کد خبر: ۲۶۰۸۷۷
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۲۳ مهر ۱۳۹۳
یکی از مراجع تقلید قم با اشاره به اینکه الان استعمال دخانیات بین کودکان و زن‌ها رایج شده است، گفت: دولت، ملت و رسانه‌ها باید برای مقابله با این وضع دست به دست هم دهند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم، در خصوص حرمت استعمال سیگار گفت: ما فتوایی درباره سیگار داده‌ایم و گفته‌ایم که کشیدن سیگار حرام است و دلیل ما نیز روشن است و اطبا گفته‌اند که ۱۲۰ بیماری بر اثر کشیدن سیگار و دخانیات به سراغ انسان می‌آید.

وی تصریح کرد: افراد سیگاری بسیاری به سرطان، سکته‌های مغزی و قلبی مبتلا شده‌اند و سیگار راه عروق و رگ‌ها را می‌گیرد و اگر در مغز باشد سکته مغزی و اگر در قلب باشد سکته قلبی بروز می‌کند. این مرجع تقلید ادامه داد: آیا چیزی که دارای این همه زیان است را نباید حکم به تحریم بدهیم اخیرا دیدم کسانی که به واسطه سیگار و قلیان از دنیا می‌روند از تعدادی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند بیشتر است و وقتی چنین چیزی را ببینیم حکم به حرمت آن می‌دهیم.

وی گفت: اگر روزه خوف ضرر داشته باشد می‌گوییم که نباید فرد روزه بگیرد، حال آیا استفاده از دخانیات خوف ضرر ندارد و نباید حرام باشد؟

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه در حال حاضر در محیط‌های عمومی کسی سیگار نمی‌کشد، ادامه داد: امروز استعمال سیگار ضدارزش تبدیل شده است.

وی افزود: برخی از افراد شیطنت کرده و گفته بودند که این فتوا چه اثری داشته است؛ شراب را همه حرام می‌دانند ولی در سال میلیون‌ها لیتر شراب کشف می‌شود؛ می‌گویند که شما این فتوا را داده‌ای ریشه‌کن نشده است مگر همه به حرمت شراب فتوا داده‌اند ریشه‌کن شد؟

این مرجع تقلید ادامه داد: متاسفانه الان استعمال دخانیات در بین کودکان و زن‌ها رایج شده است و دولت و ملت و رسانه‌ها باید برای مقابله با این وضع دست به دست هم دهند.

وی افزود: مفاسد اجتماعی نباید منتظر باشیم که همه آن ریشه‌کن شود، بلکه باید به وظیفه خود عمل کرده و هر مقدار که مقدر است امر به معروف کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها