کد خبر: ۲۵۷۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۱۷ آبان ۱۳۹۰
اندیشکده کاتو در گزارشی با بیان اینکه عواقب حمله به ایران نامشخص است نوشت که این حمله طرفداران زیادی ندارد.
به گزارش فارس، اندیشکده "کاتو" نوشت: باعث تاسف است که با هیجان زیادی نوشتن تحلیل‌ها در رابطه با گزارش منتشر نشده شروع گردیده است اما در واقع تحلیل گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از خواندن محتویات آن غیرممکن است.

با این وجود حتی با نبود خود سند دو نکته در بیشتر تحلیل‌ها تکرار می‌شود. اول اینکه، حتی اگر جو پیرامون انتشار سند بسیار هولناک باشد، ایده حمله نظامی به مراکز مشکوک هسته ای ایران برای حل مساله طرفدار زیادی ندارد.

قضاوت در مورد تبعات اساسی چنین عملی قبل از وقوع آن بسیار دشوار است. با این وجود به نظر می‌رسد که اقدام نظامی علیه ایران جای هیچ شک و شبهه ای را برای رهبران ایران باقی نگذارد که آمریکا و اسرائیل متجاوزان بسیار کینه‌توزی هستند.

همچنین نباید با اطمینان بگوییم که آیا خرید زمان در برنامه هسته ای ایران ارزش فشار آوردن به دولت ایران (و احتمالا مردم ایران) را دارد یا خیر اما باید مطمئن باشیم که تنها راه ایران برای جلوگیری از تجاوز، دستیابی به سلاح هسته ای است.

دوم، در حالی که تبعات اقدام نظامی نامشخص است، پیامدهای یک ایران هسته ای هم مشخص نیست. این تبعات برای آمریکا احتمالا متفاوت از اسرائیل خواهد بود. در حالی که آمریکا مردد است تا در مورد سیاست‌های امنیت داخلی اسرائیل به این رژیم راهنمائی کند اما طبیعت رابطه آمریکا و اسرائیل به این معنی است که اقدام اسرائیل به احتمال زیاد برای آمریکا پیامدهایی خواهد داشت.
 
همچنین مشخص نیست که آیا رهبران اسرائیل اعتقاد دارند که دولت اوباما می‌تواند جلوی آنها را بگیرد یا خیر؛ و به همین علت ممکن است سرنوشت واشنگتن در منطقه به دست خود آمریکا نباشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها