علی جهاندیده صبح امروز در جلسه با اعضای هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: توسعه همکاری با بخش خصوصی، رویکردی است که هم مورد تأیید مهندس سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، و هم مدیران سازمان است.
وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی بنای آن دارد تا ظرفیت بنادر را از 190 میلیون تن کنونی بالا ببرد؛ چرا که بنادر ایران محل لجستیک کالا نه فقط برای کشور 75 میلیونی ایران، بلکه جمعیت 400 تا 500 میلیون نفری منطقه است.
جهاندیده با اشاره به اهداف سند چشمانداز توسعه کشور تصریح کرد: اینکه رقبای منطقهای ما دائما جلو بروند و ما درجا بزنیم؛ نوعی بیانصافی و قدرنشناسی در قبال موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک کشور است.
وی با بیان اینکه «ما در حوزه بنادر در جهت پوشش کشورهای آسیای میانه و قفقاز و همسایگان شرقی و غربی حرکت میکنیم، گفت: نگاه صنایع دریایی کشور هم باید از بازار داخلی فراتر برود و پاسخگویی نیازهای منطقهای را هدف قرار دهد.
رییس کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه «در این جهت به پتانسیلهای بالاتری در بخش ساخت و تولید و نیز ترانزیت نیاز داریم، افزود: در کنار ارتقای سطح فعالیتهای موجود، باید فعالیتهای جدیدی نیز برای بهرهوری بیشتر از 5800 کیلومتر مرز ساحلی کشور صورت گیرد.
وی در این زمینه به گردشگری دریایی اشاره کرد و گفت: ما در این حوزه تقریبا هیچ چیز نداریم؛ در حالیکه توجه به این بخش میتواند اشتغالزایی بالایی به همراه داشته باشد.
جهاندیده با اشاره به اینکه نرم سرمایهگذاری برای ایجاد هر شغل در داخل کشور 300 میلیون تومان است، تصریح کرد: این در حالی است که در بخش دریایی با هزینه بسیار پایینتر و حدود 50 میلیون تومان میتوان یک شغل ایجاد کرد.
وی در این زمینه از فقدان رستورانهای دریایی در سواحل کشور انتقاد کرد و گفت: ایجاد هر رستوران دریایی میتواند در بخشهای ساخت شناور، حملونقل، بهرهبرداری و گردشگری دریایی اشتغالزایی و درآمدزایی به همراه داشته باشد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه «درهای این سازمان باید به روی مخاطبان خود و جامعه دریایی باز باشد»، تصریح کرد: در راستای این سیاست، ما همه حرفها و پیشنهادها را با احترام میپذیریم، بررسی میکنیم و اگر موردی را رد کردیم؛ دلایل آن را اعلام خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: در این راستا، انجمن مهندسی دریایی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی به جای آنکه احیانا مقابل هم باشند، باید همدیگر را کمک کنند؛ چرا که سود این همکاری به مردم خواهد رسید.
جهاندیده با اشاره به جایگاه علمی و تخصصی انجمن مهندسی دریایی ایران اعلام کرد: سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد که حتی در اجلاسهای بینالمللی مرتبط با بخش دریا، نمایندگانی از این انجمن بعنوان عضو هیأت ایرانی حضور داشته باشند و در طرح پیشنهادها و اتخاذ تصمیمات مشارکت کنند.
رییس کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به فعالیت های این کمیته پرداخت و با اعلام اینکه «در سال جاری چند اتفاق خوب در این بخش رخ داده است»، توضیح داد: اولین اتفاق آن بود که بحث وجوه اداره شده درون سازمان بنادر نهادینه تر شد؛ تا آنجا که مدیریت عامل سازمان آمادگی دارد چند برابر منابع فعلی (در صورت جذب) در بانکهای عامل سپردهگذاری کند.
وی با بیان اینکه «در صورت اتکای صرف سازمان بنادر به منابع خود کار چندانی در کشور قابل انجام نیست»، تصریح کرد: منابع و اعتبارات سازمان تنها با خرید گنتریکرینها و تجهیزات مورد نیاز فاز دوم بندر شهیدرجایی به پایان میرسد.
جهاندیده افزود: اگر کارهای خود در بخشهای مختلف ساخت، تأمین و تجهیز بنادر و سازههای دریایی را به بخش خصوصی بسپاریم، هم منابع مالی جدیدی جذب این حوزه خواهد شد و هم بخش خصوصی کار را سریعتر، بهتر و با بهرهوری بالاتر از بخش دولتی انجام خواهد داد.
وی با بیان اینکه رایزنیهای مختلفی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بخش دریایی صورت گرفته است، اعلام کرد: وزیر راه و شهرسازی در اینباره با سیدصفدر حسینی، مدیرعامل صندوق توسعه ملی، مذاکرات مختلفی داشته و وی اقبال خوبی به بخش دریا نشان داده است.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ثابت کردهایم سرمایهگذاری در بخش دریا با بازگشت سرمایه و سود تا 30 درصد همراه است»، گفت: در مجلس هم قانونی تصویب شده که طبق آن، سازمان بنادر و دریانوردی سرمایهگذاری در بخش دریا را تضمین میکند.
وی همچنین اعلام کرد: طبق تفاهمنامه منعقدشده بین سازمان بنادر و دریانوردی با بانک توسعه صادرات، این سازمان میتواند در صورت سلب صلاحیت هر یک از متقاضیان، متقاضی دیگری را جانشین کند.
جهاندیده با اشاره به آغاز فعالیت ساخت شناور از محل منابع کمیته وجوه اداره شده از سال 82 یادآور شد: البته در روند ساخت شناورها، در مجموعههایی نظیر کشتیسازی اروندان مشکلاتی بوجود آمد؛ اما در نهایت، ساخت این شناورها تجربه جدیدی بود که برای مالکان آنها ارزش افزوده به همراه داشت. بهطوری که شناورهایی که در آن زمان به قیمت 800 میلیون تومان ساخته شد؛ امروز تا 4.5 میلیارد تومان خرید و فروش میشوند.
وی با بیان اینکه «فعالیت کمیته وجوه اداره شده طی این مدت گسترده شده است»، اعلام کرد: در حال حاضر، این کمیته تسهیلات مختلفی را در بخش شناورهای مسافربری، تجهیزات و تأسیسات بندری و حتی حوزه آموزش به متقاضیان اعطاء میکند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،رییس کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه «ما امسال حوزههای مختلفی را پوشش دادهایم»، توضیح داد: در حال حاضر با اغلب بانکها از جمله بانک توسعه تعاون، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات قرارداد همکاری داریم و بدین ترتیب، منابع مالی کافی برای اجرای پروژههای دریایی را در اختیار داریم.
وی با تأکید بر اینکه «برای افزایش بیشتر ظرفیتها و سفارش ساخت شناور کاملا آمادگی داریم»، گفت: در این جهت، هم از تسهیلات بانکی وجوه اداره شده و هم از طریق صندوق توسعه ملی میتوانیم اقدام کنیم.