کد خبر: ۲۳۱۴۳۲
زمان انتشار: ۱۸:۵۱     ۳۰ خرداد ۱۳۹۳
اختلاف نظر درباره محتوا و نحوه نگارش وجود دارد/
وزیر امور خارجه کشورمان گفت:‌وارد مرحله نگارش توافقنامه شدیم اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم روی یک چیز مشترک توافق داریم. و در موضوعات اساسی هنوز به تفاهم نرسیدیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (جمعه) در پایان پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو (راه‌حل جامع هسته‌ای) در جمع خبرنگاران ایرانی به تشریح روند مذاکرات پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: مذاکرات فشرده بود و هنوز ادامه دارد. امروز از صبح رایزنی‌ها ادامه داشت و یک دور بنده با خانم اشتون دیدار داشتم. هم اکنون آقای عراقچی و روانچی و بقیه اعضای تیم ما با معاون اشتون مشغول کار روی مقدمه متن هستند.

ظریف افزود: در این دور وارد مرحله نگارش شدیم. نمی‌توانیم بگوییم متن مشترک داریم. در بسیاری از موارد اختلاف نظر در مورد محتوا و نحوه نگارش وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: طرف مقابل با آمادگی لازم برای ورود به مذاکره جدی براساس واقعیات وارد مذاکره نشده است

ایران براساس سیاست‌هایی داریم و هم براساس آنچه در برنامه اقدام  مشترک ژنو توافق کردیم راه‌حل‌هایی را پیشنهاد کرد که ما را برساند به اهدافی که در برنامه اقدام وجود دارد.

وی ادامه داد: ایران به عنوان قربانی سلاح‌های کشتار جمعی همواره سیاستش این بوده که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ما ندارد.

ظریف ادامه داد: احساس می‌کنیم مواضع زیاده خواهانه وجود دارد. ایران حاضر نیست در برابر زیاده خواهی از منافع و حقوق ملت ایران صرفنظر کند.

وزیر خارجه گفت:‌ ما از ابتدا حرف منطقی می‌زنیم و ودیدگاه‌هایمان را براساس حقوق بین‌الملل و راهکار مبتنی بر توافقات گذشته ارائه می‌دهیم و روی حرفمان می‌ایستیم. حسن نیت کامل داریم و از ابتدا برای رسیدن به توافق آمده‌ایم و این میزان صرف وقت برای اتلاف نبوده و نیازی به خرید وقت نداریم.

وی گفت:‌با مقاومت مردم در شرایط خوبی هستیم. می‌خواهیم به نتیجه برسیم ولی اصرار داریم در رسیدن به نتیجه حقوق مردم ایران حفظ شود. ده ساعت روی متن به صورت مشترک کار شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در تیم ایرانی شاید صدها ساعت روی متن کار کردیم.

وی افزود: دیدگاه‌های ما جدی، مبنایی و منطبق بر اصول بین‌‌الملل است.

ظریف درباره دور بعدی مذاکرات عنوان کرد: از روز دوم ژوئیه (11 تیر ماه) به وین خواهیم آمد و تا زمانی که مذاکره نیاز و مفید باشد مذاکره را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم. امیدواریم با واقع بینی طرف مقابل به نتیجه برسیم. ایران حسن نیت خود را نشان داده است و آژانس امروز اعلام کرد ایران به تعهداتش عمل کرده است و هم پایداری خود بر حقوقمان نشان دادیم و جدیت خود را نشان دادیم.

وی در پاسخ به سؤالی گفت که تاکنون یک موضع از مجموعه کشورها ارائه شده و در برخی موارد می‌توان گفت این موضع سخت‌ترین عضو است. این یک واقعیتی است که نیاز است همه اعضای 1+5 در داخل با جدیت بیشتری تلاش کنند به موضعی برسند که موضع مشترک و در جهت رسیدن به راه‌حل باشد.

وی تصریح کرد: با موضع گیری توافق حاصل نمی‌شود. ما برای رسیدن به راه‌حل اینجا آمده‌ایم.

ظریف گفت: تعریف نیازهای عملی ایران مشخص است.

وی درباره لغو دائمی تحریم‌ها که سؤال یکی از خبرنگاران گفت: در روابط بین‌الملل با دولت‌ها بحث دارید کما اینکه در تصمیم‌گیریهایی که می‌شود دولت ایران باید تصمیم‌گیری ها را دنبال کند البته هر دولتی سازوکارهای داخلی هم دارد. از نظر ما مهم نیست که آمریکایی ها چگونه می‌خواهند مشکلی که در داخل درست کردند حل کنند. با کمال احترام این مشکل آنهاست مشکل بنده نیست. اگر دولت آمریکا خود را متعهد به کاری می‌کند باید براساس برنامه اقدام مشترک تمام تحریم‌ها برداشته شود. مذاکرات با برنز وارد این جزییات نشد.

وی در پاسخ به سوالی گفت:‌ این متن بیش از کلمه پرانتز دارد. تعداد پرانتزها در متن سیار طبیعی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فرصت استثنایی برای جامعه بین‌الملل وجود دارد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها