کد خبر: ۲۵۲۶۳۱
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی و دبیر کارگروه ارتقای کیفیت آسفالت گفت: معمولا ترافیک عامل تعیین کننده در عمر آسفالت است اما به طور میانگین در کشورهایی با شرایط آب و هوایی مشابه ایران 12 سال است که نیاز به روکش مجدد نداشته باشد اما در کشور 5 تا 6 سال است.
به گزارش پایگاه 598 ؛ به نقل از ساختمان ایران حسین میرشفیع افزود: کم دقتی در انتخاب مصالح سنگی، تقلب در استفاده از قیرها در آسفالت و اهمال در شرایط پخت و تهیه قیر و همچنین مشکل زیرسازی آسفالت از عوامل کاهش عمر آسفالت در ایران است. وی اضافه کرد: نگهداری آسفالت از مولفه های مهم در عمر آسفالت است و اگر بموقع نگهداری دوره ای را انجام دهیم عمر آسفالت افزایش می یابد.
دبیر کارگروه ارتقای کیفیت آسفالت درباره عوامل وقوع تخلف در موضوع آسفالت گفت: هم اکنون هر تن قیر را یک میلیون و 400 هزار تومان می خریم در حالی که فرآورده های دیگر نفتی ارزان تر از قیر است به ویژه نفت کوره که شرایط ظاهری و فیزیکی آن با قیر یکسان است و موجب می شود انگیزه تخلف در این حوزه وجود داشته باشد.
میرشفیع افزود: با کنترل هایی که در مبادی تولید و کارخانه ای آسفالت انجام می دهیم تا حد زیادی کیفیت آسفالت را کنترل کردیم و استاندارد عملکردی که در کارخانه های تولید قیر مستقر شده موجب شده است استانداردهای قدیمی که 2 رده داشت کنار گذاشته شود و استانداردهای عملکردی با 5 رده براساس درجه حرارت جایگزین شود که موجب ارتقای کیفیت آسفالت می شود.
وی گفت: تانکرهای حمل قیر باید دوجداره باشد و به سرعت به محل مصرف برسد اما فاصله زیاد قیمتی میان قیر و به طور نمونه نفت کوره انگیزه تخلف را زیاد می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا حد زیادی تلاش شده است این تخلف کمتر اتفاق افتد اما وقتی ظرفیتی از قیر تقلبی وارد کارخانه آسفالت می شود کل مجموعه را دچار خسارت می کند که باید کل کارخانه ، تمیز و فرآیند تولید دوباره تکرار شود.
میرشفیع افزود: در برخی موارد که آزمایشگاهی مجهز در کارخانه های آسفالت نداریم، تخلف قابل کنترل نیست و بعد از این که آسفالت پخش شد و هزینه های زیادی را به پیمانکار تحمیل کرد معلوم می شود قیر مورد استفاده مناسب نیست و بعد از مدت کوتاهی آسفالت از بین می برود.
وی درباره برخورد با متخلفان در موضوع آسفالت گفت: آسفالت را از پیمانکار تحویل می گیریم و با کارخانه آسفالت برخورد مستقیم ندارم اما کارخانه های آسفالت طرف قرارداد با وزارت راه و شهرسازی موظف شدند گواهی نامه فنی بگیرند که در آن گواهینامه برخی از ضوابط به همین آزمایش های دوره ای مربوط است و باید بر مواد وارد شده و مصالح سنگی کوهی اعمال شود و کارکنان نیز آموزش ببینند که موجب شرایط را بهتر می کند.
میرشفیع با بیان این که متخلف را خلع ید و جریمه می کنیم، گفت: اما خسارت هایی که وارد می شود خسارت بر اقتصاد کشور است و حتی اگر پیمانکار هم جریمه شود قیر ناسالم ، سالم نخواهد شد و باید انگیزه های تخلف را از بین ببریم.
وی با اشاره به اینکه عمده تقلب در مسیر حمل قیر صورت می گیرد، افزود: شرکت های تولید کننده قیر و شرکت های باربری باید صاحبان تانکرهای متخلفی را که قیر تقلبی عرضه می کنند جریمه کنند. میرشفیع همچنین گفت: این تقلب ها موجب شده است برند قیر ایران صدمه ببیند و گاهی قیرهای صادراتی برگشت داده شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها