کد خبر: ۲۶۲۱۴۹
زمان انتشار: ۱۶:۱۵     ۲۷ مهر ۱۳۹۳
یکی از مهم‌ترین این قراردادها، قرارداد تبادل ارزی یوان چین و روبل روسیه به ارزش 150 میلیارد یوان (24.5 میلیارد دلار) بوده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر ؛ روسیه و چین در ادامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود تعداد زیادی قرارداد تجاری جدید در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی و تبادلات ارزی به امضا رساندند.

نشست نخست وزیر چین، لی کیانگ و همپای روسی وی که در ابتدای هفته جاری برگزار شد منجر به امضای 36 قرارداد جدید تجاری بین دو کشور شد. یکی از بزرگ‌ترین موارد مورد بحث این نشست، قرارداد تبادل ارزی یوان چین و روبل روسیه به ارزش 150 میلیارد یوان (24.5 میلیارد دلار) بود. هدف از امضای این قرارداد توسط طرفین روسی و چینی کاهش وابستگی به دلار آمریکا عنوان شده است.

اولین ملاقات لی با نخست وزیر روسیه در برهه حساسی صورت گرفته است. این نشست و تعاملات تجاری در زمانی انجام شده است که کرملین به دلیل مشکلات موجود در مرز اوکراین رابطه خوبی با واشنگتن و بروکسل ندارد. روسیه که در حال حاضر متهم به ایجاد آشوب در مرزهای شرقی اوکراین است ارتباطش با کشورهای غربی بسیار محدود شده است.

چنین محدودیت روابطی از زمان جنگ سرد تا کنون برای روسیه سابقه نداشته است. آمریکا و برخی کشورهای غربی نیز به مرور به میزان تحریم‌های اقتصادی خود بر علیه روسیه اظافه می‌کنند.


روسیه نیز در این میان قصد دارد تا با داشتن ارتباط بیشتر با کشورهای آسیایی نظیر چین، فشار تحریم‌های اعمال شده بر اقتصاد این کشور را کاهش دهد.

 



به گزارش بازارخبر، مدودوف، نخست وزیر روسیه اعلام کرد هر دو کشور از این تعاملات تجاری سود خواهند برد و در آینده نیز فرصت‌های بسیاری بیشتری برای داشتن ارتباطات اقتصادی و تجاری بین روسیه و چین موجود است. از طرف دیگر نخست وزیر چین نیز در صحبت‌های خود به عروسک‌های معروف ماتروشکای روسی که درون هم قرار می‌گیرند اشاره کرد و گفت، این عروسک‌های سمبلیک روسی خود نمادی از فرصت‌های متعدد همکاری و قراردادهای تجاری بین روسیه و کشورهای دیگر به ویژه چین است.

در انتهای نشست روز سه شنبه طرفین توافق کردند که سال دیگر هفتادمین سالگرد شکست ارتش نازی در جنگ جهانی دوم را که تاریخی مهم برای روسیه به شمار می‌رود جشن بگیرند.
نخست وزیر چین در صحبت‌های خود به تحریم‌های آمریکایی و غربی بر علیه روسیه نیز اشاره کرد و متذکر شد کشورهای غربی باید برای حل مشکلات موجود باید از روش‌های دیپلماسی استفاده کنندو تحریم‌های اقتصادی ناعادلانه را منحل کنند.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای تجاری به امضا رسیده در این نشست، قرارداد 24.5 میلیارد دلاری تجارت و سرمایه گزاری دوطرفه و آزاد با واحد پول یوان و لوبر بوده است. این توافق به مدت سه سال برقرار خواهد بود و در صورت توافق طرفین می‌تواند ادامه نیز داشته باشد. این قرارداد به طرفین اجازه می‌دهد که به طور آزادانه از واحد پول یکدیگر استفاده کنند بدون اینکه نیازی باشد ارز کشور مقابل را از بازار خریداری کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها