کد خبر: ۲۶۱۰۴۵
زمان انتشار: ۲۱:۲۲     ۲۳ مهر ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ در حالي‌كه آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد 3/74 درصدي توليد خودرو طي شش ماه ابتدايي امسال خبر مي‌دهد، خودروسازان چندان به توليد يك ميليون و 200 هزار دستگاهي (آن‌طور كه وزير صنعت از آنها خواسته بود) تا پايان امسال اميدوار نيستند. براين اساس اگرچه روند توليد خودرو از ابتداي سال تاكنون بسيار اميدواركننده بوده و هر ماه با رشد همراه است، اما به نظر مي‌رسد رسيدن به توليد يك ميليون و 200 هزار دستگاهي تا پايان امسال، با توجه به شرايط فعلي خودروسازان پيش‌بيني بلندپروازانه‌اي باشد.
اگرچه شرايط فعلي خودروسازان چه از نظر تامين منابع مالي و چه از نظر تيراژ توليد نسبت به سال گذشته با بهبود همراه است، اما به گفته خودروسازان با توجه به اينكه آنها براي تامين منابع مالي مورد نياز براي توليد تكيه‌اي به بانك‌ها و يا تسهيلات دولتي نداشته‌اند، رسيدن به تيراژ يك ميليون و 200 هزار دستگاهي ماموريتي دشوار خواهد بود.
 درخواست وزير از خودروسازان براي توليد خودرو طبق تيراژ ياد شده در حالي است كه تيراژ توليد خودروسازان در بهترين حالت در سال 90 به يك ميليون و 600 هزار دستگاه رسيد.
تيراژ طلايي خودروسازان در سال 90 در شرایطی بود كه آنها با مشكلات کنونی و يا حداقل دو سال گذشته روبه‌رو نبودند؛ بر این اساس صنعت خودرو کشور طی دو سال گذشته با مجموعه‌اي از مشكلات و بحران‌هاي مالي به دليل رشد ناگهاني نرخ ارز و اعمال تحريم عليه صنعت خودرو از سوي غرب، مواجه بوده‌ است. با وجود تمام اين مشكلات، با روي كار آمدن دولت يازدهم و زماني كه وزير جديد صنعت از خودروسازان خواست تا با تكيه به راهكارهايي مانند فروش اموال مازاد، نقدينگي مورد نياز براي توليد را تامين كنند، آنها نيز دست به كار شده و با اين روش چيزي نزديك به 2 هزار و 200 ميليارد تومان به خطوط توليد تزريق كردند.
بازتاب تزريق اين ميزان نقدينگي به خطوط توليد در حالي آشكارا در آمار توليدات خودروسازان در شش ماهه ابتدايي امسال قابل مشاهده است كه به نظر مي‌رسد دولت در كنار علاقه‌مند بودن به رشد توليد، حاضر به تزريق نقدينگي به صنعت خودرو نيست. بر همين اساس خودروسازان نيز عقيده دارند ممكن است نتوانند تنها با تكيه به فروش اموال مازاد و يا فروش محصولات خود به توليد يك ميليون و 200 هزار دستگاهي تا پايان سال برسند اما با ادامه روند فعلی مي‌توانند رشدتوليد را در نيمه دوم امسال نيز حفظ كنند.

پيش‌بيني توليد خودرو تا پایان سال
همانطور كه اشاره شد خودروسازان در كنار تاكيد بر اين موضوع كه رسيدن به تيراژ يك ميليون و 200 هزار دستگاهي ماموريتي دشوار براي آنان است، به بهتر شدن رشد توليد در نيمه دوم سال اعتقاد دارند. يك مدير ارشد در صنعت خودرو در اين زمينه به خبرنگار «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: توليد در نيمه دوم با روندي كه در شش ماه ابتدايي جريان داشته دامه خواهد يافت و چالش خاصي در اين زمينه پيش روي خودروسازان نخواهد بود. اين مدير ارشد با اشاره به اين موضوع كه همواره توليدات خودروسازان در نيمه دوم سال بهتر مي‌شود، مي‌گويد: در نيمه دوم سال موتور توليد گرم‌تر مي‌شود زيرا در اين بازه زماني با تعطيلات رسمي كمتري همراه هستيم به همين دليل تعداد روزهايي كه خطوط توليد فعال هستند بيشتر مي‌شود. از سويي تقاضا در روزهاي پاياني سال با رشد همراه مي‌شود كه اين موضوع نيز در رشد تيراژ بي‌تاثير نيست.
اين مدير ارشد در ادامه در رابطه با تحقق يافتن تيراژ يك ميليون و 200 هزار دستگاهي تا پايان امسال مي‌گويد: توليدات خودروسازان تا پايان سال قطعا با رشد همراه خواهد بود اما رسيدن به تيراژي كه وزير از خودروسازان خواسته است كمي بعيد به نظر مي‌رسد.
 او در ادامه مي‌گويد: دو خودروساز بزرگ كشور طي سال گذشته به صورت كلي 600 هزار دستگاه خودرو توليد كردند، يعني هر كدام 300 هزار دستگاه، به همين دليل نمي‌توان به يكباره از آنها خواست كه دو برابر توليد سال قبل خود را به ثبت برسانند. پيش‌بيني اين مدير از توليدات خودروسازان تا پايان امسال، 900 هزار تا يك ميليون دستگاه خودرو است.

سبقت ايران‌خودرو از سايپا
اما نگاهي به آمار توليدات خودروسازان نشان مي‌دهد كه ايران‌خودرو طي شش ماه ابتدايي امسال در مجموع موفق به ثبت توليد بيشتري نسبت به سايپا شده است.
آنطور كه از آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص است ايران‌خودرو چه در شهريورماه گذشته و چه در مجموع شش ماه ابتدايي امسال با رشد بيشتري نسبت به سايپا همراه بوده است. رشد توليد گروه خودروسازي ايران‌خودرو اتفاقي بوده كه نه‌تنها در ايران‌خودرو مركزي در تهران بلكه در سايت‌هاي استاني نيز رخ داده است. بر اين اساس جمع توليدات ايران‌خودرو در سايت‌هاي مركزي، خراسان، مازندران و فارس در شهريور ماه گذشته 52 هزار و 988 دستگاه بوده است. اين ميزان توليد رشدي 1/74 درصدي را نسبت به شهريورماه 92 براي ايران‌خودرو به ثبت رسانده است. مجموع توليدات ايران‌خودرو در شش ماه ابتدايي امسال نيز 231 هزار و 693 دستگاه خودرو گزارش شده است كه نسبت به شش ماه ابتدايي سال گذشته رشدي 114درصدي را نشان مي‌دهد.
گروه خودروسازي سايپا نيز اگرچه با رشد توليد همراه بوده است، اما اندكي از ايران‌خودرو عقب مانده است.
گروه خودروسازي سايپا به همراه زيرمجموعه‌هاي خود يعني سايپا كاشان و پارس خودرو در شهريور ماه گذشته موفق به توليد 36 هزار و 196 دستگاه خودرو شد كه نسبت به همين بازه زماني در سال 92، رشدي 1/62 درصدي را نشان مي‌دهد. اين گروه خودروسازي در شش ماه ابتدايي امسال نيز مجموعا 171 هزار و 588 دستگاه خودرو به توليد رسانده است كه نسبت به شش ماه ابتدايي سال گذشته رشدي 8/32درصدي داشته است. رشد توليدات سايپا در شش ماهه ابتدايي امسال در حالي است كه كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند توليدات اين شركت در نيمه دوم امسال با رشدي 20درصدي همراه باشد. كارشناسان درعين حال پيش‌بيني مي‌كنند تا پايان امسال، توليدات ايران‌خودرو همچنان از سايپا بيشتر باشد.
رشد توليدات خودروسازان بزرگ كشور در حالي است كه خودروسازان بخش خصوصي كه عمدتا به توليد محصولات چيني مشغول هستند نيز با رشد توليد همراه بوده است.
گروه خودروسازي مديران در شهريور ماه گذشته با توليد 3 هزار و 894 دستگاه خودرو، نسبت به شهريور 92 رشدي 4/130 درصدي را به ثبت رساند. اين گروه خودروسازي در شش ماهه ابتدايي امسال نيز توليدي 19 هزار و 875 دستگاهي داشته است كه رشد 115 درصدي اين شركت را نسبت به اين بازه زماني در سال گذشته نشان مي‌دهد.
كرمان موتور نيز به عنوان ديگر خودروساز بخش خصوصي، با توليد 3هزار و 798دستگاه خودرو در شهريور ماه گذشته، نسبت به همين بازه زماني در سال قبل رشدي 7/130 درصدي داشته است. رشد توليد اين شركت در شش ماه ابتدايي امسال نسبت به سال گذشته نيز 4/136درصد بوده است. اين ميزان رشد با توليد 16 هزار و 467 دستگاه خودرو طي شش ماه ابتدايي امسال براي اين خودروساز رقم خورده است.
اما خودروسازان در حالي طي شش ماه ابتدايي امسال موفق به ثبت رشد توليد براي خود شده‌اند كه طبق آمار، اين رشد توليد بيشتر بر خودروهاي سواري متمركز است. اگرچه توليد انواع وانت در شركت‌هاي خودروسازي در جريان است اما توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس بر اساس آمار طي سال گذشته و امسال صفر بوده است. در اين ميان تنها گروه بهمن بوده كه در شش ماه ابتدايي امسال 30 دستگاه ميني‌بوس و ميدل‌باس به توليد رسانده است و باقي شركت‌هايي كه زماني در اين زمينه فعال بودند هيچ توليدي را به ثبت نرسانده‌اند. غيرفعال بودن شركت‌هاي توليد كننده ميني‌بوس و ميدل‌باس به غير از گروه بهمن در حالي است كه نام 12 شركت در ليست وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است كه توليدات آنها چه در سال گذشته و چه در سال‌جاري صفر بوده است.
توليد ميني‌بوس و ميدل‌باس در حالي بر اساس آمار غيرفعال به نظر مي‌رسد كه هم‌اكنون تعداد زيادي ميني‌بوس فرسوده در جاده‌هاي كشور در حال تردد هستند كه نياز به نوسازي دارند.
شركت‌هاي توليدكننده اتوبوس و كاميون نيز اگرچه بر اساس آمار با فعاليتي نسبي همراه هستند اما تعداد زيادي از آنها غيرفعال هستند.  بر اين اساس به نظر مي‌رسد با توجه به نياز گسترده‌اي كه براي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي و همچنين ناوگان حمل‌ونقل سنگين جاده‌اي وجود دارد، چنانچه خودروسازان به توليد در ساير بخش‌ها نيز توجه كنند، صنعت خودرو با اقبال بيشتري در ميان مصرف‌كنندگان مواجه شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها