کد خبر: ۲۴۰۱۴۰
زمان انتشار: ۰۹:۳۳     ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
یک مدرس رشته‌ی ارتباطات در پیشنهادی به صداوسیما درباره‌ی پخش تصاویر دلخراش از وقایع غزه بیان کرد: مدیران و سیاست‌گذاران محترم صداوسیما باید بتوانند به گونه‌ای در انتشار و انعکاس این اخبار ورود پیدا کنند که خالق اشباع نباشند و مخاطب را زده نکنند.
به گزارش پایگاه 598، علی‌اصغر محکی در گفت‌وگو با ایسنا، در ادامه مطلب بالا گفت: مخاطب تلویزیون گزینش‌گر است و می‌تواند از بین اخبار، صحنه‌ها و نمایش‌های تلویزیونی در شبکه‌های مختلف آنچه که بیشتر مورد نظر و طبعش هست را انتخاب کند و ببیند.

وی افزود: از طرف دیگر ما چه صحنه‌های دلخراش از وقایع غزه را نمایش دهیم و چه نمایش ندهیم، چنین جنایاتی در حال اتفاق افتادن است؛ البته درست است که نمایش دادن خشونت چنانچه باعث از بین رفتن حساسیت‌ها و اشباع دیدگاه نسبت به یک موضوع شود، می‌تواند در آینده مخاطره‌آمیز باشد، یعنی باعث شود حس تحریک‌کنندگی را از دست بدهد. لذا پیشنهاد من این است که مدیران صداوسیما باید بتوانند به گونه‌ای در انتشار و انعکاس این اخبار ورود پیدا کنند که هر زمان مخاطب ببیند اخبار مرتبط با این فجایع پخش می‌شود کانال را عوض کند،‌ چون به هر حال تصاویر دلخراش صرف نظر از این که افراد را تا چه اندازه تحریک می‌کنند از این نظر که تبدیل به عادت دیداری می‌شوند نیز رفته رفته تاثیر خود را از دست می‌دهند.

مدیر کل اداره مطالعات فرهنگی و اجتماعی تهران عنوان کرد: مدیران صداوسیما باید بتوانند از طریق بِه‌گزینی اخبار و تصاویر و انتشار متنوع در شبکه‌های مختلف به جای تکرار یکسری صحنه‌ها با استفاده از مستند‌هایی که به خواستگاه چنین اتفاقاتی اشاره دارد و همچنین با توجه به آثار و پیامدهای آن کمی از صرف اطلاع‌رسانی خارج شوند.

این دکتر ارتباطات ادامه داد: با جنبه‌ای مستندگونه و فارغ از جنبه‌های اشباع‌ساز و تکراری اخبار و تصاویر را منتشر کنند که لازمه‌اش این است که بیشتر به خودشان زحمت دهند و فعالیتشان را بیشتر کنند،‌ از افراد مستندساز حرفه‌ای کمک گیرند‌، فنون مرتبط با مونتاژ و ساخت مستندهای جذاب را به کار گیرند و به یک شیوه و با کانال‌های محدود، صرفا رفع تکلیف نکنند.

محکی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه نقش رسانه‌ها در پوشش اخبار غزه و دوری از پرداخت کلیشه‌ای چگونه باید باشد؟ گفت: موضوعِ مربوط به اخبار غزه از یک مساله صرفا سیاسی و ایدئولوژی خارج شده و بار انسانی و عاطفی وسیعی به خود گرفته است؛ یعنی جنایات بشری را که در حال حاضر در غزه‌ و فلسطین در حال اتفاق افتادن است نمی‌توان صرفا براساس بینش سیاسی و مواضع مرتبط با سیاست خارجی رصد کرد و پوشش داد، بلکه صرف‌نظر از اینکه ما در چه کشوری و در چه حوزه‌ی جغرافیایی زندگی می‌کنیم نوع بشر در غزه دچار آسیب، آزار و ظلم شده‌اند.

او تصریح کرد: معمولا فلش سیاست خارجی نظام‌ها اخبار رسانه‌ها را شکل می‌دهد و پردازش می‌کند؛ بر این اساس چه بسا در برخی از کشورها حجم و ابعاد این جنایات کمتر از آنچه که باید، نشان داده شود و بیشتر درباره‌ی اینکه چه کسی مقصر است صحبت شده باشد، در بعضی کشورهای دیگر نیز بیش از اینکه فعالیت‌های رسانه‌ای بخواهد یک ناظر بی‌طرف باشد، کمک کننده به حل و فصل موضوع باشد متاسفانه چنین نقش و کارکردی ایفا نشده است و به بیان صرف اخبار و رویدادها پرداخته‌اند.

محکی خاطرنشان کرد: این اسطوره‌ی قدیمی‌ای که رسانه ناظر بی‌طرف است و کار سیاست را باید سیاستمداران انجام دهند، در موضوع غزه باطل است و رسانه باید به عنوان وجدان افکارعمومی جهانی براساس پروتکل‌های بشردوستانه وارد عمل شود و نقش‌آفرینی خودش را در جهت تهییج و تحریک عواطف انسانی پاکِ مخاطبان ایفا کند تا بتواند جلوی رقم خوردن جنایت بیشتر را بگیرد.

وی اظهار کرد: هرگونه اعلام موضع و پخش تصاویری که یک جانبه بخواهد یک نظام سیاسی را از نظر خواستگاه اِعمال جنایات زیر سوال ببرد کفایت نمی‌کند بلکه باید درباره‌ی زیر پا گذاشته شدن اصول بشر دوستانه توسط هر کدام از طرف‌های درگیری بدون جهت‌گیری سیاسی ورود داشته باشد.

مدیر کل مطالعات فرهنگی و اجتماعی تهران افزود: اگر قرار است غیرنظامیان کشته شوند صرف‌ نظر از اینکه این غیرنظامیان مرتبط به کدام نظام سیاسی هستند، باید این قضیه محکوم شود و هیچ دلیل و توجیهی از سوی هر کدام از طرف‌های مخاصمه پذیرفتنی نیست.

وی در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با ایسنا بیان کرد: در داخل سازمان‌های رسانه‌ای جمع وسیعی از کارشناسان تبلیغات سیاسی مشغول کارند، این کارشناسان می‌توانند فکر خود را روی هم بگذارند و به شیوه‌ای بدیع و خلاقانه و با استفاده از نوآوری‌های تبلیغی کاری کنند که دسترسی بیشتری به اخبار مرتبط به غزه فراهم شود، اینکه ما خبرنگار مستقر در آنجا نداریم و یا شکل کار به گونه‌ای است که نمی‌توانیم از همه‌ی ابعاد موضوع مطلع شویم توجیه خوبی برای نوع پوشش دادن اخبار غزه نیست، با استفاده ازفناوری‌های اطلاعات و ارتباطات وهمچنین با استفاده از تمام ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توان سطح دسترسی را بالا برد.

محکی در پایان گفت: بنابراین جا دارد که چه رسانه‌های داخلی ما و چه رسانه‌های سایر کشورها متعهدانه و براساس رسالت مورد انتظار از آنها به عنوان یک سازمان انسانی و بشری ورود پیدا کنند و سطح پوشش اخبار مربوط به این جنایات را بالا ببرند و حجم اخبار در حال انتشار و کیفیت آنها را به گونه‌ای برجسته کنند که توجه بیشتری را نسبت به این موضوع جلب کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها