اولین پل ارتباطی مشتری با کالای تولیدی ما همان ظاهر و بسته بندی محصول خواهد بود. پس بر اساس آموزه های علم تجارت کالا، باید در همین زمین اول موفقیت را از آن خود کنیم و این مهم تنها از مسیر توجه کافی تولیدکننده به کیفیت مناسب و جذاب بسته بندی حاصل خواهد شد.

در راستای دستیابی به این منظور، پیشنهادهایی برای شما تولیدکننده محترم داریم:

1.در شرایطی که رعایت کیفیت مناسب محصول وظیفه اصلی شما محسوب می شود اما باید بدانید بسته بندی مناسب نیز یکی از قوانین "احترام به مصرف کننده" محسوب می شود. رعایت موارد مذکور هم برای مصرف کننده و هم برای تولیدکننده مفید و سودآور خواهد بود.
2. بسته بندی را نباید فدای کاهش قیمت محصول کرد. این یک معادله بسیار نادرست است و در فرهنگ سازی نیز اثر بالایی دارد. به عبارت دیگر؛ زمانیکه تمامی تولیدکنندگان کالا استانداردهای روز بسته بندی را رعایت کنند به همان مقدار انتظار و سطح فرهنگ مصرف کننده نیز به روز رسانی خواهد شد. زمانی که مشتری با پرداخت هزینه یک محصول مناسب از بسته بندی تا کیفیت محتوای آن را در اختیار داشته باشد هیچگاه افسوس هزینه پرداختی را نخواهد داشت.
3.به تجربیات جهانی در این زمینه توجه و احترام بگذاریم. متاسفانه بارها دیده شده که مصرف کننده داخلی پس از باز کردن بسته بندی آنچنان مبهوت کیفیت و خلاقیت بکار رفته در بسته بندی شده که حتی دلش نمی خواهد آنرا به سطل زباله بیاندازد. ما باید به نمونه های موفق جهانی توجه داشته و اینگونه کیفیت را وارد چرخه تولید تا عرضه کالا بنمائیم.
4.خلاقیت و استفاده آسان. این مورد بسیار با اهمیت است و آنرا با یک مثال ساده بیان می کنیم. اگر شما ماکارونی یا چیپس خریده اید قطعا با بسته بندی های رایج یا باید آن را یکباره مصرف کنید یا داخل ظرفی منتقل کنید و قطعا نمی توان آنها را براحتی روی کابینت آشپزخانه یا میز اتاق نشیمن قرار داد. اما تولیدکنندگان باهوش به گونه ای در قسمت بسته بندی مانور می دهند که مشتری را وادار می کنند تا آن بسته بندی زیبا را بدون واسطه روی کابینت آشپزخانه یا میز اتاق نشیمن قرار دهد و چه تبلیغاتی بهتر از این؟!
 
 5. در این مرحله نیازمند همراهی با پیشرفت های جهانی هستیم. به عبارت دیگر هر زمان که تکنولوژی بسته بندی روز جهان را در اختیار داشتیم نباید تا 100 سال! آینده با آن سیستم خودمان را مشغول کنیم بلکه باید با تلاش و تحقیق خود را همپا با تغییرات زمان به روز رسانی کنیم. برای مثال هم اکنون در حوزه صنایع غذایی، بسته بندی به سمت تولید محصولات سالم تر، نگهداری ارگانیک و ضایعات کمتر پیش می رود و ما نیز باید در همان مسیر پیش برویم.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها