کد خبر: ۲۵۵۳۶۹
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۰۶ مهر ۱۳۹۳
آیت‌الله جوادی آملی:
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این‌که باید خدا را خالصانه عبادت کرد، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید، ما یک کتاب یک دست فرستادیم، شما هم یک عبادت یکدست و خالص انجام بدهید

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جودی آملی، مفسر برجسته قرآن کریم در بخشی از جلسه درس تفسیر خود به تفسیر آیات اول سوره مبارکه زمر پرداخت و با اشاره به آیه إِنّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّینَ، گفت: عبادت خدا را تنها راه رسیدن به کمال دانست.

 

وی افزود: کمال انسان، فقط در راه عبادت است که قرب الی الله است. این «فای» ﴿فَاعْبُدِ﴾ تنها در این سوره نیست هر جا سخن از این است ، بدین معناست که ما کاری کردیم برای اینکه شما کامل شوید؛ و این هم هدف مخلوق است نه هدف خالق، این‌‌چنین نیست که ذات اقدس الهی مقصدی داشته باشد و چون فاقد آن مقصد است ناقص است و کاری انجام می‌دهد که به وسیله آن کار به آن مقصد برسد و اگر بندگان عبادت نکردند ـ معاذ الله ـ خدا به مقصد نمی‌رسد، بلکه هیچ کدام از اینها نیست، خدای سبحان برای چیزی کار نمی‌کند، نه جهان را خلق کرد تا سودی ببرد نه جهان را خلق کرد تا جودی کند.

 

این مفسر برجسته قران کریم ادامه داد: هر جا سخن از فیض خاص الهی است فوراً فرمود پس خدا را عبادت کنید این عبادت کردن خدا یک قرنطینه است اینکه می‌گویند هر کاری می‌کنید مستحب است بگویید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ‌» این یک ادب زندگی است البته ثواب لفظی وعبادی دارد، اما این راه زندگی را به آدم نشان می‌دهد چرا که انسان اگر بخواهد ـ خدای ناکرده ـ حرام یا مکروهی انجام دهد، که نمی‌شود گفت خدایا به نام تو! این یک قرنطینه است یک ایست بازرسی است یک راه بسیار خوب برای مراقبت است.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این‌که باید خدا را خالصانه عبادت کرد، بیان داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید، ما یک کتاب یک دست فرستادیم، شما هم یک عبادت یکدست و خالص انجام بدهید، دو دسته آیات در قرآن کریم است یکی این‌که کسی کار خوب انجام می‌دهد، عبادت خالص دارد که این کف عبادت است و اگر پایین‌تر از این باشد، مقبول نیست، دسته دیگر آن است که مخلَص است و غیر از خدا نمی‌اندیشد که این برای مخلَصین است و برای تعداد اندکی از بندگان خداست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها