کد خبر: ۲۶۵۳۰۲
زمان انتشار: ۱۶:۲۷     ۰۶ آبان ۱۳۹۳
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با تشریح جزئیات شرایط جدید فروش نفت ایران به خارجی ها اعلام کرد: مشخص بودن مقصد مصرف نفت، داشتن توانایی مالی و عملیاتی سه شاخص ایران برای فروش نفت است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر ؛ سید محسن قمصری امروز در جمع خبرنگاران در تشریح ضوابط فروش نفت ایران پس از اعمال تحریم‌های بین المللی گفت: تا پیش از اعمال تحریم‌های بین المللی، ضوابط فروش نفت ایران به شرکت‌های خارجی، فروش نفت به مصرف کننده نهایی یا شرکت‌هایی که با پالایشگاه‌ها قرارداد معتبر داشتند، بوده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: علاوه بر قرارداد معتبر فروش، داشتن توان بالای مالی، توان لجستیکی، خوشنامی خریدار و توان بالای عملیاتی بدون خطا از دیگر شروط فروش نفت ایران به شرکت های خارجی بود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه این شرایط پس از تصویب در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران اعمال می شد، اظهار داشت: اما پس از شرایط تحریم و وجود محدودیت های مختلف شرایط فروش نفت ایران دستخوش تغییراتی شد.

قمصری با بیان اینکه شرایط جدید فروش نفت ایران در دولت یازدهم تصویب و مورد تایید وزیر نفت قرار گرفته است، بیان کرد: هم اکنون خریداران نفت ایران به دو دسته کلی تقسیم شده اند، ابتدا پالایشگاه‌های سنتی شامل پالایشگاه‌هایی که در هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه خریدار سنتی نفت ایران بوده اند.

وی با بیان اینکه یک دسته دوم هم علاوه بر خریداران سنتی به جمع مشتریان نفت ایران اضافه شده اند، تاکید کرد: هم اکنون نفت ایران به آن دسته از پالایشگرهایی که از توان مالی و عملیاتی بالا برخوردار باشند، نفت عرضه می شود، ضمن آنکه مقصد نهایی مصرف نفت ایران هم باید برای شرکت نفت محرز شود.

قمصری با یادآوری اینکه هم اکنون با توجه به مشکلات نقل و انتقال منابع ارزی بخش عمده ای از فروش طلای سیاه ایران به صورت نقدی انجام می گیرد، تاکید کرد: مشتریان نفت باید 5 درصد ارزش محموله های نفت صادراتی ایران به صورت پیش پرداخت ارائه کنند و مابقی مبلغ پس از بارگیری و قبل از تخلیه محموله نفت در پایانه کشور خریدار دریافت می شود.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه تعیین قیمت رسمی نفت صادراتی ایران هم به صورت ماهانه و بر اساس یک فرمول انجام می شود، در پاسخ به این سئوال که آیا نفت ایران در مقایسه با عربستان سعودی از ویژگی های فرآیندی بالاتری برخوردار است، توضیح داد: هم اکنون میزان فرآورده های میان تقطیری نفت ایران همچون نفت سفید و گازوئیل به مراتب بیشتر از نفت خام عربستان است.

این دیپلمات شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه در شرایط فعلی از هر بشکه نفت خام صادراتی ایران بیشتر از نفت خام های مشابه عربستان می توان گازوئیل و نفت سفید استحصال کرد، گفت: با این وجود از نظر کیفیت و درجه ای پی آی هیچ تفاوتی بین نفت ایران و عربستان وجود ندارد.

قمصری همچنین در خصوص قیمت گذاری نفت ایران و عربستان هم بیان کرد: به طور سنتی ایران همواره پس از عربستان سعودی قیمت رسمی نفت خود را تعیین می کند زیرا عربستان با تولید 9.8 میلیون بشکه نفت و صادرات بیشتر 6.8 میلیون بشکه نفت نقش قابل توجهی در بازار جهانی نفت دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها