کد خبر: ۲۲۶۲۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
وزارت امور خارجه فرانسه می‌گوید ایران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعلل می‌ورزد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیوز، فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با کندی بسیار پیش می‌رود و هشدار داد مادامی که نتایج محسوسی در خصوص فعالیت‌های اتمی ایران به دست نیاید، 1+5 هیچ توافق بلندمدتی را با تهران امضا نخواهند کرد.

 

به گزارش رادیو فردا(Radio Farda) به نقل از خبرگزاری رویترز، رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه، ششم خردادماه، در عین تاکید بر پایبندی ایران به توافق موقت هسته‌ای ژنو مدعی شد که با این‌ حال علیرغم تلاش‌های بسیار آژانس، همکاری ایران با این سازمان در خصوص شفاف‌سازی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی خود، با کندی بسیار پیش می‌رود.

 

نادال افزود که ایران باید ثابت کند به دنبال تولید سلاح اتمی نیست و دستیابی به نتایج محسوس در این زمینه برای عقد توافقی بلندمدت و نهایی ضروری است.

 

مهلت شش‌ماهه توافق موقت هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی ۳۰ تیرماه به پایان می‌رسد و به گفته نادال تا آن زمان اقدامات بیشتری باید صورت بگیرد.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوم خردادماه در گزارش تازه خود اعلام کرد که ایران در چارچوب توافق ژنو، ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد خود را کاهش داده و به برخی نگرانی‌های آژانس پاسخ داده است.

 

 

به نوشته دویچه وله(DW)، فرانسه این ادعا را در حالی طرح کرده است که طبق آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی به آژانس اجازه تحقیق در مورد اتهام تحقیقات احتمالی ایران در زمینه ساخت بمب اتمی را داده است.

 

در عین حال بازرسان آژانس ۳۱ اردیبهشت‌ماه پس از مذاکره با مقام‌های سازمان انرژی اتمی در تهران اعلام کردند که ایران متعهد شده است تا در راستای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود پنج اقدام عملی دیگر را اجرایی کند.

 

محمدجواد ظریف نیز روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در کنسولگری ایران در استانبول، اظهار داشت که آنچه در مذاکرات با کاترین اشتون در موردش توافق شده، "روش ادامه کار" بوده است.

 

وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران از کشورهای غربی خواست تا در مقابل هرگونه فشار که از سوی گرو‌های ثالث خارج از دایره مذاکرات اعمال می‌شود، مقاومت کنند. او بدون ذکر نامی از اسرائیل گفت: «امیدواریم طرف مقابل نیز با واقع‌بینی و به دور از تصورات موهومی که ممکن است برخی گروه‌های فشار یا برخی افراد خارج از مذاکرات در سر داشته باشند، با جدیت وارد مذاکره شوند.»

 

محمد جواد ظریف رسیدن به نتیجه در مذاکرات هسته‌ای را "کاملا امکان‌پذیر" دانسته و گفته است که ایران مذاکرات را "با جدیت، دقت و بدون عجله" پیگیری‌می‌کند.

 

 

کاترین اشتون و محمد جواد ظریف روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۲۶ و ۲۷ مه/ ۵ و ۶ خرداد) در شهر استانبول با یکدیگر دیدار داشتند. دور پیشین این مذاکرات که حدود دو هفته پیش برگزار شد، بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسیده بود.

 

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵، روز سه‌شنبه خبر داد که دور بعدی مذاکرات با ایران از روزهای ۱۶ تا ۲۰ ژوئن (۲۶ تا ۳۰ خرداد) در شهر وین برگزار می‌شود. به گفته وی، کاترین اشتون و محمد جواد ظریف‌، در دو روز گذشته "گفت‌وگوهایی بسیار طولانی و سودمند" داشته‌اند که می‌تواند در پیشبرد مذاکرات مؤثر واقع شود.

 

مایکل مان افزود بی‌نتیجه بودن دور پیشین مذاکرات سبب شده بود تا تردید‌هایی نسبت به حصول توافق نهایی با ایران در روز ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) ایجاد شود.

 

سخنگوی کاترین اشتون گفته است که نماینده گروه ۱+۵ و وزیر امور خارجه ایران در جریان گفت‌وگوی غیررسمی اخیر خود در استانبول، بر سر برگزاری دیداری در سطح کارشناسی در آینده نزدیک به توافق رسیده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها