کد خبر: ۲۳۳۳۱۷
زمان انتشار: ۲۱:۵۴     ۰۸ تير ۱۳۹۳
به گزارش 598،عد از 4 سال انتظار جام جهانی فوتبال آغاز شد. هواداران زیادی از کشورهای مختلف به برزیل رفته اند تا تیم ملی خود را تشویق کنند. بنابراین در این مدت مصرف فست فود و نوشیدنی ها افزایش می یابد ، چه در برزیل و چه در کشورهای دیگر. تحقیقات در مرکز تحقیقاتی وب لویالتی پیش بینی کرده است که در انگلیس مردم حدود 459 میلیون دلار خرج فست فود و نوشیدنی‌ها می‌کنند. در هفته اول مسابقات 2010 آفریقای جنوبی فروش چیپس در انگلیس 10% و فروش شکلات 37% افزایش داشت. به نظر می رسد این الگو در تمامی مسابقات ورزشی پیگیری شود. در المپیک 2012 نیز فروش نوشیدنی های شیرین 10% افزایش داشت.

طبق گفته متخصصان سلامت عمومی، اسپانسرهای جام جهانی عموما فست فودها و نوشیدنی هایی مانند مک دونالد و کوکا کولا هستند. وجود این برندها در بین اسپانسرهای جام جهانی باعث خراب شدن تلاش هایی برای جلوگیری از چاقی مفرط می‌شود.

مک دونالد از سال 1994 اسپانسر جام جهانی بوده و کوکا کولا از سال 1978 با فیفا همکاری کرده است. کمپانی شکلات سازی کدبری نیز چند سالی است جزو اسپانسرهاست. همکاری با این کمپانی باعث تخریب تلاش‌ها برای کاهش مصرف غذاهای ناسالم می‌شود.

از سال 1980 میزان چاقی مفرط دو برابر شده است. در سال 2008 بیش از 1/4 میلیارد نفر از افراد بزرگسال اضافه وزن یا چاقی مفرط داشتند.

در سال 2012 بیش از 40 میلیون کودک زیر 5 سال در چنین شرایطی بودند. این آمارها نگرانی های عمومی ایجاد می‌کند.

هدف اصلی هر کمپانی برای اسپانسر شدن، فروش محصولاتش و سود کردن است. بنابراین با اسپانسر شدن، این کمپانی ها برای خود تبلیغ می کنند و مردم را تشویق به خرید محصولاتشان می کنند. برای مثال مک دونالد نرم افزار «مک دونالد گل» را برای جام جهانی امسال طراحی کرد. در اطراف زمین های بازی نیز معمولا بیلبوردهای پر زرق و برق این برندها به چشم می خورد و میلیاردها نفر که از تلویزیون بازی ها را تماشا می کنند شاهد این تبلیغات هستند.

سوزان سویتیرز، استاد دانشکده سلامت و علم از دانشگاه پوردو می گوید: شکی نیست که این تبلیغات بر سلامت کودکان تاثیر می گذارد. آنها این تبلیغات را همه جا می بینند. برای بسیاری از کودکان ورزشکاران الگو هستند و دادن چنین پیام هایی از سوی ورزشکاران خطری برای کودکان محسوب می‌شود.

شرکت کوکا کولا با فرستادن سفیر به کشورهای مختلف و تبلیغ فعالیت بیشتر و ورزش در میان مردم پیام ضد و نقیضی را پراکنده است. این پیامها از سوی یک شرکت تولید کننده نوشیدنی‌های شیرین منطقی نیست.

گفته می‌شود که هدف اصلی برندهای فست فود و نوشیدنی‌ها در بازیهای ورزشی تشویق مردم به ورزش و فعالیت است، با این حال میزان تلاش و هزینه ای که این کمپانی ها انجام می دهند، بیشتر برای فروش محصولاتشان است تا تشویق مردم به فعالیت فیزیکی و ورزش. فیفا پیش از این اسپانسر شدن را برای شرکت‌های دخانیات و تولید سیگار ممنوع کرده است.

ترنس استفنسون ، متخصص کودکان از دانشگاه رویال کالج انگلیس می گوید: برای برگزاری مسابقات ورزشی باید از راههای دیگری برای تامین هزینه ها استفاده کرد و نباید گذاشت که فست فودها اسپانسر شوند.

خبر


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها