کد خبر: ۲۵۰۳۰۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۴     ۲۲ شهريور ۱۳۹۳
معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌ فرهنگی:
در صورت حمایت از این بخش همان‌طور که پیش‌تر اعلام کردیم، خواهیم توانست سالانه 100 هزار شغل ایجاد کنیم.
به گزارش پایگاه 598 ؛ به نقل از بازار خبر
بهمن نامور مطلق معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درمورد برنامه‌های این سازمان برای بازگشایی کارخانه‌های تعطیل شده در دولت دهم به خبرنگار بازارخبر گفت: ما در حال برنامه‌ریزی هستیم و حتی برنامه‌هایی هم در این خصوص تدوین شده است. نکتهٔ حائز اهمیت حمایت بخش‌های مختلف و خصوصاً دولت از ما است.

وی افزود: امروز بیش از سال‌های گذشته نیازمند حمایت دولت هستیم و دولت هم باید در نظر داشته باشد که در صورت حمایت از این بخش همان‌طور که پیش‌تر اعلام کردیم، خواهیم توانست سالانه 100 هزار شغل ایجاد کنیم و وضعیت به‌مراتب بهتر از زمان فعالیت این کارخانه‌ها خواهد شد.

نامور مطلق از فراهم شدن طرحی در حوزه صنایع‌دستی خبر داد و تصریح کرد: با توجه به خالی شدن فزاینده روستاهای از سکنه، در حال اجرای طرحی به نام «صنایع جایگزین» هستیم تا بتوانیم از مهاجرت افراد به شهرهای اطراف و متعاقباً ایجاد هزینه‌های دوچندان جلوگیری کنیم.

معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به سؤال بازارخبر که با توجه به مزیت‌های بی‌شمار عشایر در گردشگری برای این قشر چه تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده شامل همهٔ هنرمندان و فعالین این صنعت است و با توجه به سهم ویژه این گروه در گردشگری سایر کشورها، هنوز برنامهٔ ویژه‌ای در نظر گرفته نشده است.

وی در انتقاد از حمایت‌ها و اقداماتی که برای هنرمندان صنایع‌دستی انجام می‌شود، بیان کرد: علاوه بر کمبود اعتبارات، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که فعالین صنایع‌دستی با آن مواجه هستند، نظام بانکی کشور است که به‌هیچ‌وجه آمادگی همکاری با هنرمندان و مشاغل خانگی را نداشته و اعتبارات بسیار کمی در اختیار آن‌ها خصوصاً تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

وی افزود: متأسفانه حتی در قسمت‌هایی که خود ما اختیاراتی را در اختیار بانک‌ها می‌گذاریم، سیستم پیچیده بانکی مانع دریافت این تسهیلات توسط افراد می‌شود.

لزوم نگاه اورژانسی به صنایع‌دستی

نامور مطلق خاطرنشان کرد: نگاه به صنایع‌دستی در حال حاضر یک نگاه اورژانسی باید باشد و قبل از اینکه کارگاه‌های بیشتری تعطیل شود باید علاوه بر اصلاح نظام بانکی، اختیارات ویژه‌ای در کنار سایر نهادهای بالادست مثل شورای اشتغال و صادرات غیرنفتی داده شود.

وی با انتقاد از اینکه نگاه به صنایع‌دستی یک نگاه صرفاً فرهنگی است تا اقتصادی گفت: متأسفانه صنایع‌دستی در هیچ‌یک از برنامه‌های توسعه، برنامه 5 ساله و نه حتی در اقتصاد مقاومتی که تا این حد همراه و همخوان است، دیده نشده است؛ در حالی که حرف اول فعالین این حوزه صرفاً توجه به صنایع‌دستی به‌عنوان میراث و هویت نیست، بلکه توجه برای اشتغال‌زایی است.

معاون صنایع‌دستی کشور ترغیب و دگرگونی باورهای مسئولان ارشد کشور و تصمیم گیران کلان در زنده ماندن هنر صنایع‌دستی با اهمیت دانست و افزود: اگر باورهای تصمیم گیران ارشد کشور تغییر نکند، بحرانی که گریبان صنایع‌دستی ایران را گرفته سبب می‌شود این صنعت در آینده‌ای نه‌چندان دور از بین برود.

 

علاوه بر کمبود اعتبارات، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که فعالین صنایع‌دستی با آن مواجه هستند، نظام بانکی کشور است که به‌هیچ‌وجه آمادگی همکاری با هنرمندان و مشاغل خانگی را نداشته و اعتبارات بسیار کمی در اختیار آن‌ها خصوصاً تولیدکنندگان قرار می‌دهد


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها