خطی که مشخص نیست چه برنامهای برای تامین مسافران آن وجود دارد. نبود
مسافر و پایین بودن تقاضای سفر باعث شده تعداد پروازهای خطوط هوایی
بینالمللی در بسیاری از مسیرها کاهش یافته و به حداقل برسد.
افزایش هزینه سوخت و خدمات ناوبری نیز مزید بر علت شده تا عملا بسیاری از شرکتهای داخلی عطای سفرهای خارجی را به لقایش ببخشند.
البته نمیتوان نقش محدودیتهای ناوگان هوایی ایران را نیز نادیده گرفت. با
توجه به زمین گیر بودن بخش عمدهای از هواپیماهای مسافربری کشور
محدودیتهای موجود و سر راه تعمیر آن، شرکتها از نظر تامین ناوگان
دشواریهای بسیاری دارند از سوی دیگر اکثر هواپیماهای فعال در آسمان ایران
از نوع ایرباس و بویینگ و با ظرفیت مسافری بالا است و پرواز چنین
هواپیماهایی با مسافران کم صرفه اقتصادی ندارد و خطوط هوایی کم مسافر
معمولا فراموش میشوند.
تعداد پایین پروازها، حتی بر فرودگاههای کشور نیز تاثیر گذاشته تا جایی که
به گفته مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور بسیاری از فرودگاههای کشور با
درصد پایینی از ظرفیتهای خود کار میکنند و تا ناوگان متناسب با آن ها
وارد نشود، شرایط به همین شکل باقی میماند.
در این شرایط شاید سخن گفتن از خطوط جدید هوایی مانند کرمان – دوحه بحث
برانگیز باشد خطی که برقرار شدن آن با سیاست حمایت از شرکتهای داخلی در
تناقض است. زیرا در حالی که سیاست سازمان هواپیمایی بر حمایت از
ایرلاینهای داخلی است و بنا بوده در ارائه خطوط جدید این شرکتها در
اولویت قرار گیرند.
بنا به گفته سرپرست دفتر نمایندگی امور خارجه کرمان شرکت ترکیش مسوولیت این خط را بر عهده خواهد گرفت.
هر چند این خط هوایی تنها در مرحله گمانهزنی است و کیفیت عملیاتی شدن آن
مشخص نیست اما شاید نگاهی به وضعیت فعلی آسمان ایران نشان دهد اولویت با
طرحهایی جز این است.
منبع:ایسنا