کد خبر: ۲۲۱۲۸۴
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
"گروه‌های مرتبط با القاعده که شرق سوریه را در اختیار داشته و در غرب عراق نیز حضور دارند، تنها به میزان بیشتری زمان نیاز دارند تا خشونت‌های خود را به جهان اطراف نیز نشان دهند. مسیر برای آن‌ها در جهت اقدام به حوادثی همچون 11 سپتامبر 2001 و هفت ژوئیه 2005 باز است."

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشته است: «کسانی که نسبت به تمایلات درازمدت افراطیون تردید دارند می‌توانند به یک ویدیوی جدید که از سوی آن‌ها منتشر شده است مراجعه کنند.

در این ویدیو تعدادی از مبارزان خارجی دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، روادید خود را پاره کرده و به آتش می‌اندازند تا تعهد دائمی خود به جهادشان را نشان دهند. نوع پاسپورت‌های آن‌ها نشان می‌دهد که از کشورهای عربستان و اردن هستند، در این ویدیو یک افراطی کانادایی به زبان انگلیسی، کانادا و آمریکا را به نابودی تهدید می‌کند.

یک شبه نظامی اردنی نیز خطاب به حکومت این کشور می‌گوید که آن را نابود خواهد کرد، افراطیون دیگری از عربستان، مصر و چچن روسیه نیز اظهاراتی مشابه بیان می‌کند.

داعش و جبهة النصره که شاخه رسمی القاعده در سوریه است، کنترل بخش‌های زیادی را در دست داشته و می‌توانند از رود دجله تا دریای مدیترانه و همچنین از مرز اردن تا جنوب ترکیه عملیات‌هایی را صورت دهند.

این تهدیدهای گروه‌های افراطی هراس کشورهای همسایه عراق را در پی داشته است. براساس گزارشی که توسط گروه بین‌المللی بحران منتشر شد، عوامل مسلح القاعده برای ترکیه مشکل‌آفرین خواهند بود.

یک مقام ترک نیز در این خصوص گفت: ما یک کشور سکولار هستیم و ایدئولوژی القاعده در این جا جایی ندارد، اگر آن‌ها به هدف خود در سوریه نرسند ترکیه را سرزنش کرده و به ما حمله می‌کنند.

وی ادامه داد: به یاد داشته باشید که هزاران افراطی خارجی که وارد سوریه و عراق شده‌اند عمدتاً‌ از مرز 510 مایلی ترکیه و سوریه این مسیر را پیموده‌اند.

اردن نیز نشان داده است که نسبت به حمایتی که از مخالفان مسلح سوریه از طریق مرز این کشور صورت می‌گیرد به شدت نگران است.

دستگاه اطلاعاتی اردن، عربستان و آمریکا در تلاش‌اند تا یک "جبهه جنوبی" اطراف درعا که از مبارزان میانه‌رو و سکولار تشکیل می‌شود، ایجاد کنند.

اما اردنی‌ها نسبت به این ایده رغبت زیادی ندارند، آن‌ها دیگر مانند سال‌های گذشته معتقد نیستند که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ممکن است شکست بخورد.

آن‌ها همچنین نسبت به سرنوشت 2000 افراطی اردنی که اکنون در سوریه حضور دارند نگران هستند زیرا مشخص نیست که آن‌ها پس از بازگشت به اردن چه حوادثی رغم بزنند.

در همین راستا نیروی هوای اردن در 16 آوریل به تعدادی از خودروهایی که از سوریه در حال ورود به اردن بودند حمله کرد.

دولت سوری نیز ارتباط با این خودروها را تکذیب کرده بود.

حتی وزارت خارجه آمریکا نیز در گزارش سالانه خود درخصوص تروریسم که هفته پیش منتشر شد اعلام کرد که گروه‌های مشابه القاعده در حال قدرت گرفتن هستند.

اما در واقع شرایط از این هم وخیم‌تر است زیرا گروه داعش کنترل بخش‌های سنی‌نشین عراق را در دست گرفته است.

علاوه بر این نوری مالکی، نخست وزیر عراق نیز برای ترغیب شیعه‌های این کشور که به او رای بدهند در سخنرانی خود در قدرت داعش مبالغه کرد. وی همچنین سعی کرد که توجه رای‌دهندگان را از فساد دولت خود دور کرده و به سوی خطر انقلاب سنی‌ها علیه حکومت این کشور جلب کند.

نتیجه این اقدام نیز پس از مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی عراق روشن خواهد شد. اما حقیقت این است که عدم شایستگی ارتش و سیستم سیاسی عراق واقعیت دارد.

نیروهای مسلح این کشور در مبارزه با افراطیونی که به استان الانبار نفوذ کرده بودند متحمل 5000 کشته شدند. همچنین این نیروهای مسلح حقوق کمی دریافت کرده و با کمبود غذا نیز روبرو بودند.

هر چند ممکن است دولت عراق پس از مشخص شدن نتایج انتخابات راهبرد آمریکا را در قبال سنی‌ها در پیش گرفته و از آن‌ها برای مقابله با داعش استفاده کند اما مشکل اینجاست قبایل سنی در حال حاضر القاعده را به نیروهای امنیتی و ارتش عراق ترجیح می‌دهند.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها