کد خبر: ۲۲۷۴۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۲     ۱۹ مهر ۱۳۹۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، صبح امروز شماری از مسئولان وزارت مبارزه با مواد مخدر، اعضای پارلمان و پلیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان با حضور در یک مرکز تجمع معتادان در غرب شهر کابل، حدود 120 تن از معتادان را جمع آوری و غرض مداوا به مراکز ترک اعتیاد انتقال دادند.

این مرکز تجمع معتادان در زیر یک پل بزرگ و معروف شهر کابل به "پل‏سوخته" قرار دارد و صدها تن از معتادان شب و روز در آن سپری می‌کنند.

در میان آنان جوان و پیر وجود دارد و برخی از آنان اذعان می‌کنند که بیش از 20 سال معتاد به مواد مخدر هستند.
جمع آوری معتادان از شهر کابل
 
امکانات ضعیف برای ترک اعتیاد
 
"عبدالقیوم ثامر" سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان تعداد معتادان مواد مخدر افغانستان را یک میلیون نفر عنوان کرد. به گفته وی، از این رقم بین 10 تا 15 هزار تن از آنان تنها در شهر کابل به سر می‏برند و برای این تعداد فقط یک درصد امکانات درمانی وجود دارد.
ثامر با بیان این که در حال حاضر 50 مرکز ترک اعتیاد در افغانستان فعال است، اظهار داشت: تنها 9 مرکز از این مراکز در شهر کابل قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در راستای جلوگیری و پیش‏گیری از اعتیاد تلاش‏هایی را انجام داده و امید است که با اجرای برنامه ملی آگاهی عمومی، از افزایش تعداد معتادان در افغانستان جلوگیری شود.
سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، برنامه جمع‏آوری معتادان را از سطح شهر کابل اجباری ندانست وافزود: هر کسی که به اعتیاد دچار باشد، می‏تواند شامل برنامه مداوا شود.
 
تلاش برای دستگیری قاچاقچیان بزرگ
 
ثامر با بیان این که وزارت مبارزه با مواد مخدر تلاش می‏کند تا با یک سلسله برنامه‏های وسیع قاچاقچیان اصلی مواد مخدر را هدف قرار دهد، از سایر نهادهای مسئول نیز خواست تا در این راستا تلاش بیشتری بخرج دهند.
سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان از وزارت بهداشت افغانستان خواستار همکاری‏های بیشتر در زمینه مداوای معتادان مواد مخدر شد.
به گفته وی، وزارت بهداشت در این زمینه همکاری لازم را ندارد.
ثامر اظهار امیدواری کرد که در پنج سال آینده این وزارت بتواند ظرفیت مداوای معتادان را تا 40 درصد افزایش دهد.

جمع آوری معتادان از شهر کابل
 
انتقاد از عدم همکاری جامعه جهانی
 
"فاطمه نظری" نماینده مردم کابل در پارلمان افغانستان با بیان این که منطقه پل سوخته با گرد آمدن صدها معتاد، چهره ای خطرناکی بخ خود گرفته است، گفت: خانواده‏هایی که در اطراف این منطقه زندگی می‏کنند به شدت در معرض خطر قرار دارند.
این عضو پارلمان افغانستان از کشورهای کمک کننده به افغانستان انتقاد کرد که در زمینه کاهش کشت، قاچاق و مداوای معتادان مواد مخدر همکاری لازم را ندارند.
وی افزود: جامعه جهانی باید نیازمندی‏های پلیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان را برطرف کند.
نظری اظهار امیدواری کرد که روند جمع‏آوری معتادان در تمام شهر کابل اجرا شود.
 
برگشت دوباره معتادان پس از مداوا به آغوش اعتیاد

"سهراب" رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کابل، با اشاره به یکی از معتادن حاضر در محل اظهار داشت: این فرد 3 بار دیگر نیز مداوا شده اما دوباره بسوی مواد مخدر بازگشته است.
وی دلیل برگشت به سوی مواد مخدر را فقر، بیکاری و عدم اشتغال دانست و گفت: بیماران مواد مخدر پس از مداوا به دلیل بیکاری دوباره به این عمل زشت روی می‏آورند.
 
واکنش معتادان در مقابل رسانه‌ها
 
هنگامی ‏که شماری از خبرنگاران مشغول تهیه عکس‏ و تصویر از معتادان بودند، واکنش معتادان دیدنی بود.
شماری از آنان صورت خود را می‏‏پوشاندند، برخی فرار می‏کردند و تعدادی هم تنها نگاه معناداری به لنز دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری می‏انداختند.
اما در این میان جوانی خوش صورت از خبرنگاران خواست تا از وی عکس و یا فیلم تهیه نکنند زیرا نمی‏خواست تا تصویر او را نامزدش ببیند.
در همین حال، یکی دیگر از این افراد به خبرنگاران هشدار داد تا از کسانی که نامزد دارند عکس و یا فیلم تهیه نکنند زیرا نمایش هویت آنان سبب بربادی زندگی آنها می‏شود.

جمع آوری معتادان از شهر کابل
 
افزایش جرائم اجتماعی
 
شماری از معتادان و برخی از ساکنان نزدیک به محل تجمع معتادان مخدر در غرب شهر کابل از وقوع رویدادهای هولناک خبر می‌دهند.
یکی از معتادان در شب‏ها از ورود برخی زنان و کودکان معتاد به این محل خبر داد و این اظهارات را یکی از ساکنان این منطقه نیز تأیید کرد.
وی که خود را "کریم" معرفی کرد، به خبرنگار فارس گفت: برای پرداخت هزینه مواد مخدر به دزدی، گدایی و گاهی به رهگیری مجبور می‏شوم.
وی افزود: مواد مخدر مورد نیاز خود را بدون هیچ مشکلی از این همین نقطه تهیه می‌کنم.
براساس گزارش‏ها، کشت، قاچاق و اعتیاد به مواد مخدر بزرگ‏ترین چالش افغانستان پس از ناامنی و تروریسم محسوب می‌شود.

جمع آوری معتادان از شهر کابل

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها