کد خبر: ۲۶۲۲۷۷
زمان انتشار: ۲۲:۴۵     ۲۷ مهر ۱۳۹۳
دلار، روز گذشته ابتدا با افزایش نرخ کار خود را آغاز کرد اما با نزدیک شدن به ساعت‌های پایانی به نرخ روز سه‌شنبه بازگشت تا میل به ثبات نرخ را برای دومین روز متوالی به اثبات برساند.

به گزارش پایگاه 598 ؛ دلار روز گذشته به نرخ 3250 و بدون افزایش و کاهش نرخ در بازار دادوستد شد تا همچنان در سطح قیمتی3250 پافشاری کند.

با خبر‌های مثبتی که روز گذشته دررابطه با عرضه ارز به گوش رسید انتظار‌ها دررابطه با روند قیمتی در بازار متفاوت شد. ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازار ارز کاملا از آرامش برخوردار است، گفت: احتمال اینکه در روزهای پیش‌رو با کاهش نرخ بیشتر روبه‌رو شویم، زیاد است. همچنین خبر واریز قسط سوم دارایی‌های بلوکه شده را احتمالا امروز یا فردا اعلام می‌کنیم و قسط چهارم هم واریز خواهد شد.

وی درخصوص نوسانات نرخ ارز بیان داشت: خوشبختانه وضعیت بسیار باثباتی را درخصوص بازار ارز داشتیم، یک ساله منتهی به پایان شهریور93 در مقایسه با سال مشابه قبل قیمت متوسط دلار در بازار ارز 7.5درصد کاهش داشته مهم‌تر از آن دامنه نوسانات نرخ دلار است که 57.5درصد کاهش داشته و این نشان‌دهنده این است که ما نسبت به گذشته وضعیت باثبات و همراه با آرامشی را داشتیم و پیش‌نیازهای ورود به مرحله خروج از رکود و رشد اقتصادی است. سیف همچنین درخصوص موضوع تقویت دلار و برخی نوسانات نرخ ارز اظهار داشت: بعضی ارزها نرخ برابری‌شان با هم تفاوت‌هایی دارد و این چیزی است که در فعالیت‌های بین‌المللی در حال ایجاد است. ما آن تعدادی که اشاره شد را در قیمت و در بازار داریم و مقدار مختصری که در بازار افزایش پیدا کرده عمدتا به‌دلیل تقویت دلار است و بازار کاملا از آرامش لازم برخوردار است و باتوجه به تحولاتی که پیش می‌آید مقداری کاهش هم وجود داشته باشد و طبق تحلیل و نظارت بانک مرکزی در بازار یک مقوله غیرطبیعی در بازار را مشاهده نمی‌کنیم.

کارشناسان صحبت‌های سیف را که حاکی از ثبات نرخ ارز در بازار است و از سمت دیگر اظهارنظر‌های روز گذشته ظریف و خوشبینی آن از ادامه روند مذاکرات را نشانه‌یی به سمت رفتار مثبت دانستند و پیش‌بینی کردند این اظهارات منجر به کاهش نرخ ارز در روز‌های آینده شود.

  نوسان متفاوت در انواع سکه‌ها

تمام سکه روز گذشته کاهش 3 هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه را تجربه کرد و به قیمت 937هزار تومان رسید، کارشناسان و تحلیلگران بازار طلا کاهش قیمت روز گذشته را ناشی از کاهش قیمت طلای جهانی دانستند.

لازم به ذکر است که، مدار قیمتی طلای جهانی در روز چهارشنبه ابتدا روی کاهش استوار بود اما در نیمه روز این مدار روندی مثبت پیشه کرد تا سکه ایران نیز از روند کاهشی خود صرف‌نظر کند و اختلاف دو هزار تومانی قیمت رضایت دهد. همچنین نیم سکه که در ابتدا با کاهش هزار تومانی مواجه شده بود نیز مسیر رفته را بازگشت و بدون تغییر نسبت به روز سه‌شنبه باقی ماند. هر گرم طلای 18عیار نیز روز گذشته به قیمت 96هزار و 500تومان در بازار دادوستد شد.

 جهش یکباره طلای جهانی

روز چهارشنبه در حالی که ارزش دلار افزایش یافت و قیمت‌های نفت به کاهش خود ادامه داد، قیمت طلا به سمت 1238دلار پیش رفت. نگرانی‌ها از رشد اقتصاد جهانی مانع از کاهش قیمت شد. قیمت طلا پس از رسیدن به پایین‌ترین رقم از اواسط 2013 تاکنون، در هفته گذشته افزایش یافت، اما با تقویت دلار، نتوانست رشد قیمت خود را ادامه دهد. ترمیم قیمت فلز زرد روز سه‌شنبه در رقم 1237دلار و 90سنت که بالاترین رقم 4 هفته اخیر بود متوقف شد و سپس روندی معکوس را در پیش گرفت. براساس گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا دیروز با 10دلار افزایش به 1238دلار در هر اونس رسید.

نگرانی‌ها از سلامت اقتصاد جهانی اخیرا افزایش یافته و به شاخص‌های بازار بورس آسیب زده است. آمارهای اقتصادی از اروپا همچنان ضعیف است و وضعیت بدتر از پیش‌بینی تورم در چین به نگرانی‌ها افزوده است.

متیو ترنر، تحلیلگر بازار طلا در این باره به رویترز گفت: «طلا دارد از مزیت افت بازارهای دیگر منتفع می‌شود... اینجا دو نظر وجود دارد: اینکه افت فعلی شاخص‌های اقتصادی موقتی است یا اینکه این یک افت بزرگ دیگر است و بانک‌های مرکزی قدرت متوقف کرده آن را ندارند.» شاخص دلار امریکا روز چهارشنبه تقویت شد و به بالاترین رقم در یک ماه اخیر رسید، در حالی که یورو به‌دلیل نگرانی‌ها از وخیم‌تر شدن چشم‌انداز اقتصادی حوزه یورو تحت‌فشار قرار گرفت. این نگرانی ناشی از کاهش رتبه اعتباری فرانسه بود.

طلا که با دلار ارزش‌گذاری می‌شود، معمولا هنگام تقویت ارزش پول ملی امریکا با افت قیمت مواجه می‌شود.

ارزش شاخص‌های سهام در بازارهای مالی جهانی نیز افت کرد و جذابیت طلا را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری جایگزین افزایش داد.

منبع:  روزنامه تعادل

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها