به گزارش خبرنگار «نیمرخ» برنا، «لری دی. روزن» استاد روانشناسی در
دانشگاه کالیفرنیا در سال 2011 تحقیقاتی با موضوع «بررسی تاثیر فیسبوک و
تکنولوژیهای دیگر بر روی سلامتی و به-زیستی جوانان امروز» انجام داد که
نتایج جالبی دارد.
طبق این تحقیقات کودکانی که والدین آنها در
مورد فعالیتهای اینترنتی پرسشی نمیکنند و مواظب استفاده از فیسبوک
نیستند، دارای سطح پایینتری در سلامت بوده، دارای صفات خود شیفته هستند و
به نسبت هم دورهای های خود که والدینشان برای آنها محدودیتهای برای
استفاده از تکنولوژیهای جدید قائلند عملکرد تحصیلی پایینتری دارند.
روزن
دریافت دانش آموزانی که در طول روز بیشتر از فیسبوک استفاده میکنند،
زمینه بیشتری برای ابتلا به اختلالات ذهنی دارند و در مدرسه نمرات بدتری
میگیرند و نسبت به کسانی که کمتر از این رسانهها استفاده می کنند آمادگی
بیشتری برای بیمار شدن دارند.
روزن میگوید«کودکان همان
جوری به تکنولوژی نگاه میکنند که ما به هوا نگاه میکنیم. برای آنها
تکنولوژی ابزار نیست بلکه آنها با تکنولوژی میخوابند و با تکنولوژی
بیدار میشوند و تکنولوژی قسمتی از زندگی آنها شده است»
در
یک مطالعه انتشار نایافته، روزن عادات 279 دانش آموز راهنمایی، دبیرستان و
دانشجویان را مورد بررسی قرار داد. وی میزان زمان درس خواندن هر دانش آموز
و دانشجو را قبل از چک کردن فیس بوک یا فرستادن پیام به یکی از دوستان
اندازه گیری کرد.
دانش آموزانی که بین درس خواندن و استفاده از این
تکنولوژیها در رفت و آمد بودند نسبت به دانش آموزانی تا درسشان تمام نشده
به فیس بوک نمیرفتند یا پیام نمیدادند، نمرات بدتری گرفتند.
روزن میگوید : حتی چک کردن فیس بوک در هر ده دقیقه یکبار پیش بین نمره است.
در
مطالعه ای دیگر روزن از 1000 والد پرسید که کودکانشان چه میزان زمان را
صرف آنلاین شدن، عادات غذایی، ورزش روزانه و دیگر تکنولوژیها مانند بازی
های ویدئویی میکنند.
روزن بعد از بررسی دریافت که عادات غذایی، کمبود ورزش و استفاده از تکنولوژی تاثیرات قدرتمندی بر سلامتی کودکان دارند.
به
گفته روزن «چند ساعت استفاده کردن از رسانه ها سلامتی را به شکل گستردهای
از دوره ابتدایی تا دوره دبیرستان تحت تاثیر قرار میدهد. این افراد بیشتر
مریض میشوند، روزهای بیشتری گزارش میکنند که شکم درد دارند، افسردگی
بیشتری نشان میدهند و رفتارهای بدی در مدرسه دارند».
روزن برای
بررسی تاثیرات مشابه رسانههای اجتماعی بر روی سلامتی ذهنی با بررسی
تحقیقات استنباط میکند که استفاده مداوم به خصوص از فیس بوک میتواند
نشانهها و سندرمهای اختلالات شخصیت را در میان جوانان پیش بینی کند.
یافته
های ابتدایی وی نشان میدهد در نوجوانان استفاده غالبی از فیس بوک تنها با
شخصیت خودشیفته در ارتباط است اما برای جوانان استفاده از فیس بوک با
نشانههای اختلالات مختلف شامل شخصیت خودشیفته، اختلالات شخصیت ضد
اجتماعی، اختلال دو قطبی و اختلال شخصیت مرزی در ارتباط است.
همچنین
طبق این تحقیقات رسانههای اجتماعی تاثیرات مثبتی هم بر جوانان دارد. در
سال 2011 روزن و همکارانش دریافتند جوانانی که در فیس بوک زمان بیشتری را
سپری می نند توانایی بیشتری در همدلی مجازی دارند. این همدلی همدلی واقعی
را نیز پیش بینی می کند.
تحقیقات از تاثیر سبک های فرزند پروری
حمایت می کند. روزن در سال2007 دریافت فرزندِ والدینی که از سبک فرزند
پروری مقتدرانه استفاده میکنند، سبکی که در آن محدودیتها روشن است و در
مورد نتایج منفی احتمالی صحبت میشود، به نسبت کسانی که سبک تربیتشان
وظیفه محور است، گرایش کمتری به اینترنت دارند، دارای عزت نفس بیشتری
هستند و افسردگی کمتری نشان میدهند.
در واقع نمیتوان همه روابط
کودکان و نوجوانان را چک کرد و برای همه فعالیتهای آنها محدودیت قائل
شد. بایستی والدین فعالیت کودکان خود را ارزیابی کنند و آنها را از
ارتباطات مشکلزا منع کنند.
همچنین نیاز است والدین به جریانهای
اینترنتی و آخرین تکنولوژیها، وب سایتها و در کل آنچه کودکان امروز با
آنها درگیر هستند توجه کنند.
به گفته روزن «باید با کودکان خود صحبت کنید؛ 1 دقیقه حرف بزنید و 5 دقیقه گوش دهید».