کد خبر: ۲۲۸۰۶۳
زمان انتشار: ۱۰:۴۹     ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
یک کارشناس ترک خاطر نشان کرد ترکیه در ابتدای ناآرامی های سویه در پی آن بود تا حکومت بشار اسد را سرنگون کند و تصور می کرد که با این اقدام از حمایت کامل غرب برخوردار می شود، اما غرب به آنکارا پشت کرد و ترکیه را تنها گذاشت.

"باکرات استوکیان" سردبیر هفته نامه "آگوس" چاپ استانبول-ترکیه در رابطه با استراتژی دولت در قبال اقلیت های قومی گفت: سیاست دولت ترکیه در کل علیه اقلیت های قومی بوده اما از زمان روی کار آمدن رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه زندگی اقلیت های قومی به طور محسوس تغییر کرده و اوضاع خیلی بهتر از قبل شده است زیرا این دولت مبانی اتحادیه اروپا را اولویت برنامه های خود قرار داده است.

وی درباره با وضعیت دادگاه "هراند دینک" سردبیر فقید نشریه "آگوس" که در 19 ژانویه 2007 به دست افراط گرایان ترکیه ترور شد، گفت: با وجود آنکه عامل قتل هراند دینک، دولت ترکیه، پلیس، نیروهای امنیتی و دیگر ارکان دولتی بوده اند زیرا زمینه های قتل وی را فراهم کردند، دادگاه تنها قاتل را متهم شناخته و به نقش عاملان دیگر توجهی نکرده است.

دادگاه قاتلان دینک به یکی از جنجالی ترین دادگاههای تاریخ ترکیه تبدیل شده و تا به امروز نیز با وجود صدور حکم برای قاتل و برخی از دستیارانش انگشت اتهام اکثر فعالان سیاسی اجتماعی ترکیه در این مسئله به سوی دولت آن کشور نشانه رفته است.

تصویری از نسل کشی ارامنه

سردبیر هفته نامه آگوس درباره اقدام کم سابقه اردوغان به خاطر عذرخواهی از کشتار ارامنه گفت در وهله اول باید متذکر شوم که اردوغان به خاطر این اقدام عذرخواهی نکرد و تنها ابراز تسلیت کرد که آن هم قلبی و صمیمیانه نبود و ارامنه با چنین پیام تسلیتی تسکین نمی یابند، اما در عین حال خوشحالیم که چنین ابراز تاسفی را از زبان نخست وزیر می شنویم و با این ابراز تسلیت اگرچه وارد مرحله جدیدی از عدالت خواهی نشده ایم، اما نشان دهنده تلاش دولت برای بهبود وضعیت کنونی اقلیت ها در ترکیه است.

تاکنون در تاریخ جمهوری ترکیه هیچ مقام ارشد دولتی با لحنی که اردوغان در سالگرد واقعه تاریخی کشتار ارامنه به دست امپراتوری عثمانی از آن یاد کرده، از این واقعه تاریخی ابراز تاسف نکرده است، اما این اقدام از سوی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که به احتمال زیاد سودای کسب مقام ریاست جمهوری در تابستان سال جاری را در سر می پروراند، صورت گرفته است.

سردبیر هفته نامه آگوس درباره آینده روابط ترکیه و سوریه گفت: ترکیه در ابتدای ناآرامی های سویه در پی آن بود تا با اقداماتی حکومت بشار اسد را سرنگون کند و تصور می کرد که با این اقدام تمام حمایت غرب را از آن خود می کند، اما غرب به آنکارا پشت کرد و ترکیه را تنها گذاشت.

باکرات استوکیان گفت: ترکیه هم اکنون به سختی می تواند از موضعی که در قبال سوریه گرفته عقب نشینی کند و استراتژی در پیش گرفته آنکارا از حمایت غرب برخوردار نبود و خود ترکیه نیز نمی توانست به خودی خود وارد جنگ با سوریه شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها