کد خبر: ۲۵۸۵۳۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۴     ۱۵ مهر ۱۳۹۳
به گفته ندیمی، چایکاران امسال بخشی از محصول خود را از دست دادند و حتی ممکن است بخشی از محصول سال آینده را هم از دست بدهند بنابراین در این رابطه باید از جانب صندوق‌های حمایتی حمایت شوند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر ؛ ایرج ندیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره فصل برداشت برنج و آغاز دلال‌بازی‌هایی که قیمت برنج را بالا می‌برد اظهار داشت: ما در مورد فصل برداشت برنج همیشه با چند مطلب روبه رو بوده‌ایم؛ یک مطلب از نظر دولت بود که وارداتی را توزیع کرد که این باعث می‌شد قیمت ها تحت تاثیر قرار بگیرد.

ندیمی ادامه داد: یک بحث هم در مورد نظام دلالی در کشور است که طبیعتا سعی می کند از فرصت ها استفاده بکند یعنی از شرایط عرضه کامل سعی کند با مباحث مربوط به مدیریت دلالی قیمت ها را تنزل بدهد و بعد هم در انتهای سال آن را با قیمت زیاد عرضه کند.

وی با بیان اینکه راهکار مقابله با این مسئله کاملا معلوم است، عنوان کرد: در یک مورد دولت باید در رابطه با نظام عرضه تجدید نظر بکند اما همزمان تولید بکند.  در رابطه با تامین مالی کشاورز که مجبور نباشد یک باره عرضه کند باید بانک کشاورزی و صندوق حمایت از کشاورزان به کمک کشاورز بیایند.

به گفته نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نظام دلالی راهکار این است که نظام های دلالی عرضه کالا را اصلاح بکنیم به همان کاری که الان دنیا تجربه اش را دارد.

ندیمی در پیش بینی از قیمت برنج گفت: باید واقعیت ها را قبول کنیم که امسال در مباحث مربوط به حوزه هزینه و تامین آب و برداشت با محدودیت هایی روبه رو بودیم اما از نظر میزان تولید عقب نیستیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: از نظر نظام فراوری و توزیع اشکالاتی وجود دارد، برای مثال درنظام فراوری شالی کوبان به جای آنکه ارزش افزوده را از محل درآمدشان محاسبه کنند سعی می کنند این را به کشاورز تحمیل کنند، در حالیکه کشاورزی جز کالاهایی است که ارزش افزوده ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مشکلاتی که امسال چایکاران امسال با یک مشکل جدید روبه رو بودند. تا قبل از این دغدغه این را داشتیم که خرید تضمینی را در قانون بیاوریم و یا اینکه پرداخت به موقع صورت بگیرد اما امسال مشکل خشکسالی اضافه شد.

ندیمی ادامه داد: امسال به علت گرمای شدید تیر و مرداد بسیاری از بوته ها خشک شدند و بسیاری از چایکاران که دچار این مشکل داشته اند بیمه محصل هم نداشته اند.

وی با بیان اینکه امسال با مشکل جدیدی رو به رو هستیم، گفت: چایکاران امسال بخشی از محصول خود را از دست دادند و حتی ممکن است بخشی از شما محصول سال آینده را هم از دست بدهند بنابراین در این رابطه باید از جانب صندوق های حمایتی مثل حوادث و .... حمایت شوند و گرنه بحران های تولیدی را کشاورزان متحمل می شوند و این اثر می گذارد.

این نماینده مجلس اعلام کرد: پیگیری هایی از صندوق حوادث بیمه انجام داده ایم برای آن دسته ای که بیمه هستند یا بیمه نیستند؛ اما علامتهایی که دولت از صندوق حوادث غیر مترقبه می دهد علامت های ناخوشی است، یعنی می گویند بودجه کم داریم.

ندیمی در پایان تاکید کرد: متاسفانه حمایت از این چایکاران کار سختی است اما ما با دشواری دنبال آن را خواهیم گرفت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها