کد خبر: ۲۵۲۲۱
زمان انتشار: ۱۸:۰۰     ۱۲ آبان ۱۳۹۰
دکتر شیماء الدمرداش العقالی به تحولات مصر و منطقه و مسئله ولایت فقیه اشاره و تاکید کرد: ولایت فقیه ارکان اسلام را حفظ می کند و تفکری پویا و زنده است که هر روز رشد می کند.
به گزارش سروبس بین الملل 598، دکتر شیماء الدمرداش العقالی، اندیشمند و پژوهشگر متخصص در مطالعات ایران و مسایل اسلامی و از فعالان سیاسی مصر در گفتگوی اختصاصی با شبستان درباره نقش زنان در تحولات مصر گفت: زنان در کنار مردان و مردان در کنار زنان بودند این انقلاب، انقلاب یک طیف یا گروه یا احزاب نبوده بلکه مردان و زنان کودکان و میانسالان به خاطر، انقلاب فساد موجود در کشور و ظلمی که به آنها روا می شد به پا خواستند تا حکومت دموکراتیک را برقرار کنند.

العقالی ادامه داد: این انقلاب همه ملت مصر بوده و تمام ملت مصر از کوچک و بزرگ آن در تحقق آن مشارکت داشتند و زنان نیز به مانند سایر طیف های جامعه نقش فعالی ایفا کردند و اکنون نیز همه ملت برای محقق کردن مطالبات و خواسته هایشان و رساندن کشتی انقلاب به ساحل تلاش می کنند.

این اندیشمند مصری در پاسخ به این پرسش که مصر تا چه میزان در تحولات منطقه و جهان سهم داشته است افزود: تونس آغازگر این قصه و انقلاب بود و مصر نیز از تونس آموخت و لیبی نیز از انقلاب مصر این درس را اقتباس کرد و این سیر تحولات پی در پی و زنجیره وار در منطقه در جریان است و امروز شاهد این تحولات و تغییرات در خاورمیانه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: مصر نقش تاکیدی در منطقه بازی خواهد کرد، زیرا این کشور کانون و محور خاورمیانه است و اگر آرامش و صلح در این کشور حاکم باشد منطقه آرام و در صلح به سر می برد و اگر مصر با تنش و تحولات روبه رو باشد در منطقه هم تاثیر می گذارد و به عبارت دیگر مسایل مصر در همه منطقه انعکاس دارد و تاثیر خودش را بر جای می گذارد.

پژوهشگر مسایل اسلامی درباره تحولات غرب افزود: این قیام و انتفاضه ای که در غرب رخ داده است، انتفاضه ای کوچک است. دولتمردان غربی با خشونت به سرکوب شدید مردم می پردازند و جوامع حقوق بشر نسبت به این مسئله عکس العملی انجام نمی دهد؛ اما اگر حادثه در کشورهای عربی رخ دهد جوامع حقوق بشر درهر نقطه ای از دنیا برای حمایت از حقوق بشر عربی می آیند. به همین دلیل معتقدیم که جنبش وال استریت در آمریکا و غرب به نتیجه نخواهد رسید، زیرا جنبش ها و قیام های مشابه ای نیز چند سال پیش در انگلیس و فرانسه رخ داد اما با سرکوب شدید و قلع و قمع خاموش شد.

این فعال سیاسی مصر انقلاب بحرین را به انقلاب حسینی توصیف و تاکید کرد: انقلابیون بحرین، شیعیان واقعی هستند که با تاسی از انقلاب حسینی راه خود را می پیمایند و به مبارزه با ظلم موجود دو کشور خود می پردازند تا انقلاب حسینی را تکمیل کنند و آموخته های خود از این انقلاب را به مرحله عمل برساند.

وی ادامه داد: اقداماتی که علیه این مردم بدون سلاح و مظلوم صورت می گیرد، جنگ علیه ملت است؛ نیروهای سپر جزیره در منطقه که با یکدیگر همپیمان هستند و مشارکت دارند، از خارج از بحرین به این کشور اعزام شدند تا انقلابیون بحرین را سرکوب کنند و با آنها بجنگند. این اقدامات واقعاً ظلم به ملت بحرین محسوب می شود و احساس درد می کنم وقتی شهدای بحرین زنان، مردان و کودکان و میانسالان را می بینم آنها ملتی قابل احترامند.

دکتر شیما العقالی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد انقلاب مصر مرجعیت و ولی فقیه ای را برای خود انتخاب کنند گفت: امکان ندارد که در جمهوری مصر این مسئله رخ دهد؛ زیرا ولایت فقیه مخصوص تفکر شیعه است و در مصر همه شیعه نیستند و اهل تسنن، شیعیان و گروههای دیگر نیز در این کشور زندگی می کنند.

این اندیشمند مصری درباره ولایت فقیه افزود: ولایت فقیه، تفکر بسیار جالب و نظریه زیبایی است ولایت فقیه در واقع باعث حفظ ارکان اسلام و ارزش های اسلامی می شود این مساله به مانند موجود زنده ای است که پیشرفت می کند و پویا است همچنان که آیت الله العظمی امام خامنه ای گفتند ولی برای تقویت آن باید همه اطرافیات آن را همراهی کنند و آنچه که نیاز است این است که این نظریه و تفکر هر روز باید رشد کند تا بقا پیدا کند و امام خمینی (ره) این مسئله را در کتاب حکومت اسلامی اش اشاره کرده اند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
پ ن پ
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها