به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، سیدجعفری تشکری هاشمی با حضور در جمع خبرنگاران
با اشاره به اینکه دانشآموزان و دانشجویان میتوانند کارت بلیتهای یک
ساله مترو را با تخفیفهای ۵۰ درصدی دریافت کنند، اظهار داشت: ثبتنام برای
صدور این کارتها آغاز شده و دانشآموزان و دانشجویانی که تمایل به دریافت
این کارتها را داشتهاند نسبت به انجام ثبتنام اقدام کردند اما باید
دانشجو یا دانشآموز بودن آنها مورد تأیید قرار گیرد.
وی ادامه
داد: در این راستا اداره آموزش و پرورش وب سایتی را برای این منظور تهیه
کرده که در حال تست برای تحویل به شهرداری است تا از طریق آن بتوانیم صحت و
سقم اطلاعات دانشآموزان را به دست آوریم در وزارت علوم نیز به دلیل
اینکه تمرکز اطلاعات وجود نداشت با تک تک دانشگاهها ارتباط برقرار کردیم
که به ما اعلام شد بعد از ۲۶ شهریور که ثبتنام دانشجوها تکمیل میشد
میتوانند اطلاعات را در اختیارمان بگذارند.
معاون حمل و نقل و
ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: در طرح منزلت کارت بلیتهای یک ساله با ۹۰
درصد تخفیف و کارت بلیتهای معلولان، جانبازان افراد تحت پوشش کمیته امداد و
بهزیستی به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داده شده است، نهادهای
مربوطه اطلاعات این افراد را در اختیارمان گذاشتند و به این دلیل کارتهای
متقاضیان صادر شده است و این کار به صورت مستمر انجام خواهد شد اما درباره
دانش آموزان و دانشجویان که هرگاه آموزش و پرورش ودانشگاهها اطلاعات را در
اختیار ما قرار دهند و فردی در سایت نیز ثبتنام کرده باشد حداکثر ۷۲ ساعت
بعد کارت بلیت به آدرسی که در سامانه ثبت کردهاند از طریق پست ارسال
خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه نحوه
دریافت هزینه کارت بلیتها از دانشآموزان و دانشجویان چگونه خواهد بود،
گفت: برای سرعت بخشیدن به کار همه امور را در یک مرحله انجام میدهیم یعنی
مبلغی که برای دانشجویان و دانشآموزان پیشبینی شده در حین انجام مراحل
ثبتنام اخذ میشود، در ادامه از طریق بسترهای اطلاعاتی که در اختیار داریم
اطلاعات را چک میکنیم و اگر تأیید شده کارت بلیط را به نشانی آنها ارسال
میکنیم اگر هم این اطلاعات به تأیید نرسید از طریق ایمیل یا پیامک به
آنها اطلاع میدهیم و هزینه واریز شده را به حسابشان عودت میدهیم.
تشکری
هاشمی در پاسخ دیگری درباره خرابیهای حوادث قطارهای مترو از جمله حادثه
اخیر در خط ۴؛ اظهار داشت: هر واگن مترو یک عمر کارکردی دارد و زمانی که
قطعاتش مستهلک میشود طبیعی است که نقایصی بروز کند، مجموع نقایصمان درحد
استاندارد است و اتفاق غیرمتعارفی رخ نداده ولی بروز برخی خرابیها نیز
امری طبیعی است.
وی درباره حادثه اخیر خط ۴ مترو در ایستگاه آزادی
گفت: همانطور که میدانید از ریل سوم برقی با ۷۰۰ ولت را روی قطارها
میآوریم کلیدی که محل اتصال برق مذکور بود خوب عمل نکرد و در اثر قوس
الکتریکی و حرارت بالا مشتعل شد و به دلیل اینکه اطراف این کلید روغن گریس
و موادی که قابلیت اشتعال دارند وجود داشت، برای لحظاتی آن حادثه پیش آمد
که همکارانم به موقع نسبت به قطع برق، ایمنسازی و تخلیه مسافران اقدام
کردند. ما تلاش میکنیم این موارد را تا حد ممکن پیشگیری کنیم.
معاون
حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر
اینکه این چندمین بار است که چنین حادثهای رخ میدهد، گفت: وقتی
قطارهایمان به ۷۲۰ کیلومتر پیمایش میرسند نیاز به اورهال و تعمیرات اساسی
دارند. ما سه نوع تعمیرات داریم که یکی از آنها اوپراتوری، دیگری میانی و
آخری اورهال است، این تعمیرات به صورت نوبهای انجام میشود اما برخی قطعات
هنگام اورهال یا باید تعویض شوند یا عمر کارکردی آنها مورد تأیید قرار
گیرد. برخلاف آنچه گفتید به ندرت شاهد این حادثه بودیم و آمارهای مربوطه
زیاد نیست.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه
حادثه اخیر خط ۴ برای سومین بار بود که با فاصله زمانی کمی نسبت به حوادث
مشابه دیگر رخ داد گفت: نباید بررسی نقطهای کنید، اگر بخواهید این حوادث
را با تعداد سفرهایی که خدمات میدهیم مقایسه کنید میبینید که این عدد
نسبت به نرمهای تأیید شده بسیار کمتر است. در عین حال ما وجود یک اتفاق را
هم زیاد میدانیم ولی این را بپذیرید که نرم حوادث ما در مترو بسیار ندک و
در حد قابل قبول است.
تشکری هاشمی تصریح کرد: طبیعی است که برخی از
این حوادث به ساختار قطارهای قدیمی نیز مربوط میشود، آنچه به عنوان
آتشسوزی در قطارها میشنوید درست نیست چرا سیستمهای قدیمی مترو که حدود
۳۰ سال پیش خریداری شدهاند به گونهای است که هنگام ترمزگیری به صورت
الکترویکی به یک سری از مقاومتهایی که روی سقفهای واگنها پیشبینی شده
منتقل و آن مقاومتها روی سقف حرارت تولید میکنند تا انرژی ترمزگیری
مستهلک شود.
وی افزود: اگر عبار خاک یا زبالهای لابهلای المنتها
قرار گرفته باشد(با توجه به عبور قطارها از برخی از فضاهای باز)، ممکن است
باعث ایجاد دود یا آتشهای محدودی شود که موضوع خاصی نیست و تلاش میکنیم
این موارد را به حداقل ممکن برسانیم.