کد خبر: ۲۱۵۶۸۰
زمان انتشار: ۲۰:۰۴     ۲۳ فروردين ۱۳۹۳
وزیر امور خارجه ترکیه به دنبال تصویب قطعنامه‌ای در کمیته روابط خارجه سنای آمریکا در محکوم کردن نسل‌کشی ارامنه، از مقامات آمریکایی خواست از بدتر شدن روابط آنکارا و واشنگتن جلوگیری کنند.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در جریان کنفرانس خبری خود در ژاپن گفت: همکاری راهبردی میان ترکیه و آمریکا نقش مهمی را در حل و فصل بسیاری از مناقشه‌ها در جهان ایفا می‌کند. بنابراین نباید فعالیت‌های هیچ لابی‌ای، موجب اخلال در روابط ترکیه و آمریکا شود.

روز پنج‌شنبه سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجه سنای آمریکا همراه با سناتور مارک کرک قطعنامه مربوط به محکومیت نسل‌کشی ارمنی‌ها را ارائه کردند.

12 تن از اعضای این کمیته از مجموع 18 عضو آن رای به تصویب این قطعنامه داده و پنج رای نیز علیه این قطعنامه داده شد.

اکنون می‌بایست هری رید، رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا این قطعنامه را برای تصویب در صحن مجلس سنا مطرح کند.

داوود اوغلو اظهار داشت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز تلاش‌هایی را درباره این مساله انجام می‌دهد. ترکیه انتظار ندارد این قطعنامه در سنای آمریکا تصویب شود.

در عین حال وزارت امور خارجه ترکیه نیز روز جمعه این قطعنامه را محکوم کرد و آن را "غرض ورزانه" خواند و از مقامات آمریکایی خواست از چنین قطعنامه‌ای حمایت نکنند.

داوود اوغلو تاکید کرد به سفیر ترکیه در آمریکا دستورالعمل‌هایی داده شده تا با مقامات آمریکایی همکاری کرده و جلوی سوء استفاده از چنین مسائل تاریخی را بگیرند.

علی باباجان، معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز از این قطعنامه ابراز نارضایتی کرد و گفت: این مناسب نیست که آمریکا نسل‌کشی ارمنی‌ها را یک مساله سیاست داخلی خود کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: موضع ما همواره این گونه بوده که ما کشتار 5 / 1 میلیون ارمنی در روزهای پایانی امپراطوری عثمانی را یک حقیقت تاریخی در نظر گرفته و از بابت آن متاسف هستیم.

ساکی نسل‌کشی ارامنه در سال 1915 را یک "واقعه وحشت‌آور" خواند که منجر به یکی از بدترین فجایع قرن بیستم شد. وی گفت که آمریکا تاکید می‌کند که این نسل‌کشی "مایه رنج بزرگی" برای مردم ارمنستان و ارمنی‌ها است.

ساکی همچنین خاطرنشان ساخت که واشنگتن از هر دو کشور ترکیه و ارمنستان می‌خواهد تا در جهت تعیین منصفانه، صریح و کامل حقایق با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: ما معتقدیم ارمنستان و ترکیه با همکاری در جهت رسیدگی به مسائل مشترک تاریخی می‌توانند در کل منطقه قفقاز ثبات و موفقیت را برقرار کنند. بنابراین ما با آن‌ها در این زمینه همکاری می‌کنیم.

با این حال، داوود اوغلو خاطرنشان ساخت که دخالت یک کشور سوم در این مساله می‌تواند بر فرآیند عادی‌سازی روابط ترکیه و ارمنستان تاثیری معکوس داشته باشد.

قطعنامه مربوط به نسل‌کشی ارامنه از سنای آمریکا خواسته تا در تاریخ 24 آوریل 2014 سالگرد نسل‌کشی ارامنه را گرامی بدارد و در عین حال از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته تا در جهت برقراری روابط منصفانه، سازنده، پایدار و با ثبات میان ترکیه و ارمنستان که شامل تایید حقایق مربوط به نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط دولت ترکیه نیز می‌شود، تلاش کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها