کد خبر: ۲۵۷۸۴
زمان انتشار: ۱۸:۱۱     ۱۷ آبان ۱۳۹۰
به گزارش سرویس حوزه و مرجع 598 به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، امروز طی سخنانی در نشست آسیب شناسی نظام آموزشی حوزه اظهارداشت: برخی اصرار دارند که طلاب و فضلای حوزه از ابتدای طلبگی در مسیر دروس تخصصی حرکت کنند و مانند دانشجو یک مهارت را در حد تخصص بیاموزد، این تفکر درست نیست.

وی ادامه داد: نظام حوزه، ویژگی های خاصی دارد که نمی‌توان طراحی نظام آموزشی آن برگرفته از دانشگاه و حتی خارج از کشور باشد، بنابراین نظام دانشگاهی نمی تواند الگوی نظام آموزشی حوزه باشد.

مشاور امور محتوایی مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: حوزه باید یک دوره آموزش عمومی داشته باشد تا همه حوزویان با جامعیت معارف اسلامی آشنا شوند و از این حیث تفاوتی میان دانشجو و طلبه وجود داشته باشد؛ چون طلبه دانشجویی نیست که از ابتدا وارد یک تخصص شود و در همان زمینه نیز به جامعه پاسخگو باشد؛ بر این اساس کسی که لباس روحانیت را می پوشد باید علوم حوزوی و اسلامی را بداند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: برخورداری از نگاه جامع در دین یکی از ویژگی های مهم حوزویان است که دانشجویان در رشته های مختلف از این ویژگی مهم برخودار نیستند؛ به طوری که یک طلبه فاضل، هم مبلغ خوبی است و هم در عرصه فقه و اصول، فلسفه و کلام و پاسخگویی به شبهات توانمند است.

وی تأکید کرد: در نظام آموزشی حوزوی، همه طلاب باید یک دوره عمومی را پشت سر بگذارند تا در این دوره ادبیات عرب، منطق، اصول و فقه ، فلسفه و کلام و... را بیاموزد و در کنار آن با مهارت هایی همچون تبلیغ، سخنرانی، کلاسداری، پاسخ به شبهات و ...آشنا شود.

*فقه و اصول ستون فقرات حوزه است

معاون سابق آموزش حوزه‌های علمیه به اهمیت مسئله فقه و اصول در حوزه اشاره کرده و اظهارداشت: فقه و اصول ستون فقرات حوزه های علمیه محسوب می شود و به عقیده من فقه و اصول حتی در دوره های تخصصی نیز باید وجود داشته باشند و طلبه در هر رشته و هر تخصصی که وارد می‌شود، رگه هایی از فقه و اصول را همواره دنبال کند.

وی تصریح کرد: حوزوی بدون فقه و اصول، حوزوی شناخته نمی شود و در هر مقطع و تخصصی که باشد باید با فقه و اصول مانوس باشد، در غیر این صورت در تخصص های خود نیز از اجتهاد لازم برخوردار نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی افزود: حوزه علمیه نهادی تاریخی و ریشه دار است و واجد سنت ها و تجارب ارزشمند و عالی است و مانند نهاد تازه تاسیسی نیست که در حال آزمون و خطا باشد، بلکه از فراز و فرود تاریخ گذشته است و واجد میراث گرانبهایی است که باید از این میراث حفاظت نمود.

*نباید سنت‌های حوزه کمرنگ شود

معاون سابق آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: باید مراقب بود به نام تحول ارزش های تاریخی و سنت های کهن حوزوی کمرنگ نشود و این کار به صورت عالمانه و کارشناسی شده و درست صورت پذیرد؛ بر این اساس نظام دانشگاهی نمی‌تواند الگوی حوزه باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی در پایان خاطرنشان کرد: امروز با توجه به پدیده انقلاب اسلامی که نقطه عطفی در تاریخ حوزه است، ضرورت دارد حوزه در افق برتری ایفای نقش کند که در این راستا مدیریت تحول اهمیت فراوانی دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها