کد خبر: ۲۵۳۴۵
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۱۴ آبان ۱۳۹۰
مردم پاکستان حملات امریکا با هواپیماهای بدون سرنشین را  عاملی برای تقویت جریان های افراطی در منطقه می دانند و اقدامی حقوقی برضد این حملات را آغاز کرده اند.
 به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی،  شبه نظامیانی که در مناطق قبیله نشین مرز افغانستان و پاکستان فعالیت دارند به صورت مرتب هدف حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی قرار می گیرند.
همین حملات به یکی  از جنجالی ترین ابعاد عملیات نظامی مشترک غرب برضد طالبان تبدیل شده است.
بازماندگان حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در مناطق قبیله نشین شمال غربی پاکستان و خانواده های داغدار این حملات می خواهند در دادگاه عالی این کشور برضد امریکا اقامه دعوا کنند.
در سیصد حمله با استفاده از این هواپیماهای امریکایی در سالهای اخیر حدود سه هزار نفر کشته شده اند. مردم پاکستان می گویند بسیاری از این افراد، غیرنظامیان بیگناه بوده اند.
البته ناتو تاکید دارد بسیاری از کشته ها در این حملات از شبه نظامیان فعال در این مناطق ازجمله فرماندهان ارتش القاعده و طالبان بوده اند.
هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی ، ابزارهایی کشنده هستند که از دور کنترل می شوند. مقامات امریکا حاضر نیستند درباره برنامه حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود اظهارنظر کند که به گفته مخالفان به "قتل" افراد بیگناه منجر می شود.
شماری از خانواده های پاکستانی ، چندین نفر از اعضای خانواده شان را در این حملات از دست داده اند بدون انکه تقصیری داشته باشند و تنها جرم انها این بوده که در منطقه ای بوده اند که هدف حمله قرار گرفته است.
یکی از قربانیان این حملات هواپیماهای امریکایی به نام اسدالله که هشت عضو خانواده اش و همچنین دو پا و یکی از چشمانش و مهمتر از همه ، امیدش را به اینده از دست داده است در این خصوص می گوید:"من می خواستم دکتر بشوم اما دیگر نمی توانم به مدرسه بروم. وقتی می بینیم دیگر همسن و سالهای به مدرسه می روم ارزو می کنم ایکاش می توانستم باانها سر کلاس حاضر بشوم."
چند روز پیش سران قبایل پاکستان در قالب نشست محلی خود یا جرگه دراسلام اباد گردهم امدند تا این حملات را محکوم کنند. به گفته کریم خان از سران قبایل پاکستان "شمار زیادی از کسانی که در این حملات کشته می شوند هیچ ارتباطی با تروریست ها یا فعالیت های تروریستی القاعده و طالبان ندارند.
حقایق مربوط به حملات با هواپیماهای بدون سرنشین غالبا با ابهام همراه است. مقامات پاکستانی می گویند در شماری ازاین حملات شبه نظامیان کشته می شوند و نه افراد بیگناه. یکی از سازمان های خیریه انگلیسی در حال جمع اوری اسناد و مدارک مربوط به قربانیان حملات ناشی از این جنگ مخفی است.
مردم پاکستان بارها در اسلام اباد در اعتراض به این حملات تظاهرات برپاکرده و خواهان اجرای عدالت شده اند.
آنها می گویند دولت پاکستان از حملات با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین اغماض می کند.
به گفته پاکستانی ها ، این حملات نه تنها سبب کشته شدن افراد بیگناه می شود بلکه نتیجه معکوس نیز به همراه دارد و سبب می شود افراد بیشتری با گرایش های افراطی شکل بگیرند و نفرت از غرب در این منطقه افزایش پیدا کند و درواقع، اینگونه حملات به حربه ای برای پیوستن اعضای جدید به طالبان تبدیل شده است.
اما مقامات واشنگتن هیچ گونه توجهی به این واکنشهای مردم پاکستان نشان نخواهند داد . استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای حملات ، به صورت فزاینده ای به گزینه امریکا برای حملاتش تبدیل شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها