وی تصریح کرد: در رابطه با دین دو دیدگاه مطرح شده است: دیدگاه کسانی که دین را اززندگی و سیاست جدا می دانند و سکولار نامیده می شوند و دیدگاه کسانی که دین را برنامه زندگی انسانها می دانند و برگرفته از قرآن وعترت است و برای تمدن بشر کاربرد دارد که بنیانگذار این دیدگاه، امام خمینی(ره)و آیت الله خامنه ای هستند.
عضوهیات رییسه مجلس خبرگان افزود: وجه اشتراک تمدن اسلامی با سایر تمدنها دراین است که هر دو مدعیاند می خواهند زندگی آبرومندانه و آرامش وامنیت را برای پیروانشان فراهم می کنند.
استقلال، آزاداندیشی و امنیت؛ وجوه اشتراک تمدن اسلامی با سایر تمدن ها
آیت الله خاتمی با اشاره به آیه 112سوره نحل، امنیت، آرامش و آبادانی عمرانی و اقتصادی را سه جامعه مطلوب در تمدن اسلامی برشمرد و گفت: از دیگراشتراکات تمدن اسلامی و سایرتمدنها، استقلال است؛ جوامعی می توانند مدعی تمدن شوند که مستقل باشند.
وی با اشاره به آیات 17 و 18 سوره زمر، آزاداندیشی را به عنوان یکی دیگر از مشترکات تمدن اسلامی و دیگرتمدنها برشمرد وافزود: مردم دارای تمدن اسلامی دستورحزبی نمیشناسند و در راه حق ایستادگی می کنند. اهل حزب بازی و محدودکردن خود(دوگماتیسم)و گروه خاصی نیستند زیرا بسیاری از احزاب از دانشجویان به عنوان سکویی برای پرش خوداستفاده می کنند. دین اسلام وتمدن اسلامی صرف ادعا نیست و به آن عمل میشود اما سایرتمدنها فقط ادعا دارند و به گفته های خود عمل نمی کنند.
عضوهیات رییسه مجلس خبرگان با اشاره به عواملی که سبب تمایز تمدن اسلامی با سایرتمدنها می شود، اظهار کرد: باتوجه به اینکه درتمدنهای مادی بشری، عنصرمعنویت هیچ جایگاهی ندارد یکی از مهمترین وجوه افتراق، عنصرمعنویت است زیرا بن مایه تمدن اسلامی ازعنصرمعنویت تشکیل شده است.
وی بااشاره به آیه 125سوره حدید که لازمه آشتی بشر با خدا را، تشکیل جامعه اسلامی برشمرده است، افزود: ما معتقدیم بنیانگزاران تمدن واقعی بشری انبیا هستند که راه سعادت را نشان می دهند و رسالتشان ایجاد ارتباط بین خالق ومخلوق است .
تکلیف مداری مردم و مسؤولان، مهمترین وجه تمایز تمدن اسلامی از سایرین است
آیت الله خاتمی با اشاره به آیه 55سوره نور، اضافه کرد: اوج تمدن بشری درعصرظهوراست زیراعلم وصنعت و فناوری به اوج خودمی رسد. تاکنون دو حرف ازحروف علم آشکارشده است هنگام ظهور27حرف علم آشکارخواهدشد و بدون وجود تمدن اسلامی نمی توان ازعصر ظهور یاد کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سومین وجه افتراق تمدن اسلامی و سایر تمدنها را درمدیریت آن دانست و با استناد به آیات 40 و 41 سوره حجرات، افزود: یاران خدا اگر به قدرت برسند، قدرتشان را درخدمت دین به کارمی گیرند. اگردانشجویان بسیجی درعرصه مدیریت قرارگرفتند، آنوقت تمدن برجسته اسلامی تحقق می یابد.
وی معنویت را به معنای تکلیف مداری دانست و افزود: انس باخدا، جلوه معنویت، نماز قله آن و قرآن تجلی خداست، دعا به خودی خود مطلوب است و فقط وسیله گرفتن حاجات نیست. یکی ازجلوه های برجسته معنویت نیز، زیارت است که ارتباط روحی بامعصوم است.
آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: زیارت، عرض ادب به محضر معصومین(ع) وکلاس تربیت واخلاق و به منزله بیعت با امامان و اعلام موضع است.
یادآورمی شود دومین دوره کشوری «خط امام» با حضور دانشجویان بسیجی از دانشگاههای سراسرکشور در مشهد برگزار می شود.