کد خبر: ۲۴۲۹۲۰
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
جایگاه «سازگاری و مدارا در خانواده» ازسوی استاد حوزه علمیه قم در حرم مطهر رضوی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی هادی استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته (22 مرداماه) در سلسله نشست های «دین نشاط زندگی» که در حرم مطهر رضوی برگزار می شود، به بررسی موضوع خانواده موفق با محور «سازگاری و مدارا در خانواده» پرداخت.

 

تفاوت سازگاری و تسلیم

 

وی با اشاره روایاتی در این زمینه اظهار داشت: بنا به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) سازگاری با مردم نیمی از عقل است، از طرفی نیز حضرت علی(ع) فرموده اند: حق گرفتنی است و دادنی نیست بنابراین واکنش در برابر ظلم از سوی مردم مورد شک و شبهه قرار می گیرد که آیا باید سکوت کرد یا بایست به هر قیمتی حق خود را گرفت.

 

مدرس جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: تسلیم بی تفاوت، تلاش نکردن و زمین گیر شدن است در حالیکه سازگاری نشستن و معطل بودن نیست بلکه تلاش برای یافتن بهترین راه حل است.

 

وی به محروم ماندن امیر مومنان(ع) از حق خود اشاره کرد و افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: من کنت مولا فهذا علی مولا؛ هرکه من مولای اویم علی نیز مولای اوست، اما شرایط چنان می شود که حضرت(ع) 25 از حق خویش محروم می مانند و امیر مومنان(ع) به جای جنگ و دست به شمشیر شدن به دنبال بهترین راه حل رفت و سازگار شدند، زیرا ممکن بود با جنگ و خونریزی حکومت نوپای پیامبر اسلام از هم بپاشد.

 

مسؤول آموزش گروه روانشناسی موسسه آموزش علوم انسانی قم عنوان کرد: گاهی بهترین راه حل سکوت است، گاهی مهربانی در برابر نامهربانی و گاهی نیز محکم ایستادن و کوتاه نیامدن در برابر طرف مقابل است.

 

موانع سازگاری

 

وی آشنا نبودن با خویش را مهم ترین مانع سازگاری عنوان کرد و افزود: از جمله کاربرد این روایت حضرت علی (ع) که می فرمایند: «خودشناسی سودمندترین معارف است» در مباحث خانواده و این مورد است.

 

این استادحوزه علمیه آشنا نبودن با ویژگی های طرف مقابل و بلد نبودن راهکار را از دیگر موانع سازگاری برشمرد و افزود: این موانع در زندگی ما مشکل ساز می شود، به طور مثال وقتی زن و مرد با ویژگی کلی همدیگر یا ویژگی منحصر به فرد همسر خویش آشنایی ندارند، زمینه سازگاری در زندگی فراهم نمی شود.

 

راهکارهای سازگاری

 

وی به راهکارهای سازگاری اشاره و عنوان کرد: بررسی و حل و فصل مشکلات، خود را جای دیگری گذاشتن، آینده نگر بودن در همه عرصه های زندگی، تغافل و چشم پوشی از عیب های اطرافیان از جمله راهکارهای سازگاری با توجه به احادیث و روایات است.

 

مدرس جامعه المصطفی(ص) در این زمینه بیان کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند: «اگر می خواهی کار بدی از بین برود، در گام اول آن را نادیده بگیر».

 

یادآور می شود، یازدهمین دوره سلسله نشست های «دین نشاط زندگی» با موضوع خانواده موفق شنبه تا پنج شنبه این هفته در حرم مطهر رضوی برگزار شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها