کد خبر: ۲۴۳۲۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۰۳ آبان ۱۳۹۰
مجمع عمومی سازمان ملل متحد از نامزدی جمهوری آذربایجان بعنوان عضو غیردائم شورای امنیت حمایت کرد و 155 کشور جامعه بین الملل به این مسئله رای مثبت دادند.

به گزارش 598، فارس به نقل از خبرگزاری «اینترفکس» نوشت: جمهوری آذربایجان در نتیجه رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای نخستین بار بعنوان عضو غیردائم شورای امنیت برگزیده شد. آذربایجان بعنوان نامزد عضویت در شورای امنیت از طرف کشورهای اروپایی توانست رای مثبت 155 کشور عضو جامعه بین المللی را بدست آورد، در حالیکه برای انتخاب نیاز به 129 رای داشت.  کشور اسلواکی، دیگر نامزد قاره اروپا، قبل از انجام رای‌گیری از درخواست خود در این مورد صرف نظر کرد.

پیش از این چند دور رای‌گیری در مورد نامزدی آذربایجان و اسلواکی بدون نتیجه پایان یافته بود و هیچیک از دو کشور نتوانسته بودند دو سوم کل آراء که برای تایید عضویت آنها در شورای امنیت لازم بود را بدست آورند.

لازم به یادآوری است که در ماه اکتبر کشورهای جمهوری توگو، پاکستان، گواتمالا و مراکش نیز بعنوان اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شدند.

عضویت اعضای جدید غیردائم شورای امنیت برای دو سال خواهد بود. این زمان از اول ژانویه سال 2012 آغاز خواهد شد که در نتیجه آن کشورهای بوسنی و هرزگوین، برزیل، گابون، لبنان و نیجریه به عضویت خود در این ارگان بین المللی پایان خواهند داد.

کشورهای روسیه، انگلیس، چین، فرانسه و آمریکا 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند که دارای حق وتو می‌باشند. علاوه بر اعضای دائم، 10 عضو غیردائم  هم در ترکیب شورای امنیت حضور دارند که در مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می‌شوند، بدین ترتیب که هر سال 5 عضو شورای امنیت تغییر پیدا می‌کند تا ترکیب این ارگان که تصمیمات بسیار مهم بین المللی را اتخاذ می‌کند، دائما در حال تغییر بوده و بتواند نشان دهنده نقطه نظرات اکثر کشورهای عضو جامعه بین الملل باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها