کد خبر: ۲۶۳۸۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۲۲ آبان ۱۳۹۰
حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد:
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: شهید مطهری دهه‌ها سال پیش از زمان خود را می‌دید، اما نباید برای همیشه پشت سر شهید مطهری بمانیم.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598 به نقل از به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد در آیین افتتاح شورای علمی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران در سخنانی ایجاد تحقیق جدید را نیازمند تحول در مبانی و منطق یا روش‌شناسی علم دانست و اظهار کرد: در حوزه با وجود غنا در مبناها، دچار رکود در این عرصه هستیم.

وی با بیان اینکه بعضی دانش‌ها مانند فلسفه دانش مبناساز هستند، عنوان کرد: حدود چهار قرن است که ما از قله فلسفه صدرالمتالهین عبور نکرده‌ایم و عظمت قله حکمت صدرایی تاریخ 400 ساله ما را مرعوب کرده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هر آنچه پس از صدرالمتالهین در فلسفه رخ داده است را حاشیه و تعلیقی بر آثار ملاصدرا دانست و بیان کرد: شاید در همه عالم، دانش بر همین گونه است چرا که 2 هزار سال بشر زیر یوق پارادایم کیهان ‌اخترشناسی ثابت یونان بود.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه نیز چنین وضعیتی وجود دارد، افزود: تا 150 سال پس از شیخ طوسی، همه فقها آرای شیخ طوسی را بیان می‌کردند.

رشاد فلسفه صدرایی را نعمتی در تاریخ دانست و خاطرنشان کرد: ما نباید متصلب حکمت صدرایی باشیم و باید جرأت کنیم از او عبور کنیم.

وی میراث شهید مطهری را ثروت زمان دانست و افزود: ما شیفته آثار علامه شهید مطهری هستیم، اما باید جرات کنیم از او عبور کنیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به لزوم تولید فلسفه‌های مضاف در کشور، خاطرنشان کرد: ما فلسفه را می‌خوانیم و کنار می‌گذاریم اما باید به سمت کاربردی کردن فلسفه برویم و تا زمانی که فلسفه مضاف را تولید نکنیم روی نوآوری را در فلسفه نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه 40 فلسفه مضاف در دست مطالعه قرار دارد، اضافه کرد: این همان فلسفه علوم اسلامی انسانی است و تا زمانی که ما مسائلی از جمله فلسفه مدیریت را مطالعه نکنیم،‌ نمی‌توانیم مدیریت اسلامی را تولید کینم.

‌رشاد با بیان اینکه با کلی‌گویی در مورد اینکه انسان خلیفه‌الله است، علوم اجتماعی اسلامی تولید نمی‌شود، افزود: ما باید یک سری مبانی مماس با مسئله‌ها را پیدا کنیم.

وی ضمن تقدیر از کتاب «فرهنگ پیشرو، فرهنگ پیرو» نوشته علامه جعفری این کتاب را مطالعه‌ای در فلسفه فرهنگ دانست و اظهار کرد: تا زمانی که فلسفه فرهنگ را مطالعه نکنیم، نمی‌توانیم فرهنگ اسلامی را به درستی بنا نهیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تحول در روش‌شناسی علم را از لوازم دیگر تحقیق برشمرد و اضافه کرد: گاه دانشگاهیان حوزویان را متهم می‌کنند که به روش‌شناسی علم اهتمام ندارند، فارغ از اینکه در دانشگاه‌ها کمتر از 10 واحد درسی در مقاطع مختلف تحصیلی، به روش تحقیق پرداخته می‌شود و تمام هم و غم نظام دانشگاهی به روش‌شناسی علم به همین مقدار محدود می‌شود.

وی افزود: البته روش‌شناسی علم در دانشگاه‌ها برای کارهای کوچک کاربردی است، اما برای کارهای بزرگ‌تر مانع به حساب می‌آید.

رشاد خاطرنشان کرد: این در حالی است که در حوزه تا وقتی کسی تحصیل می‌کند تا به مرحله اجتهاد برسد و مرجع شود، با «اصول» سر و کار دارد و اصول نیز یک روش تحقیق است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها