کد خبر: ۲۱۹۰۳۳
زمان انتشار: ۰۸:۵۵     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
عضو کمیسیون انرژی مجلس درگفتگو با پایگاه ۵۹۸:
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از دولت انتظار داریم بنزین مورد نیاز مردم را با اقتصادی ترین روش تهیه کند و احکام متعددی هم در این خصوص وجود دارد که دولت خام فروشی نکند و ارزش افزوده در داخل کشور ایجاد نماید. اگر واردات بنزین در این راستا باشد تا حدی منطقی است اگرنه که دولت باید در این خصوص تجدید نظر کند.
حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند و امیریه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه 598 در خصوص واردات بنزین توسط وزارت نفت اظهار داشت: ما حوزه های متعدد پالایشگاهی را دستور کار و احداث داریم همیشه هم در کمیسیون انرژی تأکیدمان بر این بوده است که دولت تعجیل کرده و این پالایشگاهها را به ثمر برساند که بنزین مورد نیاز کشور را در پالایشگاها تولید کنیم و آن ظرفیت هایی که به دلیل اورژانسی در پتروشیمی ها ایجاد شد به سمت مأموریت اصلی خودشان که ارزش افزوده در بخش پتروشیمی کشوراست بروند.

وی افزود: ضمن اینکه از طرف محیط زیست هم گلایه هایی وجود داشت و به قول کارشناسان آنها این بنزین تولید شده آلایندگی هایش بیشتر است. البته در این خصوص کارشناسان محیط زیست باید بیشتر نظر بدهند، آنچه که در تولید بنزین مهم است مربوط به  چاش محیط زیستی است که در آن وجود داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از دولت انتظار داریم بنزین مورد نیاز مردم را با اقتصادی ترین روش تهیه کند و احکام متعددی هم در این خصوص وجود دارد که دولت خام فروشی نکند و ارزش افزوده در داخل کشور ایجاد نماید. اگر واردات بنزین در این راستا باشد تا حدی منطقی است اگرنه که دولت باید در این خصوص تجدید نظر کند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در مقطعی گفته شد کشور در تولید بنزین به خود کفایی رسیده  و دیگر نیازمند واردات نیست گفت: اگر خود کفایی بنزین را این تعریف کنیم که در پتروشیمی ها بنزین تولید کرده ایم این یک بحث است. منتهی در حال حاضر دولت می تواند به روشهای اقتصادی تر بنزین را تأمین کند حالا یا در پالایشگاهها یا با واردات.

وی ادامه داد: ما اگرمی توانیم بنزین کم آلاینده و ارزان در پالایشگاهها تولید کنیم حتما باید این کار را انجام بدهیم ولی اگر کارشناسان ما تشخیص بدهند تولید بنزین در پالایشگاههای ما گرانتر و آلاینده تر است و در مقابل واردات بنزیت ارزانترو سالم تر است خوب طبیعی است که ما پالایشگاهها و پتروشیمی ها را بگردانیم به مأموریت اصلی خودشان و درآمد حاصل از آن را صرف واردات بنزین نماییم.

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: باید این دقت را هم داشته باشیم که ما تاکنون بخشی از بنزین را در پتروشیمی هایمان تولید میکردیم که از نظر اقتصادی و آلودگی محیط زیستی  روی آن حرف و بحث وجود دارد و بخشی هم مربوط به مصرف بالای مردم مربوط می شود ما مصرفمان سال گذشته و امسال نسبت به شروع اجرای هدفمندی خیلی بیشتر شده است و چون مصرف هم بیش از اندازه است مجددا باید فکری برای تهیه بنزین کرد.

امیری خامکانی با تأکید بر اینکه دولت باید درجهت ایجاد پالایشگاهها تلاش کند گفت: ما باید  بنزین مورد نیازمان را در پالایشگاهها تهیه کنیم تا پتروشیمی ها. چرا پترشیمی ها باید مأموریت اصلی خودشان را انجام بدهند چون بنزین تولید پتروشیمی ها کمی گرانتر تمام می شود و حرف و بحث دارد.

وی در پایان گفت: آنچه که ما از دولت میخواهیم این است که تلاش کند در داخل بنزین سالم و اقتصادی تری تأمین کند و تا زمانیکه ظرفیت پالایشگاهها تکمیل تر می شود اقتصادی تر این است که بنزین مورد نیاز را تا حدی وارد کنیم و اگر چنانچه طبق استانداردها بتوانیم در پتروشیمی ها تولید کنیم این کار را انجام دهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها