به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا،
علی لاریجانی امروز در سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور طی
سخنانی اظهار کرد: همواره آموزش و پرورش دارای جهتگیری دینی، انقلابی و
مسئولیتپذیر بوده است.
وی افزود: در آموزش و پرورش کار بخشنامهای
نمیتواند صورت بگیرد اگر هم انجام شود خیلی حاصلی ندارد در واقع باید
عقلانیت در پشت دستورات و اقدامات شما متبلور باشد.
رییس قوه مقننه
در ادامه با اشاره به بودجه آموزش و پرورش، گفت: برای سال 93 خیلی
نمیتوانستیم تحولی در بودجه ایجاد کنیم، اما امیدواریم با تحولی که در پیش
است حد قابل قبولی در سال آینده محقق شود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: نباید به بودجه آموزش و پرورش نگاه مصرفی داشت؛ زیرا بودجه این حوزه جزو امور سرمایهای است.
رییس
مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به هفته دولت و گرامیداشت
شهیدان باهنر و رجایی، گفت: باهنر و رجایی دو استوانه نظام هستند و این دو
معلم پاک باخته انقلابی نقش بسزایی در انقلاب اسلامی داشتند و انصافا باید
تحسین کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران این دو الگو را به عنوان هفته دولت
برگزیده که جزو دولتمردان صادق، پرکار و پرنشاط محسوب میشوند که امیدواریم
این الگو همیشه برای دولتمردان باشد.
لاریجانی در ادامه سخنان خود
با اشاره به در اختیار داشتن سند تحول برای آموزش و پرورش، اظهار کرد: این
سند پس از سالها مراحل تصویب آن انجام شده و سمتگیری درستی را برای آموزش
و پرورش ایجاد کرده است. با تدوین این سند از همه جهات به آن نگاه شده است
و در واقع پشتوانه مهمی برای آموزش و پرورش است.
وی افزود: البته
در بخشهای دیگر چنین سند مدونی را نداریم. ممکن است سیاستهای کلی تدوین
شده باشد اما در حدی که عملیاتی شود وجود ندارد. به عنوان مثال در اقتصاد
مقاومتی و تحرک و رونق در اقتصاد که برای ما امر مهم و اساسی است متاسفانه
هنوز سند مدونی برای استراتژی صنعت کشور که همه قبول کرده باشند، نداریم
البته خسارت هم میبینیم.
رییس قوه مقننه در ادامه با مورد خطاب
قرار دادن مسئولان آموزش و پرورش، اظهار کرد: شما فرصت خیلی خوبی را در
اختیار دارید که این سند تحول تصویب شده و انصافا هم نکات بسیار دقیقی در
آن است اما همانطور که آقای فانی در صحبتهای خود به آن اشاره کرد باید
نقشه راه اجرایی دنبال شود که کار خوبی بوده و میتواند در تحقق این سند
کمککننده باشد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش جایی نیست که
کار شتابزده در آن نتیجه درستی دهد باید پشتوانه پژوهشی و مطالعاتی درستی
انجام شود زیرا با همه خانوادهها درگیر است.
وی اظهار کرد: یکی از
مسائل مهمی که باید به آن توجه کرد این است که آموزش و پرورش ارکان توسعه و
پیشرفت کشور است و باید توجه کرد که تاثیر آموزش و پرورش در توسعه خیلی
نمیتواند فوری باشد زیرا یک کار زیربنایی است و اگر در آموزش و پرورش
تحولات به موقع سنجیده و متناسب با زمان رخ دهد در بازده زمانی 20 یا 30
ساله انسان شکوفایی در کشور را حس میکند.
رییس قوه مقننه با بیان
اینکه رکن اصلی تحول در کشور و پیشرفت، آموزش و پرورش است، گفت: اولین گام
برای رسیدن به توسعه در این بخش این است که باور کنیم توسعه در درون خودمان
انجام شود یعنی اصل و جوهره توسعه به وسیله خودمان باید انجام شود که آن
وقت وزیر آموزش و پرورش نباید نالان بودجه جاری آموزش و پرورش باشد چرا که
نباید بودجه آموزش و پرورش را مصرفی دانست زیرا جزو امور سرمایهای است.
لاریجانی
افزود: آموزش و پرورش دستگاه عریض و طویلی است و به مانند یک خانواده بزرگ
میباشد اما اصل این سرمایه بزرگ این است که اگر آرامش روانی نداشته باشد
نمیتواند کارش را درست انجام دهد.
وی با بیان اینکه فراکسیون
فرهنگیان مجلس پشتوانه خوبی برای فرهنگیان میباشد، اظهار کرد: در مورد
بودجه آموزش و پرورش متاسفانه مجموعه شرایط کشور اجازه نمیداد که جهشی از
نظر بودجه در آموزش و پرورش فراهم کنیم که امیدواریم با تحولی که در پیش
است حد قابل قبولی در سال آینده محقق شود.
رییس مجلس شورای اسلامی
اظهار کرد: دولت و مجلس اقدامی که سال گذشته برای آموزش و پرورش انجام
دادند آن را خیلی مورد قبول خودمان هم نمیدانیم، نه اینکه نمیخواستیم
بلکه نمیتوانستیم زیرا سطح بودجه کم شده بود و مسائل کشور، هستهای و همه
اینها اقتضائاتی داشت که باید همه را با هم میسنجیدیم که امیدواریم این
شرایط رو به بهبود باشد.
لاریجانی با بیان اینکه نیازمند نگاه نو به
آموزش و پرورش هستیم، گفت: تحولات جدی که در دنیا رخ میدهد تحول جدیتری
را در آموزش و پرورش ایجاد کرده است و این نگاه نو فقط تغییرات روبنایی
نیست. به عنوان مثال سند تحول تا حدی میتواند مسائل را زیر و رو کند.
وی
خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم این است که هرگونه تحولی که میخواهیم در
آموزش و پرورش ایجاد کنیم این تغییرات باعث نواندیشی در آموزش و پرورش شود
که طبیعتا باید مبتنی بر پژوهش باشد و در این راستا باید از کارهای
شتابزده پرهیز کرد زیرا آموزش و پرورش جایی نیست که اینگونه آزمایشات در
آن صورت گیرد.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید قبول کنیم
هرگونه تحولی که میخواهد انجام شود باید مبتنی بر پژوهشهای دقیق باشد،
افزود: از تصمیمهای فوری همواره ضرر کردهایم اما باید اکنون از تجربیات
دنیا استفاده کنیم که بر اساس اصول علمی به نتایج خوبی رسیدهاند. بعضی از
کشورها از نظر آموزش و پرورش روشهایی را دنبال کردهاند که منجر به پیشرفت
آنها شد و این خیلی به فرهنگ دینی ربطی ندارد بلکه تجربیات علمیشان موثر
بوده است.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مفهوم آموزش و پرورش در
دنیا در حال تغییر است، گفت: در گذشته توانمند کردن محور آموزش و پرورش بود
که در همین راستا کتابهای درسی تدوین شده و در اختیار معلمان برای تدریس
قرار میگرفت اما اکنون سیاستهای دنیا در آموزش و پرورش به دنبال این است
که شکوفا شدن را جایگزین شکوفا کردن کند تا این قابلیت در افراد به وجود
آید که همواره پیگیر موضوعات باشند، آموزش بپذیرند و رشد کنند.
وی
تصریح کرد: در آموزش و پرورش نسل جدید تربیت مساله مهمی است زیرا توانمند
شدن محور قرار میگیرد نه انباشت اطلاعات و به همین اندازه تربیت معلم هم
مهم است در واقع آموزش معلمی باید در راس کار قرار گیرد.
رییس قوه
مقننه در ادامه با اشاره به اینکه موضوع امنیت ملی امروز با آموزش کاملا
مرتبط است، گفت: حس هویت ملی، بالا بردن عشق به کشور و ایستادگی بر روی
آرمانهای کشور مستقیما به لحاظ امنیت ملی به آموزش ارتباط دارد. به عنوان
مثال سند امنیت ملی قرن بیست و یک آمریکا فصلی را به آموزش و پرورش اختصاص
داده است بنابراین تحولات پرشتابی در دنیای امروز در حال رخ دادن است.
لاریجانی
اظهار کرد: تجربه جهانی نشان میدهد که موضوع آموزش از سطح حاشیهنشین در
پیشرفت خارج شده و در متن پیشرفت و امنیت ملی قرار گرفته است.
وی
تاکید کرد: همیشه مسائل امنیت ملی امر فوری و فوتی نیست گاه امر درازمدتی
است و آموزش و پرورش از این منظر جزو امنیت ملی میباشد و اینکه چگونه از
این رویکرد جایگاه امنیت ملی را مورد حمایت قرار دهیم باید همه بخشها کمک
کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شکل فعلی آموزش و پرورش
شکل بسیار گستردهای است و اکثر مسئولان آموزش و پرورش وقت معتنابهی از
اوقات خود را صرف امور جاری میکنند اما افقی برای تحول هم باید در این
زمینه وجود داشته باشد و از سازوکارهای مختلفی استفاده کرد تا کیفیت بالا
برده شود.
لاریجانی با اشاره به اینکه تا حدی که میتوانیم باید
آموزش و پرورش را به سمتی ببریم که مردم مشارکت بیشتری داشته باشند، گفت:
به طور طبیعی وقتی که مردم مشارکتشان بیشتر شود سرمایه انسانی و مادی
بیشتری دست شما خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: حتما در مجلس آماده
هستیم که کمک کنیم سازوکارهایی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد که افراد
بیشتری علاقهمند شوند که به این نهاد کمک کنند.
رییس قوه مقننه در
ادامه سخنان خود تاکید کرد: باید از کارهای دکوری پرهیز کرد. امروز در
آموزش و پرورش احتیاج به کار دکوری نداریم، نیازی نیست. یا روش موجود خوب
است یا بخشهایی که نیاز به اصلاح دارد باید اصلاح شوند، احتیاجی به کارهای
نمایشی نداریم.
لاریجانی در ادامه عدالت آموزشی را مورد تاکید قرار
داد و گفت: به همان میزان که نظام ما موضوع عدالت برایش مهم است عدالت در
آموزش و پرورش هم مهم است. اینکه در روستاها و شهرها سطح آموزش و پرورش
متناسب با شهرهای بزرگ نباشد این بیعدالتی است.
وی همچنین به
آمارهایی که در مود بیسوادی اعلام شده است اشاره کرد و گفت: آمارهایی که
این روزها برای مساله بیسوادی داده میشود واقعا تاسفآور است و تا آنجایی
که بنده سوال کردهام ظاهرا هم این آمار درست است البته که این نقص مهمی
است و ما نمیتوانیم در کشورمان پیشرفت همراه با بیسوادی را ملاحظه کنیم.
رییس
مجلس شورای اسلامی افزود: مساله ما مدرکگرایی نیست بلکه افراد باید
توانمند باشند و با توجه به شرایط کشور را پیش ببرند. گرچه مدارکی به افراد
داده میشود که آن هم خیلی متناسب با بازار نیست بنابراین آموزش و پرورش
باید در این مسیر پیش قدم باشد و راهکاری ارائه دهد و ما در مجلس هم حتما
در بودجه به این مساله توجه میکنیم.
لاریجانی تاکید کرد: باید حرکت قوی صورت گیرد که بیسوادی در کشور از بین برود و در بدنه آموزش و پرورش این مساله وظیفه تلقی شود.
وی
همچنین به مقوله کنکور اشاره کرد و گفت: به طور طبیعی کنکور تنشی در آموزش
به وجود آورده است و ترس از آن باعث شده افراد در آموزش و پرورش از سنین
پایینتر خود را برای تستزنی آماده کنند که در این صورت با محتوای کافی
دروس آشنایی کمتری خواهند داشت و این اشکال است. حتی کشورهایی هم که کنکور
دارند همیشه از این مساله مینالند.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود:
البته در مجلس قانونی وضع شد که کنکور ظرف مدتی از بین برود که نشد که ما
در واقع به این سمت لکولک حرکت میکنیم.
لاریجانی با تاکید بر اینکه
آموزش و پرورش جایی است که باید ذهنها را توانمند کند، گفت: اگر سیستم
کنکور متناسب با این مساله در نظر گرفته نشود پاسخگو نخواهد بود بنابراین
یکی از سندهای مهم در تحول آموزش و پرورش باید مساله آزمون در این مقطع
باشد که چگونه رخ دهد که با تحولسازی سند صدمه نبیند.
وی در پایان
سخنان خود ابراز امیدواری کرد که در آموزش و پرورش مجموعهای از افراد
توانمند دینی و انقلابی حضور دارند که باید شاهد گامهای قوی حرکتهای آنها
باشیم و اطمینان داشته باشند که مجلس همراه و کمکحال آنهاست چرا که باور
داریم آموزش و پرورش رکن توسعه است و تحول در آموزش و پرورش به وسیله تحول
در معلمی و سرمایهگذاری بر روی آنها رخ میدهد