مهمترین اهداف تعریف و اجرای این هشت طرح بهینه سازی و مدیریت شدت مصرف انرژی در کشور است و بر اسس مفاد بند ق قانون بودجه به وزارت نفت اجازه داده شده در قالب بیع متقابل ساخت، بهره برداری و تحویل (BOT) با تضمین خرید محصول، اجازه فروش داخلی یا صادرات برای بلند مدت (حداقل 10 سال) قرارداد منعقد، یا مجوزهای لازم را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژههای صرفهجویی در مصرف سوخت صادر کند.
گازرسانی به شهرها و روستاهای فاقد شبکه گاز، تبدیل موتورهای دیزلی چاهها به موتور برقی، اصلاح بازدهی موتورخانهها، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، جایگزینی 140 هزار تاکسی با تاکسیهای نو با پایه گازسوز، جایگزینی موتورسیکلت بنزینی با برقی، توسعه ناوگان ریلی و مترو به جای جاده ای و جایگزینی مینی بوس های فرسوده از مهمترین طرحهای پیشنهاد شده از سوی وزارت نفت به شورای اقتصاد است.
در این طرح پیشنهادی ارائه شده به شورای اقتصاد آمده است: در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 350 هزار خانوار ایرانی فاقد نعمت گاز طبیعی هستند؛ از این رو با اجرای پروژه گاز رسانی به این خانوارها ضریب نفوذ گاز در کشور به 100 درصد خواهد رسید.
به عبارت دیگر، با حذف فرآورده های نفتی همچونگاز مایع و نفت سفید از سبد سوخت خانوارها پیش بینی می شود در مدت حدود 3 سال در مجموع سالانه نزدیک به پنج میلیون تن در مصرف سوخت مایع کشور صرفهجویی و این فرآورده نفتی به خارج کشور صادر خواهد شد.
از سوی دیگر، هم اکنون حدود 200 هزار چاه کشاورزی دارای مجوز غیر برخوردار از برق در کشور وجود دارد که با اجرای پروژه فوق سالانه حدود یک میلیارد دلار معادل یک میلیارد لیتر گازوئیل صرفهجویی خواهد شد.
یکی دیگر از طرح های پیشنهادی وزارت نفت این است که با اصلاح بازدهی 500 هزار موتورخانه ساختمانی مسکونی و اداری بیش از چهار میلیارد متر مکعب گاز در سال صرفه جویی خواهد شد.
گازرسانی به شهرهای فاقد گاز استان سیستان و بلوچستان همچون زاهدان، چابهار، ایرانشهر، خاش، زابل و چهار نیروگاهها برق این استان شامل کنارک، زاهدان، چابهار و ایرانشهر گازی و بخاری روزانه فقط از طریق گازرسانی به نیروگاه حدود 5 میلیون لیتر در مصرف فراورده نفتی کشور صرفه جویی می شود.
با اجرای طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی و ون فرسوده با تاکسی و ون پایه گازسوز روزانه سه میلیون لیتر در مصرف بنزین، توسعه ناوگان مینی بوس روزانه 2.3 میلیون لیتر از مصرف گازوئیل کشور کاسته خواهد شد.
در همین حال، در صورت موافقت شورای اقتصاد، قرار است در فاز اول این طرح 400 هزار موتور سیکلت بنزینی در تهران با موتورسیکلت برقی تعویض شود که در این صورت، حدود 3.5 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفهجویی می شود.
از سوی دیگر، پیش بینی می شود در صورت توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی باری و مسافری به ازای هر تن کیلومتر جابه جایی بار از جاده به ریل 30 سی سی و به ازای هر نفر کیلومتر جابه جایی مسافر از جاده به ریل 15 سی سی صرفهجویی در مصرف سوخت شود، این در حالی است که با توسعه مترو وزارت نفت به ازای هر نفر 12 سنت به حوزه شهری از جمله شهرداریها پرداخت خواهد کرد.