کد خبر: ۲۵۰۸۵
زمان انتشار: ۲۳:۱۶     ۰۹ آبان ۱۳۹۰
حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا؛
فقه اسلام ظرفیت‌های فراوانی برای نظام‌سازی اسلامی دارد. مکتبی در عرصه علم و اجرا موفق خواهد بود که اقدام به نظام‌سازی کند و به این طریق در برابر پیشامدهای مختلف راه حل داشته، غافلگیر نشود و چهره‌ای منطقی و مستدل از خود ارایه دهد.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598 به نقل از رسا، حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا، امروز در همایش فقه سیاسی و نظام‌سازی اسلامی با بیان این‌که فقه اسلام ظرفیت‌های فراوانی برای نظام‌سازی اسلامی دارد، خواستار پردازش مبانی فقه اسلام از سوی فرهیختگان حوزه و دانشگاه و زنده نگاه داشتن یاد و نام کسانی که در این راه بسیار مؤثر بوده‌اند شد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های فقه سیاسی برای نظام‌سازی متمرکز، به ارایه تعریفی از فقه سیاسی و نظام پرداخت و گفت: فقه سیاسی، سیاست جریان قدرت در جامعه و استنادی شبیه فقه معاملات، فقه عبادی و فقه قضایی رایج شده در سال‌های اخیر است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: موضوع بخشی از مباحث فقه سیاسی جریان قدرت در جامعه است که روابط بین فرمانروایان و فرمانبران را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ و منظور از نظام یک مجموعه به هم پیوسته و مرتبط با هم است که هدف واحدی را دنبال می‌کند.

وی پرداختن به مسأله نظام سازی را در دوران کنونی ضروری دانست و گفت: مکتبی در عرصه علم و اجرا موفق است که اقدام به نظام‌سازی کند و به این طریق در برابر پیشامدهای مختلف راه حل داشته، غافلگیر نشود و چهره‌ای منطقی و مستدل از خود ارایه دهد.

حجت‌الاسلام ارسطا با بیان این‌که عدم پرداختن به مسأله نظام‌سازی، آثار زیانباری دارد که ناگزیر به تحمل آن هستیم، نشان دادن چهره ناقص از فقه اسلامی و مجبور شدن به استفاده از نظام‌های وارداتی که بر پایه مبانی استوار شده غربی است و با مبانی اسلامی مغایرت و چه بسا در برخی موارد تضاد هم دارد از جمله این آثار زیانبار برشمرد.

وی با تأکید بر اهمیت پردازش مسأله فقه حکومتی و پرداختن به مسأله نظام‌سازی، افزود: اگر مباحث سیاسی نظام‌سازی نشود و یک نظام سیاسی مبتنی بر مبانی اسلامی شکل نگیرد، اجرای کامل دیگر تعالیم اسلامی را در یک نظام سیاسی غیر اسلامی نمی‌توان انتظار داشت.

رییس سابق دانشگاه باقرالعلوم‌(ع) با بیان این‌که فقه سیاسی ظرفیت‌های فراوانی برای نظام‌سازی دارد به یکی از آسیب‌های جدی پیش‌روی فقه یعنی فقه فردی و فقه فرعی اشاره کرد و گفت: موضوع فقه، افعال حقیقی، حقوقی و فرعی نیست بلکه از این هم گسترده‌تر است.

وی با اشاره به زمان ائمه اطهار‌(ع) که برداشت ناصوابی از فقه و فقاهت وجود داشت و ائمه در صدد برآمدند تا این برداشت ناصواب را اصلاح کنند، دو ویژگی را برای فقیه واقعی برشمرد و افزود: فقیه واقعی کسی است که قرآن را رها نکند و به سنت پیامبر اکرم‌(ص) تمسک جوید.

حجت‌الاسلام ارسطا در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه به جایگاه والای عقل در منابع فقه تأکید کرد و با اشاره به مفاهیم وسیع و دامنه‌دار آن مانند عدل و مصلحت افزود: توجه پیدا کردن به عقل یعنی باز کردن دامنه وسیعی که براساس آن می‌توان بسیاری از مسایل فقه استدلالی اسلامی را پیدا کرد.

وی اظهار داشت: دایره عدالت و مصلحت در منابع فقه بسیار گسترده است؛ مقاصد شریعت نه به عنوان منبعی برای استنباط، بلکه به عنوان محکی برای صحت استنباط باید مورد استفاده قرار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای سخنان خود یاد و خاطره آیت‌الله عمید زنجانی را گرامی داشت و گفت: بدون شک دریافت خبر رحلت یک عالم تلخ است به ویژه برای شاگردانی که از نزدیک محضر او را درک کرده و از خرمن علمش بهره‌ها برده‌اند.

وی با بیان این‌که خبر ارتحال آیت‌الله عمید زنجانی در ساعات اولیه روز یکشنبه مرا به شدت متأثر کرد، افزود: بنده مدت‌ها افتخار شاگردی آن بزرگوار را داشتم و وی را به صفای باطن، صدق نیت، تواضع، ادب، علم فراوان و صفات والای اخلاقی می‌شناختم.

حجت‌الاسلام ارسطا ادامه داد: آیت‌الله عمید زنجانی با تمام گرفتاری‌ها و افتخارات علمی و با توجه به جایگاه علمی، وقتی در پذیرش ریاست دانشگاه تهران احساس تکلیف کرد و این منصب را پذیرفت، اما متأسفانه از این ایثار آن چنان که شایسته بود قدردانی نشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها