کد خبر: ۲۳۰۲۵۵
زمان انتشار: ۲۰:۲۲     ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

به گزارش 598، کریستوفر می‌یر، سفیر انگلیس در آمریکا در جریان جنگ عراق در پاسخ به اظهارات بلر گفت: آقای تونی بلر، جنگ ساده‌ لوحانه شما محرک این خشونت وحشیانه درعراق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، کریستوفر می‌یر نوشت: سال گذشته در جریان دهمین سالروز حمله آمریکا و انگلیس به عراق، تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس تلاش داشت تا تصمیم خود را برای حمله به عراق توجیه کند و می‌گفت که "عراق امروز با سرنگونی صدام جای بهتری است. یک لحظه به تبعاتی فکر کنید که اگر رژیم صدام باقی می‌ماند، بر جای می‌گذاشت".

وی افزود: آلستر کمپبل، مشاور بلر نیز گفت که انگلیس باید از نقشی که در عراق ایفا کرده است، به خود افتخار کند. اما امروز نه آقای بلر و نه آقای کمپبل نمی‌توانند چنین سخنانی بگویند،‌ عراق امروز به چنان خشونت و بی‌نظمی‌ای دچار شده است که تمامیت ارضی آن در خطر است. یک گروه وحشی به نام داعش بیشتر مناطق عراق را گرفته است و حتی ممکن است زمانی که شما این متن را می‌خوانید به بغداد نیز رسیده باشد. آن‌ها به راحتی ارتش عراق را که با هزینه بسیاری توسط آمریکا تجهیز شده و آموزش دیده بود، پشت سر گذاشتند: درست مثل فروکردن چاقو در کره. عراق در آستانه جنگ داخلی است و در همین حال کردها در شمال، شهر کرکوک را به دست گرفته‌اند و احتمالا گام بعدی آن‌ها تشکیل کشور مستقل است.

کریستوفر می‌یر در ادامه نوشت: هرج و مرج عراق دلایل بسیاری دارد و مهم‌ترین آن‌ها شاید اقدام 10 سال پیش جورج بوش، رییس جمهوری سابق آمریکا و تونی بلر برای سرنگون‌کردن صدام باشد چرا که آن‌ها به تبعات سرنگونی یک دیکتاتور فکر نکردند. عراق نیز میان دو گروه شیعه و سنی تقسیم شده است و اگرچه در مواقع بسیاری با یکدیگر هماهنگی دارند اما در واقع با یکدیگر در رقابت هستند. حتی در سوریه نیز جنگ بین سنی و شیعه است. ریشه خشونت هر دو کشور ناشی از کشمکش شدید میان عربستان و ایران است.

این مقام انگلیسی تصریح کرد: این شرایط مشابه وضعیت قرن 17 میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها است که منجر به 30 سال جنگ خونین و ویرانی اروپای مرکزی شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها